Ovaj rast prodaje u najvećoj meri je primetan na tržištu novih vozila, a sagovornici iz automobilske industrije potvrđuju da su prva dva kvartala ove godine dobar pokazatelj "buđenja" tržišta polovnih automobila.
Uprkos očekivanjima da će pandemija korona virusa prouzrokovati značajne i dugotrajne posledice kada je reč o prodaji vozila, u 2021. godini desio se iznenadni skok, te kako potvrđuju iz automobilske industrije, takvo kretanje tržišta je dobar i ohrabrujuć znak kada je reč o budućnosti.
Menadžer Mazda brenda u Grand motorsu Boris Rapajić kaže za 021.rs da je tokom početnih meseci pandemije i svih restriktivnih mera koje su iste pratile, prodaja značajno opala, ali da je danas situacija drugačija.
"Svi smo očekivali da će pandemija povući neke posledice i u automobilskoj branši, a to se dešavalo prošle godine tokom 'zaključavanja' kada je bilo vidljivo smanjenje prometa. Posle tih restrikcija privreda je stala, pa je platežna moć bila manja, a samim tim ograničenjima u radnom vremenu i naši saloni nisu radili 'punom parom' pa je i to uticalo", kaže Rapajić.
On dodaje da je manje popuštanje mera koje je usledilo u februaru i martu donelo "neočekivane" promene.
"U februaru i martu se krenulo sa manjim popuštanjima mera i došlo je do neočekivanih promena, prodaja je naglo krenula da raste. Ja mislim da unazad u poslednjih 10 i 15 godina ovako jak mart i april mi nismo imali. Tržište automobila nije samo kod nas doživelo 'boom', već je i u većem delu regiona isto odreagovalo", kaže Rapajić.
Foto: Pixabay
Da je u odnosu na 2020. tržište postalo znatno življe potvrđuje i koordinator za auto-moto i nautiku portala Sasomange Đorđe Kisin.
"Od početka 2020. godine pa do danas zabeležen je značajan pad prodaje kako novih i polovnih automobila, tako i samog uvoza i nabavke istih iz inostranstva. Početak ove godine bio je znak laganog buđenja i oporavka samog auto-moto tržišta. Dosadašnji deo 2021. godine je svakako obećavajući i ohrabrujući kako za auto-moto industriju, tako i za kompletan povratak u normalan način života", navodi Kisin.
Potražnja nikad veća, novih automobila nedovoljno
U automobilskoj industriji došlo je do problema i poteškoća u proizvodnji određenih komponenti, te je osim neočekivanog skoka potražnje za novim automobilima i to jedan od uzročnika koji je doveo do sve manjeg broja automobila u ponudi.
Do problema u proizvodnji došlo je ponajviše zbog uticaja pandemije na proizvodnju poluprovodnika čiji je centar u Kini. Veliki deo rezervi ovog neizostavnog činioca u proizvodnji vozila se istrošio, pa je samim tim to jedan od razloga smanjenja proizvodnje. Uz to, dogodio se i požar u jednoj od najvećih fabrika proizvodnje mikročipova u Japanu, pa je u svakom slučaju i to dalo svoj "doprinos" ovoj situaciji.
Na sve to je došlo i do velikog skoka u potražnji, a kako kaže Boris Rapajić za 021.rs, mogući razlozi za to bi mogli bi da budu i to što je do kupaca došla informacija da je nestašica automobila.
"Došlo je do baš velikog skoka, nama lično je ovo jedan od najboljih rezultata od kada postojimo, a to je od 2003. godine. Revizije planova i budžeta se rade više puta godišnje, ali niko nije mogao da pretpostavi kako će izgledati narednih nekoliko meseci. Planove jesmo pravili, ali očigledno je da nas je ova realnost zatekla, potražnja je uveliko premašila ponudu", potvrđuje Rapajić.
Kako ističe Đorđe Kisin, već u drugom kvartalu 2021. mnogi proizvođači su prijavljivali značajno veću prodaju u odnosu na isti period 2020. godine, a neki čak ostajali i bez kompletnog lagera dostupnih vozila.
"To je uslovilo i užurbanu potragu za novim kontigentom, ali i veći period čekanja na isporuku vozila", kaže Kisin za 021.rs.
Da li je rast prodaje veštački?
S obzirom na to da su mesečni rezultati nekoliko puta bolji od planiranih, a proizvodnja vozila praktično stopirana, očekivano je da dođe do pauziranja kada je reč o prodaji.
Kada je reč o razlozima zbog kojih je došlo do ovakvog porasta u prodaji, niko sa sigurnošću ne može da kaže šta ga je izazvalo, ali Boris Rapajić iz Grand Motorsa smatra da on nije veštački i da rezultati iz prva dva kvartala zapravo ne predstavljaju "naduvani balon" koji će da pukne.
"Ogradiću se na brend sa kojim radim, Mazdini kupci najčešće su oni koji ne daju baš poslednji dinar iz kuće na kupovinu automobila. Oni imaju novca da kupe vozilo, a nažalost ova pandemija je pokazala da je 'život jeftin', a to znači da svi imamo u okruženju nekog ko je bio do juče sa nama, a danas ga više nema. Smatram da je onaj obrazac ponašanja kod ljudi da čuvaju za teške dane malo prilagođeniji novonastaloj situaciji, pa da su ljudi prelomili da sebi daju oduška", kaže Rapajić.
Foto: Pixabay
On kaže da je moguće da je to bio jedan od okidača i psiholoških momenata koji su pogodovali tome da ljudi počnu da troše, te to smatra jednim od uzročnika porasta u prodaji.
Rapajić potvrđuje da ovakav skok nije bio planiran, te i da razmišljaju o tome šta će biti u trećem kvartalu s obzirom na specifične okolnosti.
"Ovaj porast nije balon, nije veštački niti lažan, nerealan je skok jer to neće trajati, ali nije veštački. Inače smo imali ovakve skokove u vreme sajma, ali ovo traje već tri meseca, a verujem da bi se ovakav trend nastavio da imamo veći izbor, koji je toliko smanjen da iznosi nekih 20 odsto od onog koji smo imali početkom marta. To važi i za druge brendove", dodaje Rapajić.
On takođe ističe i da imaju najave da će u trećem kvartalu biti teže usled svih okolnosti u kojima se tržište nalazi.
Svake godine u Grand Motorsu ispred sebe postave određene ciljeve kada je reč o prodaji automobila, a ove godine ti ciljevi jesu bili nešto manji u odnosu na prethodne "vanpandemijske" godine, ali rezultati koji su postignuti, kaže Rapajić, bolji su nego ikada kada je reč o apsolutnim brojevima.
"Prvi cilj koji je bio za ovu godinu praktično je već dostignut, pogotovo kada se uzmu u obzir i vozila koja su u dolasku ali su prodana. Ipak, ne treba prerano da se sudi, može da se desi da taj treći kvartal bude takva 'rupa' da pojede ovo sve i da uproseči godinu, ali ne verujem da će tako biti. Za sada nemamo pouzdanih informacija šta će biti", priča Rapajić.
Iz svih gorepomenutih razloga određeni brendovi su bili primorani da kupcima otkazuju naručena vozila.
Benzinci traženiji, sve više zainteresovanih za hibridna i električna vozila
Vozila se podjednako kupuju na kredite (lizinge) i iz sopstvene ušteđevine kupaca.
"Kola se kupuju i na kredite i na lizinge, trend se menja tako da se uzimaju više benzinska kola nego dizeli. Jako se povećava interesovanje za hibridna vozila i vozila na električni pogon", kaže menadžer Mazda brenda Grand Motorsa.
Foto: Pixabay
Svakako da područje na kome živimo samo po sebi diktira i nešto drugačiji odnos prema kupovini automobila u odnosu na neke razvijenije zemlje. Zbog pandemije su i cene kvalitetnih polovnjaka u inostranstvu porasle za 15 do 20 odsto, a to se reflektovalo i na cene kod nas i u regionu.
"Bez obzira na to, kod nas su 'polovnjaci' mnogo populariniji i pristupačniji, a najtraženija polovna vozila su u cenovnom rangu od 2.500 do 5.000 evra. Kada je reč o novim vozilima najtraženija su ona u cenovnom rasponu od 10.000 evra do 15.000 evra", navodi Kisin.
Kada je o polovnim automobilima reč, Kisin dodaje da su među najprodavanijima Audi A4, VW Golf 5, BMW Serija 3, Fiat Punto, Škoda Octavia, VW Passat B6, Renault Megane, Citroen C3(C4), Opel Corsa i Astra.
Platežna moć građana Srbije takođe uslovljava to za koje nove automobile se građani najčešće opredeljuju, a najpopularniji među novim automobilima su: Škoda (Fabia, Octavia i SuperB), Fiat (500L i Tipo), Dacia - Sandero, Nissan Qashqai i Hyundai Tucson.
Komentari 41
U korak s vremenon
Da ne govorim o komoditetu. Klima leti znaci, ma sta ko pricao. Nesto je se ne secam u Yugicima, a ni u Ladama nije bas cesta.
Nije bas sve tako crno-belo kao sto se cini.
Vlada
Mislim da mogu ovo posredno da potvrdim. Krenuo sam u kupovinu novog automobila pa sam obišao 3-4 salona automobila: ni u jednom nisam video živu dušu osim po jednog prodavca koji čekao da neko uđe u salon kao ozebao sunce.
Tehnikarius Laprdus
Može i danas da se kupi klot automobil, ali ja recimo nakon 30 godina vožnje takvih automobila baš volim da kupim neki malo ušminkaniji model, koji će imati bolju muziku, lepše instrumente i generalno prijatniji ugođaj u kabini. Jeste da to košta više, ali ne moram kupiti mečku od 6 metara, može i mali Polo ili 208 koji su bogato opremljeni.
I da se zna, dobra muzika ne znači da imam gruvalicu od 5 kilovata u gepeku da otpada žbuka sa zidova, nego da mogu lepo da slušam muziku i kada vozim malo brže.
E sad neko hoće da kupi nov auto a neko kupuje isključivo polovnjake, pa šta? Svako uzima šta mu prija i šta može.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar