Preko Sueckog kanala u Srbiju stiže garderoba, igračke, elektronika, raznovrsna prehrambena roba, kao i razne sirovine za firme u našoj zemlji. Zbog toga, nije čudo da logističke i špediterske kompanije i u Srbiji, baš kao i širom planete, imaju pune ruke posla.
"Nekoliko prevoznika je sada počelo da preusmerava svoje pošiljke oko Afrike, preko Rta dobre nade, što će dovesti do toga da se tranzitna vremena produže za oko sedam do devet dana", kaže za
B92.net Nebojša Đekić, direktor prodaje i razvoja u kompaniji Kargo partner Srbija.
Kako u ovoj kompaniji navode, preko Sueckog kanala izvoze se iz Srbije gotovi proizvodi, građa, trupci, jabuke koje čak i sazrevaju u kontejnerima... Upravo za takve pošiljke ovo može biti najveći problem, jer neke vrste hrane ne mogu da izdrže zastoje u transportu.
Prema njihovim rečima, pet dana stajanja brodova u mestu izaziva ogromne gužve prilikom istovara, koje mogu da dovedu do preko 30 dana kašnjenja. Razlog je, naime, to što zbog gužvi gotovo da ne može da se priđe lukama.
Takođe, još jedan problem je sa robom koja zavisi od sezone, pa bi, ukoliko zaista dođe do dužeg kašnjenja, na primer kupaći kostimi mogli da stignu u julu umesto u maju, kako je planirano.
Moguć je ponovo i manjak kontejnera na tržištu, jer će i nazad u Kinu kasniti prazni kontejneri. Zbog te lančane reakcije će kasniti i za kasnije rezervisani transporti. Posledično, izgledan je i rast cene transporta, jer brodarske kompanije dižu cene kada je manjak kontejnera, odnosno iznajmljuju kontejnere onome ko plati više i kome se više žuri.
Ipak, najveći problem imaće srpske firme čija proizvodnja zavisi od uvoznih sirovina, jer ugovorena proizvodnja zavisi od rokova isporuke sirovina, pa će i finalni proizvod kasniti, prenosi B92.
Blokada Sueckog kanala već je počela da izaziva ogromne zaostatke u globalnim lancima snabdevanja. Deset odsto svetske trgovine kreće se kroz Suecki kanal, tako da ova nezgoda ima veliki uticaj na pomorski transport.
"Zbog očekivanih zagušenja luka u Evropi, očekujemo više interesovanja za avionski i železnički transport u narednim nedeljama. Železnički prevoz robe je stabilna opcija sa vremenom tranzita koji je do 50 odsto brži od pomorskog i 60 odsto isplativiji od avionskog prevoza. Za izuzetno hitne pošiljke, tu su usluge nedeljnog čarter leta iz Kine i Hong Konga do srednje Evrope kako bi korisnici mogli da ispune i najstrože rokove”, kaže Nebojša Đekić i dodaje da pažljivo prate događaje i da su često u kontaktu sa brodskim prevoznicima, kao i kupcima kako bi ih obaveštavali o najnovijim dešavanjima.
Srđan Savković iz kompanije QSL, koja se bavi međunarodnim brodskim transportom, kaže za RTS da je zbog blokade kanala najugroženiji transport robe iz Kine, Irana, ali i ostalih zemalja koje su snabdevači gasom i naftom.
"Ugrožene su sirovine, energenti, sve bukvalno. Kroz kanal prolazi 12 odsto svetskog tereta koji se vozi morima", ističe Savković. Navodi da je mesecima unazad otežan prevoz robe, kao i da ima kašnjenja i da je ovo dodatno zakomplikovalo situaciju.
Kada je reč o alternativnim pravcima transporta robe, ukoliko blokada Sueckog kanala potraje, Savković kaže da oni postoje, ali da to stvara dodatne poteškoće.
"Postoje naravno, ali prave veće troškove, komplikaciju u saobraćaju, rizik usled prirodnih okolnosti", ističe Savković.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju -
LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
Komentari 25
BoeserWolf
Jeste care, kanal je prokopan pre skoro 200 godina da bi ga danas neki lik zaglavio i narusio izvoz srpskih jabuka u banglades.
Ideja nije imala veze sa skracivanjem puta oko Afrike, nego sa sabotazom srpske poljoprivrede 200 godina u futuru.
Treba ukinuti skole, ocigledno ne funkcionisu. Jos naprave stetu kad nauce debile da pisu dezinformacije po internetu.
semtex
Marko
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar