Izgradnja pruge od Budimpešte do Beograda prekrivena velom tajne
Ipak, pre nego što je došlo do obustavljanja izgradnje zbog virusa korona, mađarska Vlada je prekrila pojekat plaštom tajne što je dovelo do ozbiljnih pitanja o transparentnosti i odgovornosti, piše BIRN.
Mađarska vlada je 8. aprila 2020. godine podnela nacrt predloga zakona kojim su detalji plana za prugu Budimpešta – Beograd proglašeni za tajnu, navodno radi zaštite nacionalnih interesa.
Taj potez usledio je nakon manje od nedelju dana pošto je parlament usvojio kontroverzni zakon o koronavirusu, kojim je premijeru Viktoru Orbanu dato pravo da vlada dekretima koliko god to želi.
Kritičari kažu da bi nova ovlašćenja vlade mogla da naruše demokratske tekovine.
Železnica će biti izgrađena i finansirana novcem iz NR Kine, kao deo kineske inicijative Pojas i put – složene mreže projekata za obnavljanje trgovinskih ruta duž drevnog Puta svile.
Cena pruge Budimpešta - Beograd je visoka: dve milijarde evra i to nije konačna cifra. To je čini najskupljom železničkom investicijom u istoriji Mađarske.
Neki mediji su izračunali da će u najboljem scenariju biti potrebno 130 godina da se investicija isplati, a u realnijem – 2.400 godina.
Vlada tvrdi da je ovo investicija od "najvećeg javnog interesa". Stoga, smatra da bi objavljivanje bilo kakvih detalja ugovora "moglo ugroziti mađarsku spoljnu politiku i spoljnotrgovinske interese".
U žučnoj raspravi u parlamentu 8. aprila, članovi Orbanove vladajuće stranke Fides branili su projekat, a utrošili svega nekoliko reči objašnjavajući zašto to treba da bude državna tajna.
Ministarstvo za inovacije i tehnologiju, koje je odgovorno za projekat, nije odgovorilo na više zahteva BIRN-a za objašnjenje koji su razlozi odluke o stavljanju oznake tajnosti na projekat.
Projekat Budimpešta - Beograd ima dugu i kontroverznu istoriju u Mađarskoj.
Evropska unija je pokrenula postupak protiv Budimpešte 2016. godine zbog nepoštovanja evropskih zakona o nabavkama.
Kada je vlada konačno pristala da objavi tender, mnogi se nisu iznenadili što je Lorinc Mesaroš, Orbanov prijatelj iz detinjstva, koji je od montažera za gas prerastao u tajkuna, dobio ugovor zajedno sa dve kineske kompanije.
“Železnica Budimpešta - Beograd je samo još jedna prilika da Orban nervira Zapad i dokaže da može imati saveznike i partnere van EU. I poslovno, niko neće detaljno razmatrati ugovor kao što bi se desilo da su u pitanju EU fondovi. Ovde nema potrebe za transparentnošću. Vlada može slobodno da distribuira javni novac”, izjavio je za BIRN Peter Balaž, direktor Centra za susedske studije Centralnoevropskog univerziteta i bivši evropski komesar Mađarske.
“Razumem da je pruga Budimpešta - Beograd važna za Srbiju, ali daleko manje za Mađarsku”, rekao je Balaž i dodao da bi “za Zapadni Balkan to mogla biti najbrža direktna veza sa zapadnom Evropom. Region će biti potpuno srećan ako to neko izgradi za njih.”
Stručnjaci kažu da je pitanje o bilo kakvoj infrastrukturnoj investiciji – ko ima koristi i ko podnosi račun. U ovom slučaju, tvrde da će Kina imati koristi, a mađarski poreski obveznici su oni koji će platiti.
Niko ne zna konačnu cenu, a uslovi ugovora o zajmu sa kineskom Eksim bankom, koja finansira 85 odsto projekta, označeni su tajnim.
Kritičari takođe dovode u pitanje ekonomsku isplativost projekta s obzirom na to da pruga prolazi kroz Mađarsku bez povezivanja sa nekim većim gradom. Očigledno je da on prilagođen uglavnom za prevoz robe, koristeći Mađarsku kao tranzitnu zemlju.
Agneš Sunomar, stručnjak za Kinu u Centru za ekonomske i regionalne studije sa sedištem u Budimpešti kaže za BIRN nije iznenađena vešću da Mađarska planira da označi tajnim detalje ugovora.
“Mađarska vlada je već tako označila studiju izvodljivosti, pa su verovatno mislili da je bolje da se nastavi tako. Ne verujem da su Kinezi to tražili.”
Dodala je da, prema javno dostupnim podacima, kamate na kineske kredite obično nisu niže od međunarodnih, ali nisu ni mnogo više.
Izgradnju će odložiti pandemija virusa korona, jer su male šanse da će kineskim inženjerima i radnicima uskoro biti dozvoljeno da lete za Mađarsku. Završetak se planira najranije za 2022. godinu.
Priču u celosti pročitajte na sajtu javno.rs.
Mađarska potpisala kredit za brzu prugu Budimpešta-Beograd
Mađarska i Kina potpisale su sporazum o zajmu za finansiranje izgradnje brze pruge između Budimpešte i Beograda, objavljeno je danas, 24. aprila.
To je saopštio mađarski ministar finansija Mihalj Varga.
Varga je u video poruci, objavljenoj na njegovom postu na Fejsbuku, naveo da je kamata na kineski kredit fiksna i da postoji opcija prevremen otplate, ne ulazeći u detalje o drugim uslovima zajma, prenosi Rojters.
"Imamo ugovor o kreditu koji je povoljan i siguran za Mađarsku", rekao je Varga u video poruci, dodajući da su uslovi "povoljni u odnosu na aktuelne dostupne uslove finansiranja".
Oko 85 odsto sredstava za finansiranje projekta će stići od Kine u vidu zajma, dok će 15 procenata obezbediti Mađarska, naveo je.
Varga je dodao da će nova železnička veza između Budimpešte i Beograda, koja će biti završena do 2025. godine, omogućiti Mađarskoj da bude centar evropskih logističkih mreža, kojima će se kineska roba transportovati iz Grčke u zapadnu Evropu.
Komentari 15
Novosadjanin1
Orwell Vegan
ggg
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar