Električna vozila (ni)su zelena
Vozila budućnosti manje će štetiti prirodi od vozila na fosilni pogon samo ako se napajaju energijom za čiju proizvodnju se ne koristi ugalj.
Foto: Pixabay
Električni automobili su sve češće na putevima. Pre tri godine širom sveta je kupljeno blizu tri miliona novih električnih vozila, a očekuje se da će 2025. godišnja prodaja vozila na nov pogon dostići i osamnaest miliona. Sve vodeće fabrike automobila i kombija prebacuju se na modernizaciju proizvodnog programa.
Tako će švedski "Volvo", sada u kineskom vlasništvu, već do 2028. godine imati celu liniju za proizvodnju automobila, autobusa i kamiona, isključivo na struju. "General Motors" namerava da do 2030. sve automobile i lake kamione proizvodi isključivo sa električnim pogonom. Zaista, transformacija se dešava i brže nego što smo mogli da očekujemo.
Izbeći korišćenje uglja
Kao najveću dobit od promene energetskog pogona često se ističe da emituju neuporedivo manje ugljen-dioksida spram vozila na fosilna goriva. To, svakako, jeste tačno kada se posmatra samo upotreba vozila. Međutim, kada se uzme ceo proizvodni lanac, stvari stoje drugačije i ne mora uvek električni auto da bude klimatski prihvatljiviji od hibridnog, ponekad ni od klasičnog vozila na benzin.
Sve zavisi od struje kojom se napaja vozilo. Ako je prenosna električna mreža sa koje se napaja zasnovana na upotrebi energije vetra, solara, hidropotencijala ili gasa, svakako da emituje neuporedivo manje ugljen-dioksida od bilo kog klasičnog ili hibridnog vozila.
Foto: Pixabay
Međutim, ako se struja cele mreže generiše upotrebom uglja, veliko je pitanje je li električno vozilo ekološki racionalnije. Pogotovo ako je, kao što je slučaj sa elektičnom mrežom Srbije, glavni izvor lignit lošeg kvaliteta, niskokaloričan ugalj sa znatnim primesama sumpora.
Tako, primera radi, vozač električnog vozila koje se strujom napaja u Obrenovcu, gradiću gde se sva električna energija generiše iz nekoliko obližnjih termoelektrana, zapravo samo iznuđuje uvećanje emisije ugljen-dioksida i sumpor-oksida iz sagorevanja uglja. Takvo vozilo sigurno prouzrokuje emitovanje veće količine sumpora, verovatno i ugljen-dioksida, od, recimo, klasičnog vozila na benzin. Zapravo, potrošnja uglja je najveći zagađivač i to je odlučujući činilac koji određuje ekološku efikasnost korišćenja energije.
Rudarenje litijuma
Izvesno je, međutim, da je sama upotreba vozila na nov pogon mnogo "zelenija" od korišenja vozila na fosilni pogon. No, krajnji efekat zavisi od raubovanja uglja. Može se reći da je upotreba električnog vozila prava "zelena tehnologija" ako je napajanje električne mreže klimatski prihvatljivo.
Drugi razlog koji, kada je reč o električnim automoblima, može biti upitan je energetski učinak pri proizvodnji samog automobila, ali i delova od kojih se sklapa. Najproblematičnije su litijum-jonske baterije, neuporedivo većeg skladišnog kapaciteta od ranije korišćenih olovnih baterija.
Nevolja je, zapravo, u dobijanju litijuma, elementa sa velikom električnom i toplotnom provodljivošću, pa je, kao takav, veoma upotrebljiv i pri dobijanju stakla, električnih baterija, u farmaceutskoj industriji. Ima ga dosta u slanim iskopinama u andskom području Latinske Amerike, ali i u slanim mineralitima u Australiji, Kini, Srbiji i na još nekoliko lokacija.
Foto: Pixabay
Ne samo što se u postupku njegovog izdvajanja emituje mnogo ugljen-dioksida, već se zbog upotrebe sumporne kiseline emituje i dosta sumpor-oksida. Procenjuje se da se za vađenje jedne tone litijuma zagadi više od 500.000 litara vode.
Kako se za izradu litijum-jonske baterije koristi i kobalt, za čije rudarenje se takođe zagađuje okolina, ali i koristi dečji rad, postaje vidljivo zašto u svetu, uz brojne pohvale, ima mnogo i prigovora na sve ubrzanije korišćenje električnih automobila.
Reciklaža baterija
Vozila prve generacije električnih automobila polaku dostižu kraj upotrebnog veka. I tu se uočava nov problem, reciklaža litijum-jonskih baterija. Čak i u tehnološki najrazvijenijoj zemlji poput SAD samo pet odsto istrošenih litijumskih baterija se reciklira. Primenjivana tehnologija reciklaža ne samo što nije jednostavna, već nije ni jeftina. Što je još nepovoljnije, tokom samog reciklažnog postupka emituju se zagađujuće čestice.
Tako se reciklaža istrošenih baterija pokazuje kao treći momenat koji može da dovede u pitanje ekološku racionalnost vozila na nov pogon. Rešenje se traži u novom načinu korišćenja baterija, ali i u mogućnosti da se prestane sa upotrebom električnih baterija čim padnu na ispod 80 odsto polaznog kapaciteta. U tom trenutku tek počinju da ograničavaju dosege automobila, ali su upotrebljive da još neobično dugo služe kao skladište solarne energije.
Svakako, vreme dominacije fosilnih goriva bliži se kraju. No, i upotreba vozila na električni pogon nije bez zamki i neizvesnosti. Još dosta toga bi trebalo da se uradi kako bi vožnja e-automobilom bila klimatski što prihvatljivija.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
U slučaju da NIS-u budu uvedene sankcije: Kolike su rezerve Srbije i koja su rešenja?
19.12.2024.•
0
U slučaju da SAD uvedu najrigoroznije sankcije Naftnoj industriji Srbiji (NIS), koje bi podrazumevale nemogućnost kupovine i prerade nafte, Srbija bi sa trenutnim rezervama izdržala oko dva meseca.
EU kaznila Netfliks sa 4,75 miliona evra zbog kršenja uredbe o zaštiti podataka
18.12.2024.•
0
Holandski organ za zaštitu podataka kaznio je američku striming platformu Netfliks sa 4,75 miliona evra zbog kršenja Uredbe Evropske unije o zaštiti podataka.
Aleksić o pasivnom statusu domaćinstava: Država se obračunava sa poljoprivrednicima, sve veći otpor
17.12.2024.•
6
Politika aktuelne vlasti je tokom poslednjih 12 godina, poljoprivredu sistemski uništavala umesto da je podstiče, rekao je narodni poslanik Miroslav Aleksić.
Vučić: Vlada da formira tim koji će se baviti sankcijama NIS-u, moraću da pričam sa Putinom
17.12.2024.•
21
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić predložio je danas Vladi Srbije da formira tim koji će se baviti posledicama sankcija koje će SAD navodno uvesti NIS-u.
Kompanija u vlasništvu Volkswagena više neće gume iz Linglonga - zbog eksploatacije radnika
17.12.2024.•
16
Nemačka kompanija MAN Truck & Bus tvrdi da je u novembru obustavila nabavku guma iz zrenjaninske fabrike kineske kompanije Linglong, posle višegodišnjih navoda o eksploataciji radnika u ovoj fabrici.
Deset miliona evra iz budžetske rezerve za Beograd na vodi
17.12.2024.•
10
Kreativno inovativni multifunkcionalni centar Ložionica, koji se gradi u kompleksu Beograd na vodi, dobio je nešto više od 10 miliona evra iz budžeta, objavljeno je u Službenom glasniku.
Slučajno otkrio tuđu firmu na svojoj adresi, nadležni mu rekli: "Nema brisanja kad niste vlasnik"
16.12.2024.•
32
Da banka nije poslala pismo preduzeću registrovanom na adresi gde živi, Beograđanin Zoran Miletić ne bi ni znao da je nepoznata firma za svoju poslovnu adresu izabrala njegov stan na Čukarici.
Mali o tome da li ćemo ponovo iz flaša sipati gorivo: Sankcije NIS-u veliki i težak problem
16.12.2024.•
115
Ministar finansija Siniša Mali izjavio je da bi uvođenje sankcija NIS-u bilo izuzetno loše za Srbiju.
Turska zabranila da se datumi osnivanja fudbalskih klubova koriste kao šifre za platne kartice
16.12.2024.•
0
U Turskoj će biti ukinute debitne i kreditne platne kartice koje kao lozinke koriste datume osnivanja fudbalskih klubova.
Hil o mogućim sankcijama NIS-u: Rizik saradnje sa ruskim firmama odavno poznat
15.12.2024.•
23
Ambasador SAD u Srbiji Kristofer Hil izjavio je da ne može da komenatriše mogućnost uvođenja američkih sankcija kompaniji NIS.
Automobilskoj industriji u Srbiji ne ide dobro, a tek se očekuje pogoršanje
15.12.2024.•
22
Izvoz će biti jedna od najbolnijih tačaka srpske ekonomije i u narednom periodu, a njen najviše pogođeni deo je auto industrija.
Đedović Handanović: Uvođenje sankcija NIS imaće teške posledice po Srbiju
15.12.2024.•
42
Ministarka rudarstva i energetike Dubravka Đedović Handanović izjavila je da je odluka o uvođenju sankcija Naftnoj industriji Srbije (NIS) geopolitička, usmerena protiv Rusije.
Ako SAD uvedu sankcije NIS-u: Drastičan skok cena i nestašica goriva, a to je samo deo posledica
15.12.2024.•
153
Drastičan skok cena i nestašica goriva, ali i mogući udar na državne finansije i međunarodne odnose, neke su od mogućih posledica ukoliko SAD uvedu sankcije NIS-u, kažu stručnjaci.
Stanovi u Srbiji poskupeli za godinu dana: Vojvodina na drugom mestu po povećanju
15.12.2024.•
7
RGZ indeks cena stanova u trećem tromesečju 2024. iznosi 168,69, što pokazuje da su cene stanova porasle za 4,69 odsto u odnosu na isti period prošle godine, objavio je Republički geodetski zavod.
Rok za predaju obaveštenja o isplati lične zarade za preduzetnike je 16. decembar
14.12.2024.•
0
Poreska uprava (PU) podseća da je rok za predaju obaveštenja o opredeljenju za isplatu lične zarade ili prestanku isplate za preduzetnike počev od 1. januara 2025, ističe 16. decembra.
NIS: Poslovanje neometano, snabdevenost pumpi redovna
14.12.2024.•
4
Poslovanje Naftne industrije Srbije (NIS) u ovom momentu se obavlja neometano i snabdevenost lanca benzinskih stanica je redovna, rečeno je u toj kompaniji.
Prodavci na pijaci bez fiskalnih kasa i tokom 2025. godine: Ponovo pomeren rok
14.12.2024.•
11
Pijačni prodavci u Srbiji ni iduće godine neće morati da imaju fiskalne kase.
NBS: Novembarska inflacija 0,3 odsto, hrana i piće od prošle godine poskupeli za 4,6 odsto
13.12.2024.•
15
Narodna banka Srbije saopštila je da je međugodišnja inflacija u novembru "usporila" na 4,3 odsto u skladu sa projekcijama dok su cene hrane i pića veće za 4,6 odsto nego prošle godine.
Rio Tinto i litijum u Argentini: Kompanija planira investiciju od 2,5 milijardi dolara
13.12.2024.•
3
Anglo-australijska rudarska kompanija Rio Tinto planira da investira 2,5 milijardi dolara u svoj prvi komercijalni projekat proizvodnje litijuma - u Rinkonu u Argentini.
Živković: EPS u petak preuzima blok B3 termoelektrane Kostolac
12.12.2024.•
6
Elektroprivreda Srbije (EPS) će 13. decembra potpisati sertifikat o preuzimanju bloka B3 termoelektrane u Kostolcu od kineske kompanije CMEK.
Evropska centralna banka snizila kamatne stope: Počinje da važi od 18. decembra
12.12.2024.•
3
Evropska centralna banka odlučila je da od 18. decembra smanji tri ključne kamatne stope za 25 baznih poena.
Komentari 13
Nebojša Berak
Za dodao bih jos
Moja Kona ima bateriju od 64 kW, domet tu po Novom Sadu kad je samo gradska voznja preko 500 km. Jednom nedeljno stvratim do Promenade na one charge&go punjace i za sat vremena (to je oko 1200 dinara) dopunim preko pola baterije. A to mi je taman dok odem do Univera i malo prosetam. Prekoputa kod Prokredita ima isto punjac ali je cesto zauzet. Ima i kod Cistoce ali cesto ne radi.
Plus kad odem kod svojih za vikend na selo "utaknem" se u obicnu 220V uticnicu i uvek puna baterija.
Ne vidim problem punjenja kao veliku problem. Pa ljudi boziji koliko vi km prelazite svaki dan? 500???
Pa ja sam sa Konom probao da vidim koliko dana ce mi biti od pune baterije do trenutka kad mi je neprijatno, ukupno 12 dana voznje bez punjenja!!! Zivim na Naselju, deca vrtic Liman a posao Kampus. I gde ja tu da vozim 500 km??? :)))
E jedino kad izadjem na autoput onda domet pada na 360 km (pri 130 km/h) ali ni to nije problem, ima punjaca na skoro svakoj pumpi CAK i u Srbiji :)
Iva
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar