Magla na "auto-putu mira" - za jedne samo politički potez, za druge isplativa investicija

Od Beograda do Merdara, pa do Prištine, ili do Bara - koji auto-put nam je potrebniji i ekonomski isplativiji?
Magla na "auto-putu mira" - za jedne samo politički potez, za druge isplativa investicija
Foto: Pixabay
Kako piše Istinomer, mir se uvek isplati, u svakom smislu. Da li će pak i izgradnja "auto-puta mira", kako nazivaju saobraćajnicu koja treba da poveže Niš i Prištinu, pa time i Beograd i Drač, biti pre svega politička investicija koja se Srbiji neće ekonomski isplatiti? 
 
Ako se na trenutak po strani ostave politički interesi (auto-put između Srbije i Albanije našao se i u "pismu" koje su Beograd i Priština potpisali u Vašingtonu), da li bi za privredu i građane Srbije viši prioritet bio auto-put do Bara?
 
Deo srpske opozicije se krajnje negativno izjasnio o novom auto-putu. 
 
"Potpisani ugovor o kreditu s Evropskom investicionom bankom kojim će parama građana da se finansira učešće Srbije u izgradnji auto-puta Niš – Priština – Tirana – Drač i najavljeni početak gradnje na srpskoj strani predstavljaju čin vrhunske neodgovornosti prema državnim interesima", bio je zvaničan stav Demokratske stranke Srbije, uz poruku da je reč o "auto-putu Velika Albanija".
 
Ekonomistkinja Marija Đorđević smatra da je pitanje puta Niš-Priština apsolutno u domenu politike.
 
"Ekonomski argument je tu patuljak u odnosu na političku pozadinu i zbog toga je jako teško tu bilo kakav narativ graditi", kaže ona za Istinomer.
 
Ipak, po mišljenju ekonomiste Mahmuta Bušatlije, auto-put do Kosova i Albanije ima daleko više ekonomskog smisla nego put do Bara jer je Drač, kako kaže, vrlo zanimljiva luka. Bušatlija prihvata argument da luka u Draču nema veliki kapacitet, ali kaže da deo tamošnje obale ima duboko more, što omogućava pristup brodovima s vrlo dubokim gazom.
 
"Veliki brodovi prekomorski ne mogu da uđu u sve luke Mediterana. I obično se pretovaruju brodovi na Malti i u novije vreme u jednoj luci na Siciliji koju su napravili Kinezi. Praktično, ti veliki brodovi dolaze do Malte ili Sicilije, pa se teret pretovara na manje brodove koji idu po Sredozemlju. A naročito Jadranom ne mogu ti veliki brodovi da uđu. U Drač će moći da uđu", pojašnjava sagovornik Istinomera.
 
Kako dodaje, ta veza s Dračom je za Beograd vrlo važna jer onda Beograd praktično postaje jedan distributivni centar za čitavu Centralnu Evropu, podsećajući da je prestonica Srbije jedino mesto u jugoistočnoj Evropi gde se ukrštaju mnogi koridori.
 
Prema njegovoj proceni, kapacitet Drača može biti možda i do 20 puta veći od kapaciteta Bara.
 
"Luka Bar ima oko dva miliona tona godišnje kapacitet prolaza. Dakle, i ulaza i izlaza zajedno. I sad, kad pogledate, tri miliona ljudi koristi tih dva miliona kapaciteta. Za to otprilike treba jedno dve do tri nedelje godišnje", objašnjava on zbog čega bi izgradnja auto-puta do crnogorske luke bila neisplativa. 
 
Bušatlija kaže da bi dnevno tim auto-putem moralo da prođe u proseku 25.000 vozila, a da trećinu predstavljaju vozila koja imaju nosivost veću od 20 tona, odnosno kamioni, koji donose najviše dobiti. 
 
Njegova ocena je da bi veza između Niša i Prištine doprinela tome da Srbija ostvari veću korist od koridora koji kroz nju vode. U tom smislu, pravljenje deonice do Merdara ne vidi kao veliku investiciju za našu zemlju, doduše uz ogradu da je "kod nas vrlo teško dokučiti koliko šta košta". 
  • Kiki

    06.10.2020 12:26
    Mislim da se roba koja je bitna nasoj drzavnoj mafiji sada najvise transportuje preko luke Drac.
  • Spindoktors

    04.10.2020 22:50
    Ako sam pravilno rastumačio citat, plemeniti statac nam nameće obavezu da još i povećamo kapacitet dračke luke! A ta luka, kao i auto-put od Drača do Burgasa je potreban zlikovačkom nato paktu, a jedna njegova etapa prolazi kroz Srbiju! Eto nam berićeta od vašingtonskog sporazuma. Taj sporazum nas je više unakazilo nego turci i hitler zajedno
  • Vojvodjanin

    04.10.2020 20:20
    Nisam siguran da ce EU blagosiljati udruzeno pranje para. Prevelik gubitak za Kosovo i priblizavanje civilizovanom svetu.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija