Piše: Živan Lazić
Električni automobili postaju deo naše svakodnevice, trenutno oko 400.000 ovakvih četvorotočkaša juri svetskim drumovima, a očekuje se da do 2025. godine njihov broj naraste na 180 miliona. U pitanju je pravi "bum" i bilo je logično kupovati akcije najvećeg i najpoznatijeg proizvođača vozila na elektropogon.
Čak i kada se pre 11 meseci kompanija našla na rubu bankrota, preporuka za kupovinu njenih akcija nije manjkalo. Zaista, fabrika ekscentričnog Ilona Maska je višestruko uvećala prodaju i profit, firma je ponovo krenula put uspeha. Inače uvek zavidna, potražnja za akcijama se sve brže uvećavala. Kanadski milijarder je u pravi trenutak najavio atraktivan novi model, ali se čini da je jagmi više doprinela uspešna prodaja "Teslinih" vozila na kineskom tržištu.
Poboljšanje baterija
Kada se pročulo da Nemačka uskoro planira da pusti u rad megafabriku baterija najnovije tehnologije, kupci su nagrnuli kao pomahnitali. Očekuje se da nove baterije znatno ublaže dve najveće slabosti elektromobila. Vreme punjenja bi sa četiri do dvanaest sati skratili na manje od sat i po, dok bi se na osnovu jednog punjenja prelazila i do dva i po puta duža relacija od danas uobičajenih 150 kilometara.
Početkom januara cena akcija je premašila 520 dolara, što znači da je ukupna tržišna kapitalizacija premašila 80 milijardi dolara, više nego što je zbirna vrednost tri najveća tradicionalna američka proizvođača vozila - "Ford", "Dženeral Motors" i "Fijar- Krajsler". Po klasičnim ekonomskim pokazateljima, prihodu i profitu kompanije, cena akcije je bila previsoka. Stručnjaci su "realnu vrednost" određivali u rasponu od 250 do 360 dolara.
Rast tokom pandemije
Naravno da ni analitičari nisu mogli da predvide gigantski rast i nesrazmernost cene u odnosu na poslovne rezultate. Čak su reagovali i u "Morganu Stenliju", pa 16. januara po prvi put nisu preporučivali kupovinu ove akcije kao vid ulaganja.
No, stvari su se odvijale nepredvidivim tokom. Cene su i dalje rasle, tačnije svakodnevno "skakale". Do kraja februara su dostigle 850, da bi 26. februara pale tek za stotinak dolara, iako je tada "korona zaraza" prodrmala svetske berze time što je vrednost svih izloženih akcija snažno umanjena za više od 3.000 milijardi u vazduh iščezlih dolara. Već sredinom marta, rast cena akcije "Tesla" je ponovo započeo, i to brže nego što je iko mogao da očekuje.
Kupci sa jedne platforme
Gro kupaca su sitni ulagači, kakvih je više od 480.000 i svi kupuju preko platforme "Robinhood". Međutim, sve češće se javljaju i veliki institucionalni ulagači. Tako je 14. aprila vrednost od martovskih 780 dostigla 1.790 dolara. Opasnost od virusa korona kao da je podstakla kupovinu.
Tržišna valorizacija "Tesla" kompanije je dostigla čak 320 milijardi dolara, što je oko 75 odsto iznad vrednosti "Tojote", najvećeg svetskog proizvođača klasičnih vozila. Po prihodu i profitu, naravno da je azijatska firma neuporedivo snažnija, ipak kupci preferiraju čedo Ilona Maska.
Tako je "Tesla" trenutno čak pet i po puta skuplja od "Dženeral Motorsa", verovatno najveće svetske kompanije u "realnoj ekonomiji". Očito, novca je previše na tržištu, a u proizvodnji je završilo malo toga što su vodeće centralne banke proteklih meseci ubacile na tržište, kako bi tokom ogromne krize održale likvidnost. Oni koji imaju novac nemaju prevelik izbor za ulaganje i svi su orijentisali na eletromobil čije vreme upravo nastupa.
Između 320 i 24 milijarde
Tok događaja je podigao i dolarski rejting najpoznatijeg preduzetnika, milijardera i zavodnika, kako svetski mediji opisuju Maska. Jer onaj ko je septembra 2016. u akcije Tesle uložio 7.000 dolara, danas poseduje svežanj vredan pola miliona "zelembaća". Mask je bogatiji i od Sergeja Brina i od Vorena Bafeta, te je na sedmom mestu najbogatijih ljudi na planeti.
Ne gledaju, međutim, svi sa optimizmom na budućnost "Tesle". Ne mali broj učesnika na berzi igra na drastičan i gotovo preko noći pad vrednosti akcija "Tesla" kompanije, procenjujući da bi tržišna valorizacija kompanije mogla da padne na samo 24 milijarde dolara. Hoće li, dakle, Ilon Mask, nestašno derište svetskog preduzetništva i biznisa, još jednom doživeti uzlet do nebeskih visina, potom dramatičan pad u realne okvire?
Komentari 5
Osoba M
Nikola
B
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar