Brodovi kasne, cena kontejnera eksplodirala

Poremećaji u brodskoj logistici zbog pandemije doveli su do nestašice kontejnera za isporuku robe.
Brodovi kasne, cena kontejnera eksplodirala
Foto: Pixabay
Sada iznajmljivanje jednog kontejnera košta i do 10.000 dolara.
 
U evropskim lukama se snalaze kako znaju i umeju.
 
Svako ko mora da isporuči nešto veće ili mnogo nečega malog - može da iznajmi transportni kontejner napravljen po ISO standardu. Ali to trenutno nije lako jer kontejnera nema dovoljno. A ni kupovina novog nije laka.
 
"Frankfurter algemajne cajtung" je istraživao temu i saznao da postoje samo dve firme koje prave i prodaju kontejnere – obe su u Kini. U Evropi se može dobiti samo polovni. Jer, novi se iz Kine ne šalju prazni, već ih kupac u Evropi preuzima tek kad se isprazne od robe iz prvobitne pošiljke.
 
Povećali su se i troškovi iznajmljivanja kontejnera, kao i putni troškovi. Transport standardnog kontejnera (od 40 stopa, to jest nešto više od 12 metara) brodom iz luke u Kini pre pandemije koštao je oko 1.000 američkih dolara. Trenutno cene znaju da budu i desetostruko veće, do 10.000 dolara.
 
Rast cena je uvek znak neravnoteže. U ovom slučaju to znači: povećanje tražnje za kontejnerima ili brodskim prostorom, uz stagnaciju ili čak opadanje ponude.
 
Jagma za mestom na brodu
 
Trenutno nedostaje i brodova teretnjaka. 
 
"Gotovo da nije ostalo rezervnih brodova", rekao je Rolf Habsen Jansen, izvršni direktor logističke grupe Hapag-Lojd za magazin Špigl. Mnogi brodovlasnici poslednjih godina malo su ulagali u svoju flotu. Na kraće staze neće biti ni više brodova – a ni više kontejnera.
 
Zapravo, nije kontejnera premalo. Oni se gotovo nikada ne koriste za jednokratni prevoz već se recimo kontejner sa kineskim igračkama koji stigne u evropsku luku istovari, a onda se u njega natovare nemački delovi za mašine, koji odmah idu u Aziju ili Severnu Ameriku.
 
Ali već godinu dana, od izbijanja pandemije, ustaljeni red vožnje između kontinenata više ne funkcioniše.
 
Kada se ovih dana govori o uskim grlima u isporuci, obično se pomene Suecki kanal, u kome je nedavno zaglavljeni džinovski brod "Ever given" izazvao ogroman zastoj. Iako je kanal ponovo prohodan, problem još nije rešen.
 
"Brodovi u Evropu ili Aziju stižu sa zakašnjenjem od jedne do dve nedelje. A kada u velike luke istovremeno stigne previše teretnjaka, nastaju gužve. Povratna putovanja se odlažu, ili otkazuju", kaže Jansen.
 
Anete Kriger iz luke Hamburg kaže da je blokada Sueckog kanala samo deo mozaika u logističkom planu koji se raspao. 
 
"Hamburg je već mesecima suočen sa kašnjenjem brodova od dve nedelje - u nekim slučajevima i znatno duže."
 
Pandemija, nevreme i Bregzit
 
"Problemi su započeli pre oko devet meseci nakon što je na Dalekom istoku posle prvog lokdauna proizvodnja ponovo pokrenuta i kada se tražnja za transportnim kapacitetima znatno povećala. Ostali faktori bili su nepovoljne vremenske prilike tokom zimskih meseci i Bregzit", kaže Kriger za Dojče vele.
 
Sve prekookeanske luke u Evropi trpe zbog sve većih kašnjenja u interkontinentalnom saobraćaju. Kapacitet najveće evropske luke sada dostiže svoje granice, rekao je nedavno portparol luke Roterdam.
 
"Moramo se snaći sa onim što imamo na pristaništu, dakle sa brojem dizalica i terminala."
 
Luka Hamburg je već reagovala koliko je mogla. Za kontejnere je raščišćeno još 100.000 kvadratnih metara prostora.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Dragan

    14.04.2021 09:13
    Ah
    Netačno,kontejnere gradi Turska.Onu su preko hiljadu kontejnera poslali u Hrvatsku za stanovanje posle zemljotresa.Valjda je kontejner za transport jeftiniji od kontejnera za stanovanje koja ibuhvata sobu, kupatilo, mini kuhinju.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija