U 70 odsto porodičnih firmi u Srbiji nikad nije došlo do smene generacija

Osnivaču kompanije iz Holandije, u 55. godini života, stiže pismo od države u kome se zahvaljuje što je zaposlio ljude, plaćao porez, bio društveno odgovoran... U nastavku ga pitaju i da li je definisao ko će njegovom kompanijom rukovoditi u budućnosti. Poslednja rečenica je i "ukoliko nemate plan, mi ćemo vam pomoći da izvršite transfer na narednu generaciju".
U 70 odsto porodičnih firmi u Srbiji nikad nije došlo do smene generacija
Foto: Pixabay
Kako piše "Blic", pitanje ko će naslediti poslove vrlo je važna strategija u svakom porodičnom biznisu, ali i često teška za mnoge vlasnike kompanija. Dilema je veća imajući u vidu da mnogi roditelji decu ne uzimaju za sposobne da nastave porodični biznis, kao i da s druge strane, mnoga deca to ne žele. S tim u vezi, i statistika je vrlo nemilosrdna kada su u pitanju transferi s generacije na generaciju.
 
Istraživanja pokazuju da se oko 70 odsto porodičnih firmi u Srbiji nalazi "u rukama" prvog vlasnika, da je druga generacija nasledila trećinu srpskih firmi i da je treća generacija na čelu samo 2,4 odsto ovakvih preduzeća. Takođe, čak 92 odsto vlasnika u našoj zemlji je i osnovalo preduzeće. Dakle, oni su "prvi vlasnici".
 
Ipak, njih 76,6 odsto očekuje da će preduzeće nastaviti sa poslovanjem u vlasništvu porodice nakon što se povuku, a 77,5 odsto veruje da bi kompanijom mogao da rukovodi neko iz porodice.
 
S druge strane, za razliku od Srbije, u evropskim porodičnim kompanijama prva generacija upravlja samo u trećini kompanija, druga ili treća generacija vlasnika vodi skoro polovinu kompanija, a 18 odsto ima na čelu četvrtu generaciju vlasnika.
 
Psihoterapeut, profesor dr. Nevena Čalovska Hercog objašnjava za "Blic" da uvlačenje dece i naslednika u biznis protiv njihove volje može biti samo kontraproduktivno, ali isto tako i ne dati deci da nastave posao ukoliko su za to i sposobni.
 
"Ako deca sebe ne vide u biznisu roditelja, teško je očekivati rezultate. U tom slučaju za posao je bolje uvući menadžere sa strane. Istovremeno to što je porodični biznis u pitanju nikako ne znači da ga nužno moraju nastaviti najbliži srodnici. Sasvim je drugo ukoliko to deca žele", ocenila je Čalovska za "Blic".
 
Boris Vukić, osnivač i konsultant menadžerske kompanije Adižes, više puta je isticao prednosti i mane različitih poteza roditelja, ali i ukazivao na realnost u Srbiji.
 
"Viđao sam primere gde roditelji ne puštaju decu da sama vode firme iako deca imaju i po 50 godina. Bilo je i primera da vlasnik na sastanku sa konsultantima tvrdi kako sin "još nije zreo" za preuzimanje upravljanja preduzećem, a sin je, inače, upravo tih dana dobio unuka. U takvim slučajevima, važno je da roditelji nađu drugo zanimanje za sebe, da se ne vraćaju u formu i tako narušavaju i sistem i poziciju svog deteta", svojevremeno je za "Blic" objasnio Vukić, upozoravajući i na drugačije momente.
 
"Ono u čemu roditelji često greše je što decu primoravaju da preuzmu njihove poslove. Prva poruka osnivaču firme je da ta deca imaju pravo na svoj život. Oni moraju da prave svoje izbore u životu, pa tako i u poslu", objasnio je Vukić .
 
Ono u čemu se slažu mnogi stučnjaci jeste da kod dece tokom odrastanja treba razviti radne navike, kao i da nauče minimum dva strana jezika. Takođe, nikako ih ne treba "bacati u vatru", jer onda izgore, nego ih treba postepeno uvoditi u posao.
  • jole

    03.10.2019 11:23
    sve se menja
    Postoji tu i jedna stvar: danas neki biznis moze biti dobar, sutra vec ne mora. Dolaze nove stvari i deca se njima prilagodjavaju. Za primer, nekad je bilo jako dobro biti sesirdzija, a danas je to zanimanje za muzej.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija

SAD uvele sankcije Gasprombanci

Trećoj po veličini ruskoj banci, Gasprombanci i njenim filijalama, SAD su uvele sankcije sa ciljem da se smanji sposobnost Rusije da izbegne hiljade sankcija uvedenih od početka invazije na Ukrajinu.