Džef Bezos se obogatio na onlajn trgovini, sada kupuje prodavnice. Zašto?

Usled nespremnosti za prelazak na onlajn maloprodaju, bankrotirala su tri vlasnika velikih trgovačkih centara u SAD. Međutim, "Amazon", vodeća onlajn prodavnica, kupuje objekte za klasičnu trgovinu.
Nakon što su krajem prošle godine otišli u stečaj "CBL properties" i "Preit", od kojih je svaki bio vlasnik po četrdesetak većih trgovačkih centara, nedavno je od suda zaštitu od bankrota zatražila i "Washington Prime Group" (VPG), firma registrovana u Ohaju kao vlasnica sto najpoznatijih trgovačkih centara širom SAD.
 
Završno sa pretprošlom godinom sve je naizgled bilo sjajno, a 850 zaposlenih je moglo biti zadovoljno i sa 660 miliona dolara prihoda i 110 miliona profita.
 
Nalet korone
 
Međutim, nalet korone je toliko ubrzao prelazak na onlajn prodaju da je VPG došla u zaduženje od blizu milijardu dolara. Jedino rešenje je bilo da menadžment zatraži od suda zaštitu od bankrota i uđe u jednu vrstu stečaja.
 
Sada pokušava da sa poveriocima dogovori otpis dela duga i reprogram ostatka. Situacija je toliko teška da je gotovo petina centara u potpunosti zatvorena, pošto objekti kao celina ne mogu da isplate ni troškove funkcionisanja.
 
Nesporno da onlajn trgovina dobija na aktuenosti, mnogo je brže i jednostavnije kupovati od kuće i prodaja pojedinih roba gotovo da je izgubljena za klasičan vid trgovine. Recimo, ulaznice za priredbe, pozorišta ili bioskope mladi kupuju iz fotelje. I ne znaju za gužve i takozvane "tapkaroše".
 
Iz analize švajcarske banke UBS vidi se da ni nakon što prestane pošast korone neće biti ni većeg pada u onlajn trgovini, ni povratka na staro.
 
Iznenađenje iz "Amazona"
 
Na protiv, Švajcarci predviđaju dalji uzlet prodaje putem interneta, procenjujući da će u naredne četiri godine oko 80.000 fizičkih prodavnica u SAD morati da bude zatvoreno. Opstaće samo one koje se dobro prilagode novom vidu maloprodaje, preko interneta. Takođe, nestaće i ne mali broj trgovačkih centara.
 
Embed from Getty Images
 
Nije lako adaptirati se novim navikama i stilovima kupaca. Sam prelazak na onlajn prodaju je proces koji traje i ne može da se obavi preko noći. Onaj ko pre pojave globalne zaraze nije uveliko radio na prelasku, teško da je za godinu dana mogao da osmisli i realizuje tako krupnu promenu. Korona je već pomalo zakasnele trgovce dotukla do kraja.
 
Iznenađenje stiže od Džefa Bezosa, najbogatijeg čoveka na svetu. Silan novac zaradio je baš na onlajn trgovini. Negov "Amazon" je svojevrsna najveća prodavnica na svetu, naravno za onlajn prodaju. Danas vredi oko 2.000 milijardi dolara, basnoslovno mnogo.
 
Ipak, već mesecima unazad, Bezos, na nevericu okoline, kupuje objekte za fizičku trgovinu. Nije li malo čudno da se čovek koji je bogatstvo stekao na onlajn prodaji, sada, kada ceo svet sve češće kupuje pomoću interneta iz ličnog stana, zanosi klasičnom maloprodajom. Jeste neobično, ali činjenica je da Bezos u sopstveno vlasništvo gomila i brojne klasične prodavnice.
 
Višekanalna trgovina
 
Objašnjenje je u sklonosti ljudi da dosta dugo odabiraju robu za kupovinu i pažljivo je porede sa proizvodima konkurencije. Upravo čar biranja, traženja razlike i napipavanje, jeste ono što može da produži poslovanje klasičnih prodavnica i u 21. veku. Ljudi vole da porede, cenkaju se, traže popuste, a tu su i svima nama dragoceni socijalni susreti, bilo sa poznatim, bilo sa osobama koje upoznajemo upravo kroz čin odabira.
 
Bezos je mišljenja da će onlajn prodaja već u relativno bliskoj budućnosti dominirati. Međutim, stava je i da fizička prodaja neće sasvim iščeznuti, pogotovo u onim segmentima maloprodaje gde veću ulogu igraju odabir i lični afinitet kupca.
 
Najbogatiji čovek nije usamljen u proceni da je budućnost trgovine višekanalna iliti alternativna, a najuspešniji biće oni trgovački lanci koji budu uspešni u svim vidovima prodaje. Tako se videći trgovački lanci spremaju da ponude obe varijante prodaje, kao i razne kombinacije.
 
Sve češće Amerikanci robu biraju u fizičkim prodavnicama, a kupuju je e-trgovinom, koristeći se i popustima za elektronska plaćanja. Ne mali broj trgovaca šansu vidi u obrnutoj varijanti, da se bira iz fotelje, a kupuje odlaskom u klasičnu trgovinu.
  • Mile rent-a mozak

    14.07.2021 23:35
    Kad već ima toliko love, mogao bi da kupi zapadni Balkan. Ako je znao da zaradi, znaće uvek, pa makar dobijemo radna mesta bez subvencija države. Lepo pređemo iz robovlasničkog samoupavljanja u kapitalizam, kao i sav normalan svet pre 200 godina.
  • N

    14.07.2021 13:02
    N
    Svaki covek koji je zaradio veliki novac,kupuje nekretnine! To je najsigurnija investicija koja je dokazana vec stotinama godina! Bolje da prodaje iz svojih lokala nego da placa zakup vec gad ima novca daih kupi! A ako krene posao nizbrdo,moze te nekretnine rentirati i tako nikada nije na gubitku! Sve je to vrlo jednostavno samo je problem kako doci do novca!
  • red justice

    14.07.2021 11:44
    U pitanju su osnove kapitalističke ekonomije - u krizama propada sitnija buržoazija čiju imovinu kupuju krupni kapitalisti. To je centralizacija i koncentracija kapitala koja vodi monopolima i oligopolima.
    U slučaju Bezosa ovo je bilo predvidljivo tokom pandemije. Tokom lockdowna su maloprodajni objekti radili ograničeno, za razliku od Amazona. Promet im je znatno smanjen na čemu je dodatno profitirala online trgovina, odnosno Amazon koji praktično ima monopol na ovu vrstu trgovine u Zapadnom svetu.
    Logičan sledeći korak Amazona je da prodajne objekte u fizičkom svetu pogođene krizom usisa u sebe.
    Bezos je jedan od vodećih kapitalističkih zlikovaca našeg doba i glavni predstavnik nove tehno-oligarhije.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija

Živković: EPS je spreman za zimu

Generalni direktor "Elektroprivrede Srbije" (EPS) Dušan Živković izjavio je da su svi proizvodni kapaciteti tog preduzeća spremni za zimsku sezonu.