Kako piše
Istinomer, mir se uvek isplati, u svakom smislu. Da li će pak i izgradnja "auto-puta mira", kako nazivaju saobraćajnicu koja treba da poveže Niš i Prištinu, pa time i Beograd i Drač, biti pre svega politička investicija koja se Srbiji neće ekonomski isplatiti?
Ako se na trenutak po strani ostave politički interesi (auto-put između Srbije i Albanije našao se i u "pismu" koje su Beograd i Priština potpisali u Vašingtonu), da li bi za privredu i građane Srbije viši prioritet bio auto-put do Bara?
Deo srpske opozicije se krajnje negativno izjasnio o novom auto-putu.
"Potpisani ugovor o kreditu s Evropskom investicionom bankom kojim će parama građana da se finansira učešće Srbije u izgradnji auto-puta Niš – Priština – Tirana – Drač i najavljeni početak gradnje na srpskoj strani predstavljaju čin vrhunske neodgovornosti prema državnim interesima", bio je zvaničan stav Demokratske stranke Srbije, uz poruku da je reč o "auto-putu Velika Albanija".
Ekonomistkinja Marija Đorđević smatra da je pitanje puta Niš-Priština apsolutno u domenu politike.
"Ekonomski argument je tu patuljak u odnosu na političku pozadinu i zbog toga je jako teško tu bilo kakav narativ graditi", kaže ona za Istinomer.
Ipak, po mišljenju ekonomiste Mahmuta Bušatlije, auto-put do Kosova i Albanije ima daleko više ekonomskog smisla nego put do Bara jer je Drač, kako kaže, vrlo zanimljiva luka. Bušatlija prihvata argument da luka u Draču nema veliki kapacitet, ali kaže da deo tamošnje obale ima duboko more, što omogućava pristup brodovima s vrlo dubokim gazom.
"Veliki brodovi prekomorski ne mogu da uđu u sve luke Mediterana. I obično se pretovaruju brodovi na Malti i u novije vreme u jednoj luci na Siciliji koju su napravili Kinezi. Praktično, ti veliki brodovi dolaze do Malte ili Sicilije, pa se teret pretovara na manje brodove koji idu po Sredozemlju. A naročito Jadranom ne mogu ti veliki brodovi da uđu. U Drač će moći da uđu", pojašnjava sagovornik Istinomera.
Kako dodaje, ta veza s Dračom je za Beograd vrlo važna jer onda Beograd praktično postaje jedan distributivni centar za čitavu Centralnu Evropu, podsećajući da je prestonica Srbije jedino mesto u jugoistočnoj Evropi gde se ukrštaju mnogi koridori.
Prema njegovoj proceni, kapacitet Drača može biti možda i do 20 puta veći od kapaciteta Bara.
"Luka Bar ima oko dva miliona tona godišnje kapacitet prolaza. Dakle, i ulaza i izlaza zajedno. I sad, kad pogledate, tri miliona ljudi koristi tih dva miliona kapaciteta. Za to otprilike treba jedno dve do tri nedelje godišnje", objašnjava on zbog čega bi izgradnja auto-puta do crnogorske luke bila neisplativa.
Bušatlija kaže da bi dnevno tim auto-putem moralo da prođe u proseku 25.000 vozila, a da trećinu predstavljaju vozila koja imaju nosivost veću od 20 tona, odnosno kamioni, koji donose najviše dobiti.
Njegova ocena je da bi veza između Niša i Prištine doprinela tome da Srbija ostvari veću korist od koridora koji kroz nju vode. U tom smislu, pravljenje deonice do Merdara ne vidi kao veliku investiciju za našu zemlju, doduše uz ogradu da je "kod nas vrlo teško dokučiti koliko šta košta".
Komentari 5
Kiki
Spindoktors
Vojvodjanin
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar