Uz to, kako piše
Blic, razvijaju i potrebnu infrastrukturu, pa šire mrežu punjača, a vlasnicima nude besplatan parking, ulazak u centralne gradske zone ili vožnju žutom trakom.
Kada je predsednik Srbije Aleksandar Vučić početkom novembra 2019. najavio mogućnost zabrane uvoza automobila sa Euro 3 standardom, kao jednu od mera za smanjenje zagađenja vazduha, bilo je jasno da će građani Srbije ubuduće morati da voze novija, ali i skuplja vozila. Novom merom praktično bi bio stavljen embargo na četvorotočkaše starije od 14 godina, koji su proterani iz EU zbog zaštite životne sredine.
Osim novijih modela, jedna od mogućnosti smanjenja uticaja saobraćaja na životnu sredinu je i uvođenje električnih ili hibridnih vozila. Tako su nedavno u Privrednoj komori Srbije članovi Srpske asocijacije vozila i delova razgovarali sa predstavnicima četiri ministarstva i nadležnima uputili nekoliko predloga.
Između ostalog, asocijacija se zalaže i za uvođenje subvencija za kupovinu električnih i hibridnih vozila, kao i električnih motocikala i skutera u iznosu PDV-a.
Slovenija: Punjači na 50 kilometara, subvencija od 7.500 evra
Stručnjaci kažu da bi Srbija mogla da razmisli o subvencijama pri kupovini električnih i hibridnih vozila, poreskim olakšicama i ukidanju taksi, ali i o podršci u finansiranju i izgradnji infrastrukture za punjenje vozila - mreže punjača, ali i kućnih punjača, kao i punjača na poslu.
Istovremeno, u regionu je vrlo brzo sproveden program i razvoj neophodne infrastrukture, a danas je punjačima za električne automobile najbolje opremljena Slovenija. Brzi punjači za sve vrste novih električnih automobila u ovoj zemlji raspoređeni su na svakih 50 kilometara. U Sloveniji država daje subvencije od 100 odsto na izgradnju punjača, dok kupovinu novog električnog automobila subvencioniše sa čak do 7.500 evra.
Hrvatska daje subvencije od 9.400 evra
U Hrvatskoj je program podsticaja kupovine električnih vozila započet 2014. godine, a plan je da do 2020. bude 296 utičnica na 164 punjača, i to na svakih 50 kilometara puta. Za 2025. zacrtan je cilj od 348 punjača sa 602 utična mesta. Hrvatska je izgradnju mreže punjača prepoznala kao podsticaj za dolazak turista, a država trenutno daje subvencije od 70.000 kuna (oko 9.400 evra) za kupovinu električnih vozila i 30.000 kuna (4.000 evra) na hibride.
Makedonci oslobođeni plaćanja putarina, parkiranja i registracije
U Makedoniji postoji plan subvencije za 5.000 vozila, i to po 3.500 evra za svako vozilo vrednosti do 25.000 evra, a 5.000 za vrednija od 25.000. Takođe, oslobođeni su plaćanja putarina, parkiranja i registracije.
Kinezi daju subvencije od 8.000 evra
"Blic" dalje piše da je i širom sveta sve je više zemalja koje nude subvencije za kupovinu električnog vozila, jer prepoznaju važnost podsticanja razvoja ovog segmenta. Na primer, u Kini je plan da do 2020. godine bude uspostavljena mreža od pet miliona punjača. Program na nivou države nudi jednokratnu isplatu kupcima električnih i hibridnih vozila u iznosu do 8.200 evra, a postoji i dodatna subvencija lokalnih vlasti od 7.500 evra, kao i besplatna registracija koja u Šangaju inače košta i do 12.000 evra.
U Japanu više punjača nego benzinskih pumpi
Japan je država sa više punjača (40.000) nego benzinskih pumpi (35.000). Subvencioniše se čitava razlika u ceni između električnog i ekvivalentnog vozila sa motorom na unutrašnje sagorevanje, do najviše 850.000 jena, odnosno nešto više od 7.000 evra.
Kalifornija: Uz redovnu i posebna subvencija
Kada je reč o SAD, saveznom subvencijom kupci električnih vozila stiču pravo na jednokratnu isplatu do najviše 7.500 dolara. Kalifornija ima poseban program subvencija, kojim se za električna vozila isključivo na baterije daje dodatnih 2.500 dolara, a za hibridna vozila 1.500 dolara.
Francuska: Zagađivačima kazna
U Francuskoj postoji takozvani bonus/malus sistem koji deluje tako da kupci vozila s visokim nivoom emisije CO2 plaćaju kaznu, a kupci vozila s niskom emisijom dobijaju bonus. Struktura je osmišljena tako da je neutralna za državnu računicu, tako što oni koji plaćaju kaznu finansiraju one koji dobijaju bonus.
Švedska: Super premija za ekološka vozila
U Velikoj Britaniji kupci električnog ili hibridnog vozila koje emituje manje od 75 grama ugljen-dioksida po kilometru imaju pravo na 25 odsto popusta na cenu vozila do najviše 5.000 funti, dok je za kupovinu komercijalnog vozila iznos do 8.000 funti. Švedska od 2012. godine ima program po kome vozila sa emisijom CO2 od 50 g/km ili manje dobijaju “super premiju za ekološka vozila” od 40.000 kruna (4.200 evra).
Norveška i Kina: Poreske olakšice
Još jedan oblik podsticaja su poreske olakšice za kupce i kompanije koje upotrebljavaju električna vozila. Tako Norveška ima izuzeće od plaćanja PDV-a od 25 odsto na električna vozila, a 2012. godine je Island uveo izuzeće od plaćanja PDV-a na električna vozila. U jesen 2014. kineska vlada najavila je da će se odreći 10 odsto poreza na promet vozila za električna vozila i vozila na "nove energije".
U Danskoj besplatan parking
U Finskoj električna vozila plaćaju samo minimalnu stopu poreza od pet odsto na emisiju CO2, dok Irska nudi olakšicu pri plaćanju poreza na registraciju do 5.000 evra.
U Nemačkoj su, na primer, električna i hibridna vozila izuzeta od poreza na upotrebu puteva 10 godina od datuma registracije. U Belgiji se na električna vozila plaća najniža stopa poreza na upotrebu puteva, a u Češkoj, Grčkoj i Mađarskoj u potpunosti su izuzeta od plaćanja. U Italiji su električna vozila izuzeta pet godina od datuma registracije, nakon čega se primenjuje smanjenje poreza za 75 odsto, u odnosu na porez za ekvivalentno vozilo sa benzinskim motorom.
Države nude i brojne druge benefite kao što su besplatan parking - Danska, Island, Monako, Holandija, Norveška; ili dozvoljen ulazak u centar grada, kao u Londonu. Uz ovo je jedna od beneficija i vožnja "žutom trakom".
Komentari 11
ciga
E sa tim subvencijama bi pomogao iste te koji uzimaju mito i ugrađuju se,pošto takva kola samo oni mogu da kupe.
Allfather
Bojkot
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar