Mićović: Cenu nafte diktira korona, razlike u cenama goriva u regionu isključivo zbog dažbina države

U celom globalnom energetskom sistemu nafta i njeni derivati su se našli u centru potražnje. Da bi imali struju, mnogi prelaze na mazut.
Mićović: Cenu nafte diktira korona, razlike u cenama goriva u regionu isključivo zbog dažbina države
Foto: 021.rs
Tomislav Mićović, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije, kaže da trenutno korona upravlja očekivanjima, prognozama i potrošnjom.
On je objasnio za RTS da, kada se god najavi da će doći do relaksacije u kretanju ljudi, da će privreda oživeti, smanjiti kovid restrikcije, nafta tada raste, jer odjednom svi traže naftu, a to pokazuje i šta je omikron uradio od oktobra naovamo.
 
Što se tiče ponude, ona je, kaže, prilično stabilna i njom na globalnom nivou upravlja OPEK plus savez koji povećava ili smanjuje svoju ponudu, a potrošnja je ona koja veoma osciluje i od koje zavisi da li će doći do skoka ili pada.
 
"Investicije u nova istraživanja nafte su izuzetno male i pale su. Da li zbog zelene energije, naftni sektor sada ulaže u obnovljive izvore a ne u nove izvore nafte. To može da se osveti globalnom tržištu negde za dve, tri do pet godina kada cena može da dođe i do preko 100 dolara po barelu jer neće dovoljno brzo doći do razvoja nekih novih izvora energije alternativnih, obnovljivih, a s druge strane razvoj ekonomije će zahtevati energiju", procenjuje Mićović.
 
Dodaje i da se prognoze za 2022. godinu prilično razlikuju opet pod uticajem kovida: "Opek smatra da će već u prvom kvartalu prilično porasti potražnja za naftom, a da će cela 2022. imati potrošnju kao 2019. godina. Međunarodna agencija je dosta skeptičnija i ne misli da ćemo ni 2023. dostići sve to".
 
Takođe, objasnio je i da se najveće cene goriva na pumpama održavaju upravo zbog oscilacija cena sirovine i one se odražavaju na sva tržišta. A što se tiče regiona i Evrope uopšte, razlika u cenama se postiže isključivo državnim dažbinama.
 
"Kada bismo ih isključili videli bismo koliko je cena izjednačena. Što se potrošnje tiče mi smo već ove godine dostigli i premašili potrošnju derivata iz 2019. godine. Šta se tu sve desilo je za analizu i ima puno faktora koji su uticali. Srbija danas troši više derivata nego 2019. Kod dizela je to 6 procenata, kod benzina nešto manje – 1,5", naveo je Mićović.
 
Mićović kaže da se na globalnom nivou u istoriji dešavalo da visoke cene nafte zapravo pospešuju potrošnju drugih energenata kako bi zamenili potrošnju tako skupe naftu. Dodaje i da ne pamti da se ikada desilo da se zbog visokih cena, ovog puta prirodnog gasa, poveća potrošnja nafte. 
 
To je, kaže, zabeleženo već pre nekoliko meseci kad je u Evropi eksplodirala cena nafte, tako da su svi koji su imali mogućnost da zamene prirodni gas nekim od derivata nafte, recimo mazutom, to i učinili.
 
"Mazut je regionalna stvar više nego globalna. Mi danas više pričamo o mazutu jer smo imali jedan veliki incident (Obrenovac) koji je zahtevao daleko više mazuta nego što Srbija troši. Mi smo negde bili na nivou 200.000 tona pa smo pali na 180.000 i taj trend smanjenja potrošnje mazuta je višegodišnji i on je posledica gasifikacije", rekao je Mićović za RTS.
 
To je, objasnio je, proizvod rafinerija koji je uglavnom unapred ugovoren i teško je doći do neke nove količine mazuta bilo gde.
 
Kazao je da je rafinerija Pančevo pokrenula postrojenje za duboku preradu sirove nafte, pa je i proizvodnja mazuta u Srbiji ove godine daleko manja nego što je bila ranije tako da je i NIS jedan od većih uvoznika kako bi zadovoljio svoje kupce.
 
U ovakvim okolnostima, kako je naveo, uvek dolaze na red Mediteran i luke kojima gravitiramo - Konstanca, Solun, Omišalj, Krk.
 
"Na Mediteranu uvek imate dovoljno derivata i to su potencijalni izvori za snabdevanje Srbije. Imali smo neke rezerve u Srbiji i u Republičkoj direkciji za robne rezerve, svi dobavljači su uložili napor više i obezbedili nešto više mazuta tako da ga je bilo dovoljno ali sad ga vredi nadoknaditi", zaključio je Mićović.
  • Vladimir

    26.12.2021 16:18
    Vidim kod Vukovića benzin 149 din/l (kod većine drugih 164.9), dizel 158 (kod drugih 172.9).
    Da li on prodaje "brlju" ili nas ovi drugi pljačkaju?
    Toči li neko od čitalaca na Vukoviću? Iskustva ...
  • Rajko

    26.12.2021 09:54
    PDV
    U Republici Srpskoj je PDV manji pa oni žive bez problema. Mi određenim dozvoljavam da ne plaćaju Porez pa onda ostali koji nisu privilegovani to mora da nadoknade. Kada bi svi plaćali porez dovoljno bi bilo 10%. Uostalom turci su uzimali 10etinu i raja se bunila a mi sada ćutimo. Tako nam i treba. Ovo je naša država pa treba da nam uzme više od okupatora. Naši su.
  • Wnj

    26.12.2021 09:16
    Isti dan (23.12.) kod Mol-a na Mišeluku dizel je skuplji za 2,5 din/lit od iste pumpe kod Požege.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija