Građanima koji žive u pograničnim mestima isplativije bi bilo da "skoknu" u susednu državu, natoče gorivo i potom se vrate kući, s obzirom na to da je cena dizela u gotovo svim zemljama u okruženju mnogo niža od one u Srbiji. Naravno, to bi bilo moguće pod uslovom da granice nisu zatvorene.
Stanovnici Bosne i Hercegovine, prema podacima sa aplikacije Ministarstva trgovine Federacije BiH, jutros su mogli da kupe dizel za 96,5 dinara po litru.
U Mađarskoj su građani jutros mogli da sipaju dizel po ceni od 112,4 dinara, a slična cena je i u Crnoj Gori. U Sloveniji se za litar goriva daje otprilike 118 dinara, koliko bi bilo potrebno da izdvojite i na benzinskoj pumpi u Austriji.
Međutim, građani Srbije koji koriste vozila sa pogonom na dizel, za jedan litar plaćaju daleko više od ovoga. U zavisnosti od pumpe na kojoj se sipalo gorivo, građani su plaćali 142,9 dinara, dok je prosečna cena, prema podacima iz Udruženja naftnih kompanija Srbije, 141,9 dinara po litru. Turbulentna vremena dovela su i do većih razlika na benzinskim pumpama.
Podaci ovog udruženja od 6. aprila govore da se u regionu dizel plaća skuplje samo u Albaniji, gde košta oko 1,33 evra po litru. Dok se u Srbiji za litru dizela izdvaja 1,27 evra, u Grčkoj ovo gorivo košta 1,17 evra, Hrvatskoj 1,09, Sloveniji 1, Rumuniji 0,97...
Podaci Udruženja naftnih kompanija Srbije
Zbog toga ne čudi da deo građana koji žive u Loznici, Bogatiću ili drugim mestima koja su u blizini BiH granice, prelaze u svojim četvorotočkašima u drugu zemlju i kupuju gorivo. Primera radi, da biste napunili rezervoar od 53 litre u Srbiji potrebno vam je više od 7.400 dinara, dok biste za istu zapreminu u BiH platili između 5.000 i 5.600 dinara. Oduzmete novac koji izdvojite za mostarinu, a dodate uštedu od potencijalne kartice za popust, dobitak je evidentan.
Iako je dizel u Srbiji među najskupljima u Evropi, te ga, on je ipak pojeftinio za nešto više od 20 dinara u poslednjih nekoliko nedelja. Cena sirove nafte počela je da pada početkom januara, a u odnosu na cene u decembru danas je više nego prepolovljena.
"Ne pamtim kada je dizel u Srbiji bio skuplji nego u Grčkoj"
Generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije Tomislav Mićović kaže za 021.rs da je dizel gorivo 20. januara moglo da se kupi za nešto više od 164 dinara, dok se danas prodaje po ceni od 141,9 dinara.
"Bezin je jeftiniji za 18 dinara i TNG je jeftiniji za 10 dinara. Ja znam zaista da za potrošače ne postoji pojeftinjenje koje će biti dovoljno veliko, niti postoji povećanje cena koje nije preveliko. To je tako u psihologiji potrošača, ali ovo su činjenice. Ovo smanjenje cena je, pre svega, pod uticajem pada cena sirove nafte", poručuje Mićović.
Naš sagovornik ukazuje na to da je dizel u Srbiji, u odnosu na region, izuzetno skup, benzin je na nivou proseka, dok je cena tečnog naftnog gasa u samom vrhu. Razlog tome jeste državna politika akciznog oporezivanja.
"Ne pamtim kada se desilo da je dizel gorivo skuplje nego u Grčkoj, Sloveniji ili Mađarskoj, a sada je to slučaj. Državna zahvatanja u tim zemljama i politike akciznog oporezivanja su se menjale. Imate zemlje u okruženju gde je ozbiljno smanjena akciza, kao što je Rumunija. Kod nas akcize ne da nisu smanjivanje, nego su samo povećavane iz godine u godinu", dodaje Mićović.
On ukazuje na to da u ceni dizela čak 59,2 odsto, odnosno nešto više od 84 dinara, otpada na državne akcize, dok je kod benzina taj procenat još veći. Cena dizela bi bila drugačija ukoliko bi država akcize prilagođavala novonastaloj situaciji, ali se to ne dešava, pa tako cena pada mahom na konto cene naftnih kompanija.
Odnosno, struktura sniženja izgleda tako što je, zaključuje Mićević, za 19 dinara manja cena naftnih kompanija, dok se kod državnih dažbina beleži smanjene od svega tri dinara.
Portal 021.rs će se u narednom tekstu baviti pitanjem državnih akciza na gorivo, uticaju na ekonomiju, ali i o tome da li bi akcize trebalo da se smanje u situaciji kada se očekuje recesija kao posledica krize izazvane virusom korona.
Komentari 88
Laki
Miodrag
Peka
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar