Piše: Živan Lazić
Možda je i prirodno da globani lider u proizvodnji tako perspektivnog proizvoda kakav je električni automobil beleži stalan i brz rast vrednosti. Jeste da je krivulja rasta cene akcija baš galopirajuća, ali zar nije svetska mantra da se što ubrzanije ceo vozni park preorijentiše na ekološki što prihvatljiviji saobraćaj. U tom smislu valja dati podršku Masku i sličnima.
Pročitaj još i:
Koliki je profit
Ništa manje nije značajno da je južnoafrički preduzetnik idealno uklopio proizvodni program. Pored matične fabrike (sklapanja) automobila u kalifornijskom Frimontu, u Nevadi poseduje tvornicu električnih baterija, dok pogoni u Njujorku proizvode solarne ćelije. Jer, Mask tržištu isporučuje i set proizvoda vezanih za solarne panele. Prvi se usudio da istovremeno lansira više modela automobila i odista je teško reći koji ima više uspeha. Priprema se da lansira i vozilo iz kategorije pick-up "Cybertruck".
Nasuprot tome, "Tesla" se nikada nije isticala po velikom profitu. Naravno da je dobar deo prihoda odlazio na istraživanja, razvoj i inovacije. Ipak, kada se pre 16 meseci našla u ozbiljnom minusu i pred bankrotom malo ko je tipovao na brz oporavak. Teško da je bilo ikoga ko je mogao i naslutiti kakav streloviti razvoj će doživeti čedo ekscentričnog inovatora i multmilionera.
Mask niti je gubio samouverenost, niti je oklevao.Tehnološki je inovirao i znatno skratio vreme punjenja baterija, pa se sada pomoću takozvanih superpunjača pun kapacitet postiže za 45 minuta (ranije pet sati) i time stiče mogućnost vožnje novih 470 kilometara. Nizom inovacija uspeo je i da se tokom kočenja baterije automatski pune, posebno pri vožnji nizbrdo. Ovim poboljšanjima je stekao dodatnu prednost u odnosu na konkurente, verovatno u, za električna vozila, i najvažnijem segmentu.
Internacionalizacija prodaje
Bitna novost u kompaniji je internacionalizacija prodaje vozila, a poslednjih pola godine i proizvodnje. Tako je u Šangaju otvorio pogone za proizvodnju vozila i baterija, dok je pre dva-tri meseca pogon locirao i nedaleko od Berlina. Time je jasno pokazao da tek sledi juriš i na kinesko i na evropsko tržište.
Odlučni potezi su se isplatili. Kompanija je preokrenula trend i povećala prodaju za 50 odsto. Tako je 2018. godine tržištu isporučila 243.800, a lane čak 367.136 vozila. Udeo na tržištu električnih automobila sa 17 uvećan je na 23 odsto. Čini se da se Mask odlučilo na veliko proširenje mreže superpunjača - sada ih je više od 18.900 na preko 2.150 lokacija po svim meredijanima.
Investitori su pratili šta čini Mask i reagovali su pozitivno. Posebno su sitni ulagači pohrlili na akcije. Čak njih 490.000 su vlasnici "Teslinih" hartija od vrednosti, među njima i više od 4.000 ulagača iz Srbije.
Dobri tokom pandemije
Svemu je doprinelo i besomučno upumpavanje novca na tržište od strane FED-a i Evropske centralne banke. Obe institucije su od početka korona pandemije još snažnijim emitovanjem novca ekonomiji SAD, odnosno Evropske unije obezbeđivali likvidnost. Međutim, očito da znatan deo "novonaštampane" love nije završio ni u proizvodnji, ni kod siromašnih. Našao se u rukama onih koji imaju dovoljno da rizično investiraju, pa su cene akcija na berzama posle početnog oštrog pada prvih meseci trajanja pandemije, brzo povratile vrednost i još ubrzanije nastavile da rastu.
"Tesla", jedna od retkih kompanija koja je tokom krize osetno uvećala prodaju i prihode, iz svega je stekla korist. Tokom trećeg kvartala tekuće sezone ostvarila je 837 miliona dolara profita, trostruko više nego godinu dana ranije. Ujedno kompanija je uspela da slomi otpor nepoverljivih i od 21. decembra biće uvrštena među 500 kompanija čiji rezultati određuju berzanski indeks S&P 500, jedan od najvažnijih.
Odavno je već zadovoljavala uslove za članstvo - tržišna vrednost je iznad 8,2 milijarde dolara , a više od polovine akcija su stalno dopstupne ulagačima. Međutim poseban komitet koji odlučuje o ovome, godinama je bio odbojan zbog ekstremne nestabilnosti vrednosti "Teslinih" akcija i relativno niskog profita.
Pasivci obavezno kupuju
Kako je u poslednjih pet kvartala "Tesla" poslovala pristojno pozitivno, prevaziđena je i poslednja prepreka i kompanija će 21. decembra biti uvrštena za nosioca cenjenog berzanskog indeksa. Do nebesa za samo 17 godina postojanja firme. Nije još ni postala punoletna, a uzletela je toliko visoko.
Što je i važnije, među profesionalnim ulagačima ima dosta onih sa takozvanim pasivnim ulaganjima koji sopstveni investicioni paket moraju da prilagode strukturi nosilaca berzanskog indeksa. Drugim rečima, vrednost "Tesle" je tolika da će "pasivci" sada morati kupovati akcije novog člana i to u vrednosti više desetina, možda i stopedeset, milijardi dolara. Drugim rečima, pravi je igrač onaj ko je pre godinu dana akcije "Tesle" kupio za 420 a sada mu se pozlati da ih proda po ceni od 2.100 dolara.
Kao i u slučajevima pojedinih drugih kompanija iz digitalne sfere, priča o "Tesli" je čudna. Onima koji su navikli da razmišljaju samo u standardnim kategorijama je priča o ovoj kompaniji i apsurdna. Prema klasičnim ekonomskim pokazateljima, vrednost "Tesla" kompanije je neuporedivo, više desetina puta, manja od aktuelne berzanske.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju -
LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
Komentari 6
M. Pupin
Liman
NS
Na berzi niko ne kupuje akcije svojim novcem zato se i skupo placaju akcije ali to je druga prica.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar