Sedam saveta kako da prebrodite krizu i sačuvate svoj biznis
Izazovi poslovanja sa kojima se tokom svake krize susreću preduzetnici jesu smanjena potražnja i nesigurni prihodi. Zbog toga je od izuzetnog značaja da svaki vlasnik biznisa bude proaktivan i pronađe način kako da ga održi i učini profitabilnim, a iz cele krize izađe sa što manje štete i sa mentalnim sklopom "pobednika".
Piše: Indira Popadić
Svi koji se u poslednjih trideset godina bave biznisom znaju da ovo nije prva kriza koja nam se dešava. Još uvek pamtimo dane tokom NATO bombardovanja kada smo posao prekidali tokom uzbune, a na posao se vraćali kad sirena označi kraj opasnosti.
Deceniju kasnije svetska ekonomska kriza zahvatila je i Srbiju, kupovna moć se preko noći prepolovila. Ali, pregurali smo i to.
Danas, 2020. ponovo smo se našli pred poslovnim izazovima, a nova kriza uzrokovana pojavom zarazne bolesti kovid 19, stavila je sva mala, srednja i velika preduzeća na test. Nepredvidive promene i događaji na koje nemamo uticaj prouzrokuju neizvesnost i poremećaj u poslovanju organizacije. Sve to prati velika neizvesnost i strah.
Ipak, hladne glave i uz pomoć stručnih ljudi moguće je sačuvati svoje poslovanje i radna mesta zaposlenih. Svaka kompanija, bila ona malo ili srednje preduzeće je sistem za sebe i svaka zahteva jedinstven pristup. U nastavku su saveti koji svakom preduzetniku mogu pomoći da iz krize izađu bolji, jači i uspešniji.
1. Analizirajte trenutnu situaciju u vašoj delatnosti, precizno definišite promene koje su nastale i hitno na osnovu prepoznatih potreba menjajte strategiju. Redovno i pedantno pratite sve troškove i sve što procenite da nije trenutno neophodno stopirajte.
2. Kontaktirajte svoje kupce, ako već niste, razgovarajte sa njima i pitajte ih kako su i kako se snalaze. U vreme krize znajte da je i njima teško. Budite spremni na otvorenu komunikaciju sa klijentima. Pitajte ih postoji li neki drugi načini da im pomognete i nemojte se stideti da kažete da krizu oseća i vaš biznis, ali da želite da učinite sve da jedni drugima pomognete.
3. Pojačajte aktivnosti na području marketinga, jer je to još jedan način ulaganja u vaš biznis koji ne smete nikako shvatiti kao trošak. To je ulaganje u komunikaciju sa postojećim klijentima i način da doprete do novih. Omogućite svojim klijentima lakši dolazak do proizvoda - bilo kroz sajt i online shop koji je lak za korišćenje, bilo kroz profile na društvenim mrežama koji će biti brendirani tako da korisnik može lakše da ih prepozna i prati. I neprekidajte oglašavanje na društvenim mrežama jer je izlog vašeg biznisa u rukama vaših klijenata na njihovim telefonima.
4. Podstaknite prodaju. Neka marketing i prodaja postanu prioriteti. Svakodnevno privlačite kupce novim ponudama i sadržajem, telefonskim pozivima i mejlovima. Bez obzira na krizu ljudi i dalje imaju potrebu da kupuju i nema razloga da i vi ne budete deo ponude na tržištu. Održavajte svakodnevne 30-minutne sastanke sa svojim prodajnim timom, neka budu fokusirani na postizanje ciljeva, dogovorite posebne uslove za vreme trajanja krize. Kriza ne treba da utiče na prodajne aktivnosti. Ako je potrebno promenite prodajne ciljeve, ali nemojte izgubiti iz vida činjenicu da je svaka kriza i prilika da, pored svojih stalnih klijenata, osvojite i klijente konkurencije koja nije tako efikasno reagovala na krizu kao vi.
5. Otvorite nove kanale prodaje. Za solidno poslovanje potrebno je više od jednog izvora prihoda. Pogledajte kako možete proširiti svoju ponudu proizvoda ili usluga tako da niste ograničeni na jedan izvor prihoda i na jedan kanal prodaje. Na primer, ako ste računovođa za mala i srednja preduzeća, možete ponuditi kurseve za računovođe ili kurseve biznisa za neekonomiste. Pomozite vlasnicima malih i srednjih preduzeća da povećaju svoju finansijsku pismenost. Ako imate frizerski ili kozmetički salon organizujte školu i obuke ili pokrenite svoju liniju kozmetičkih proizvoda. Ako ste do sada radili samo offline, pokrenite e-shop na vašem sajtu ili ponudite robu preko društvenih mreža. Mogućnosti su brojne, Vaše je da istražite, budete spremni da pokušate i uspeh će doći. Počnite da odvajate za sledeću kriznu situaciju. Odvajajte sredstava za bar tri meseca nesmetanog funkcionisanja na osnovu kojih ćete u slučaju neke nove krize imati za lične dohotke zaposlenih, zakupe i sve ostale fiksne troškove. Ako budete uspeli da ostvarite ovaj cilj neće biti krize koja će moći da vas izbaci iz poslovnog koloseka.
6. Koristite inovacije i tehnologiju u poslovanju. Uspeh neke kompanije nezavisi isključivo od resursa sa kojima raspolaže ili od njene veličine, nego od sposobnosti da primenjuje inovacije u poslovanju upotrebom znanja, tehnologija i resursa. Kada definišete novu stretegiju za svoj biznis pronađite u kojim delovima poslovanja možete da primenite inovativne pristupe. To može biti: e-shop, e-auction, e-mail, e-procurement, e-service providing, e-advertising. Uvedite upotrebu alata kao što su Zoom, Skype ili Whats App u poslovnu komunikaciju.
7. Ne otpuštajte. U danima krize vlasnici malih preduzeća prave veliku grešku - otpuštaju zaposlene, a time zapravo samo smanjuju nivo usluga koje pružaju kupcima. To je greška jer pružanje vrhunskog nivoa usluge kupcima može napraviti ogromnu komparativnu prednost na tržištu u danima krize. Posvećenost i odgovornost prema svojim kupcima i klijentima je formula uspeha bilo kojim poslom da se bavite.
Promene koje nas sve čekaju zahtevaju dobro poznavanje menadžerskih veština i znanja i zbog toga se nemojte ustručavati da pozovete poslovne konsultante da vam pomognu da definišete svoju strategiju, a svoje poslovanje podignete na viši nivo i povećate vidljivost vašeg brenda.
Indira Popadić je osnivač Centra za poslovnu edukaciju i konsalting "Core International" iz Novog Sada. Sa 28 godina iskustva u direktnoj prodaji sa svojim timom pomaže vlasnicima preduzeća i prodajnim timovima da unaprede svoje poslovanje, a pre svega prodaju. Više informacija dostupno je na sajtu - indirapopadic.com.
Komentari 3
E
Deki
To je samo teorija
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar