"Ovaj avion su dizajnirali klovnovi koje zauzvrat nadgledaju majmuni", piše u jednoj od više stotina internih poruka koje su od 2015. godine razmenjivali zaposleni Boinga, koje je u redigovanoj formi objavio američki proizvođač aviona poručujući da na taj način demonstrira svoju posvećenost transparentnosti. Boing je u decembru predao neredigovane verzije tih poruka američkoj Saveznoj upravi za vazduhoplovstvo (FAA) i Kongresu.
Zaposleni su u internim porukama govorili o obmanjivanju regulatora u vezi s problemom sa simulatorima, a dva radnika su u uzajamnoj prepisci u aprilu 2017. godine iznela primedbe na model MAX prateći reference na računaru za upravljanje letom aviona. U jednoj od poruka iz novembra 2015, koja izgleda baca svetlo na korišćene metode lobiranja kad je reč o zahtevima regulatora, jedan zaposleni Boinga napominje da će nadležni verovatno tražiti instruisanje simulatora za specifičan tip upozorenja u pilotskoj kabini.
"Tome treba odlučno da se odupremo i verovatno će nam biti potrebna podrška sa najviših nivoa kada dođe vreme za finalne pregovore", dodao je taj zaposleni.
Drugi radnik je u poruci poslatoj kolegi napisao da on nikada neće dozvoliti svojoj porodici da leti avionom MAX.
Iz Boinga su saopštili da poruke zaposlenih "pokreću pitanja" o interakciji kompanije sa FAA vezano za proces testiranja simulatora, ali da su oni uvereni da mašine rade pravilno.
"Ove poruke ne odražavaju nas kao kompaniju kakva jesmo i kakva treba da budemo i potpuno su neprihvatljive", navodi se u saopštenju Boinga. Kompanija je takođe navela da razmatra disciplinske mere protiv nekih zaposlenih.
Model MAX 737 je od marta prošle godine prizemljen širom sveta, posle dva pada u kojima je poginulo 346 ljudi. Boing još uvek radi na poboljšanju softvera i drugih sistema na MAX-u kako bi ubedio regulatore da mu dozvole da ponovo leti. Taj posao traje mnogo duže nego što je kompanija očekivala.
Portparol FAA je saopštio da agencija nije pronašla nove bezbednosne rizike koji već nisu identifikovani tokom kontrole promena koje Boing obavlja na avionu, dodajući da je simulator koji se pominje u porukama proveravan tri puta u poslednjih šest meseci.
"Rešeni su svi potencijalni bezbednosni nedostaci identifikovani u dokumentima", navodi se u saopštenju FAA.
Britanski javni servis Bi-Bi-Si prenosi da je predsednik Odbora za saobraćaj u Predstavničkom domu, Piter DeFazio, koji se bavio istragom vezanom za Boing, rekao da prepiska zaposlenih "pokazuje koordinirani napor, koji datira od najranijih dana programa MAX 737, s ciljem da se od regulatora i javnosti sakriju ključne informacije". DeFazio i drugi kritičari su optužili kompaniju da je profit stavila iznad bezbednosti letelice.
Prizemljenje MAX-a koštaće Boing milijarde dolara kompenzacija porodicama putnika koji su poginuli i avio-kompanijama koje su morale da otkažu hiljade letova.
Komentari 1
B
Boeing 737 poleteo je prvi put 1969. Avionski motori bili su potpuno drugacije dizajnirani, trosili su mnogo vise goriva nego danas.
Avio kompanije su trazile nacin da se ugrade motori novog tipa, koji trose znatno manje, ali i izgledaju i u vazduhu se ponasaju drugacije od prvobitnih. Umesto da ponovo radi dizajn, Boeing je nabudzio softver (prica se da su ga pisali Indijci placeni 9$ na sat) i probao da to zataji od kupaca.
Softver radi u zavisnosti od ulaznih podataka koje dobija od senzora. Tzv. senzor napadog ugla (angle of attack) na indonezijskom avionu koji je prvi pao menjan je neposedno pred poletanje. Etiopski avion takodje je imao probleme sa senzorima brzine i napadnog ugla.
Proizvodjaci aviona propadaju kad preteraju sa budzenjem. Npr. McDonnell Douglas je pao zbog pogresnog dizajna kargo vrata na DC-10. Boeing ce mozda isto tako propasti.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar