
Ljubodrag Savić: Šta subvencionišemo? Fijat se od krilatice 'posao veka' pretvorio u 'fijasko veka'
Profesor Ekonomskog fakulteta Ljubodrag Savić kaže da treba sačekati sa detaljima dogovora o proizvodnji električnog automobila u Kragujevcu koji je Srbija postigla sa kompanijom Stelantis.

Foto: Pixabay
On navodi da bi proizvodnja takvog vozila u Kragujevcu mogla da vrati u fokus iskopavanje litijuma i proizvodnju baterija.
"U poslednje tri godine smo dobili veliki broj različitih kontroverznih informacija iz Kragujevca i u ovom trenutku sam poprilično iznenađen onim što sam čuo na konferenciji za štampu. Nisam pravnik, ali razumem šta je dogovor, a šta ugovor. Ugovor je na papiru, overen i potpisan i podrazumeva neke radnje i aktivnosti koje, ako ne uradiš, postoji zapisano šta ti moraš da nakonadiš. Tako da, u celoj ovoj priči, razumem da je to dogovor i nije verovatno ni prvi ni poslednji put da se dogovaramo sa Fijatom", rekao je Savić za Euronews Srbija.
On je podsetio da je Fijat u jednom trenutku imao izvoz od 1,5 milijardi evra i bio najveći izvoznik, a da sada nisu ni u prvih 15. Prema Savićevim rečima, Fijat je u Srbiji "u fazi loženja vatre da se ne izgasi".
"Sada je sklopljen dogovor koji ne mora nikoga da obavezuje, a ako sam dobro razumeo, ministarka je potpisala ugovor o subvencijama za Fijat. Šta subvencionišemo? Neku buduću proizvodnju ili ovo danas što Fijat malo radi pa onda ne radi, a radnici idu na neki prinudni odmor u kom primaju 60 odsto plate. Da li je to jedno sa drugim povezano, ne mogu da kažem, ali moram da kažem da mi to pomalo liči", ističe Savić.
Srbija je, kako navodi, na subvencije Fijatu dala oko 300 miliona evra, a smatra da nije problem u subvencijama, već da problem može da nastane ukoliko se daju subvencije a ne dobije se neka korist od toga.
"Srbija je veliki deo i novca i nekih drugih materijalnih sredstava uložila u Fijat. Mislim da se to od krilatice 'posao veka' pretvorilo u 'fijasko veka'. Srbija je imala jednu trećinu udela u vlasništvu i garantovala Fijatu kredit od 550 miliona evra. Stavljeno je na raspolaganje 350 hiljada kvadrata prostora i Srbija je uzela na sebe da plaća poreze i doprinose za radnike - Fijat plaća samo neto platu radnicima. Takođe, Srbija se obavezala da izgradi železničku prugu i autoput do Batočine za izvoz automobila. Sve one opštinske takse koje se plaćaju Fijat ne plaća, država je uložila više desetina miliona evra u doškolovavanje radnika... Previše novca je uloženo u Fijat - ako gledamo iz ugla onih 1,5 milijardi evra izvoza to je u redu, ali ako gledamo ovih sada deset do 15.000 automobila i sadašnji izvoz, onda je to 'fijasko veka'", kaže Savić za Euronews Srbija.
Dodaje i da, ukoliko je plan da Srbija isti takav ugovor sada ponovo pravi sa Fijatom, to ne bi trebalo da se uradi.
Koliko je vremena potrebno za prelazak na električna vozila?
"U prelasku sa proizvodnje motornih na električna vozila Fijat nema šta novo da osvaja", kaže Savić, dodajući da ta kompanija prelazi na proizvodnju električnih automobila ne jer to želi, već zato što mora kako bi opstala na tržištu.
"Fijat se nedavno udružio sa više drugih proizvođača i napravljena je firma Stelantis. Fijat tamo nije lider, a nekad je bio velika kompanija. Kada se silom prilika udate za nekoga, onda ne možete da postavljate uslove. Fijat ovde nije vodeća kompanija, on se jednostavno priključio da bi rešio neke svoje probleme. Rekao bih da su oni već sedam ili osam godina u velikom problemu", ističe Savić.
Naglasio je i da od onoga što će se raditi u Srbiji zavisi da li će radnici morati da idu na dodatno prilagođavanje ili ne.
"Možemo dobiti sklapanje automobila što se dešavalo u poslednjih 10-12 godina, a da se delovi prave negde gde je to jeftinije i efikasnije. Kada bismo na primer u novom ugovoru imali sreće da bude više komponenti, to bi bio projekat kao Zastava, koju su svi u Srbiji označili kao propali projekat, a ona je za vreme svog postojanja proizvela negde oko 4 miliona automobila", kaže Savić.
Za funkcionisanje električnih automobila neophodne su litijumske baterije, a iskopavanje litijuma je prošle godine stavilo u Srbiji u fokus kompaniju Rio Tinto, protiv koje su organizovani protesti širom Srbije, a premijerka Ana Brnabić je rekla da su "ukinuti svi akti u vezi sa Rio Tintom".
Savić kaže da sada postoji mogućnost da Rio Tinto dođe u fokus ponovo i da se dovede u vezu sa litijumskim baterijama koje su potrebne za električna vozila, ali da bi prvo trebalo sačeki i videti šta će tačno biti od dogovora sa Fijatom.
"Još jedna stvar u vezi sa litijumom - on je strateški materijal potreban za najveće svetske kompanije i ne bih ga vezivao samo sa Fijatom. Mi smo iskompromitovali tu priču... jednostavan je odgovor - Rio Tinto ne, litijum da. Postoje tehnologije koje mogu da budu apsolutno čiste, samo je stvar države sa kim će pregovarati i koliko će imati autoritet da može da očekuje od buduće kompanije da će ispoštovati ono što se dogovori", kaže Savić.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
Odlazak iz Rusije zapadne kompanije koštao skoro 14 milijardi dolara
23.02.2025.•
0
Odlazak iz Rusije koštao je zapadne kompanije skoro 14 milijardi dolara, preneli su ruski mediji.
U Britaniji se svakog dana zatvori jedan pab, traži se hitna akcija vlade
23.02.2025.•
0
U Velikoj Britaniji je tokom prošle godine svakih nedelju dana vrata zauvek zatvorilo prosečno oko šest pabova, što je rezultiralo gubitkom oko 4.500 radnih mesta.
Srbija nema zakon kojim bi nacionalizovala NIS
23.02.2025.•
7
Kako se primiče 25. februar, odnosno dan D za primenu sankcija NIS-u, tako se u javnosti povećava broj spekulacija o mogućim rešenjima.
Samo tri evropske zemlje imaju skuplji dizel od Srbije
23.02.2025.•
11
Poslednje poskupljenje goriva u Srbiji izjednačilo je cene sa onima u razvijenim evropskim državama.
NIN: NIS je Rusima samo deo paketa u pregovorima sa SAD, stav Moskve je da to nije "posao" Srbije
22.02.2025.•
37
Stav Moskve je da rešavanje problema poslovanja Naftne industrije Srbije (NIS) nije "posao" Srbije, već prvenstveno stvar pregovora koji treba da se vode na relaciji Rusije i SAD, piše NIN.
Stočarstvo u Srbiji "zlatnog doba": Više od 50.000 goveda izgubljeno u 2022. godini
21.02.2025.•
4
Broj goveda u Srbiji smanjen je skoro za četiri odsto, dok je broj svinja, ovaca i živine u porastu, pokazuju najnoviji podaci Republičkog zavoda za statistiku.
Objavljene nove cene goriva
21.02.2025.•
7
Objavljene su nove cene goriva koje će važiti od danas u 15 časova.
Banke u subotu gase račune NIS-a: Da li će biti zatvorene pumpe?
21.02.2025.•
34
Banke u Srbiji odredile su subotu, 22. februar, kao dan kada će zatvoriti račune NIS-a i prestati da obavljaju transakcije s tom firmom, piše Nova ekonomija.
Danas bojkot benzinskih pumpi: "Akcize ne bi smele da budu toliko velike"
21.02.2025.•
16
Inicijativa Politički sindikat pozvala je građane da danas ne sipaju gorivo i bojkotuju benzinske pumpe.
Evropski komesar: Reciprocitet carina sa SAD treba da bude od koristi za sve
20.02.2025.•
0
Ako EU ne odbaci princip recipročnih carina koje američki predsednik želi da uvede, onda taj reciprocitet treba da bude od koristi za sve, izjavio je evropski komesar za trgovinu Maroš Šefčovič.
Vučić: Počeo izvoz "fijat pande" iz Kragujevca
20.02.2025.•
15
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da je danas počeo izvoz električnih automobila "fijat panda".
Sve veći broj starijih radi i posle penzionisanja: Penzija nedovoljna za život
20.02.2025.•
8
U Srbiji je prosečna penzija znatno ispod polovine prosečne potrošačke korpe, niža je i od minimalne potrošnje.
Gugl će platiti Italiji 326 miliona evra nakon optužbi za utaju poreza
19.02.2025.•
1
Italijanski tužioci danas su saopštili da će obustaviti istragu o utaji poreza protiv kompanije Gugl nakon što je pristala da plati 326 miliona evra u okviru nagodbe.
Veliki pad profita EPS-a
19.02.2025.•
20
Rezultati poslovanja EPS-a u 2024. godini pokazali su nagli pad profitabilnosti - sa 958 miliona evra u 2023. godini profit je pao na svega 200 miliona evra.
NBS: Međugodišnja inflacija u januaru iznosila 4,6 odsto
19.02.2025.•
1
Međugodišnja inflacija je u januaru iznosila 4,6 odsto dok su na mesečnom nivou, cene robe i usluga u okviru indeksa potrošačkih cena u proseku povećane za 0,6 odsto, navodi Narodna banka Srbije.
Efektiva: Sledi bojkot pojedinačnih trgovinskih lanaca na sedam do 10 dana
18.02.2025.•
58
U Srbiji je, nakon jednodnevnog, prošle nedelje održan petodnevni bojkot pet najvećih trgovinskih lanaca.
NIS sutra unapred isplaćuje plate, banke im obustavljaju međunarodna plaćanja 28. februara
18.02.2025.•
16
Poslovodstvo Naftne industrije Srbije (NIS) najavilo je zaposlenima da će u sredu unapred dobiti februarsku platu, piše danas Kompas-info.
Borba za telekomunikacije i uticaj u Srbiji: Kupuj, ne pitaj
18.02.2025.•
6
Mnogo toga je unazad tri decenije pretrpeo ovaj narod, pa se mislilo da ga ništa ne može posebno uzbuditi.
Džonson elektrik vratio skoro milion evra subvencija državi: Bez posla ostaje 300 ljudi
17.02.2025.•
10
Ugovorom iz 2016. godine, Džonson elektrik trebalo ie da ima najmanje 2.400 novih radnika, ali pre nekoliko dana, oko 300 radnika ove fabrike dobilo predlog za sporazumni raskid ugovora o radu.
Odlaganje roka ili uvođenje sankcija NIS-u: Evo šta je realnije
17.02.2025.•
6
Američke sankcije Naftnoj industriji Srbije (NIS) za sada zvanično stupaju na snagu 25. februara, odnosno za nedelju dana.
Od Mobtela, preko NIS-a i rudnika bakra u Boru, do SBB-a: Najvrednije kompanije prodate u Srbiji
16.02.2025.•
14
Junajted grupa postigla je dogovor o prodaji SBB-a firmi e& PPF, dok će kompanija Eon TV i prava prenosa sportskih događaja na zapadnom Balkanu u vlasništvu Sport kluba biti prodati Telekomu Srbija.
Komentari 16
Lala
Reče, i ostade živ, EKONOMISTA Savić.
Hm. Pa zar se tehnologije ne uče na TEHNOLOŠKOM fakultetu?
tako
Role
1. Da nastavimo da sviramo klincu, da ponizavamo sve nase strucne ljude i da od posla veka nebude nista.
2. Da se zbijemo u redove, mafijaski da delujemo, da shvatimo da stranci znaju da vrse sabotazu, raznim prevarama i zakonskim normama da uniste nas Posao Veka. Da razmisljamo, ili cu da poginem ili da vladam.
FIAT je resenje, FIAT je posao veka, a Vlada Srbije se upravo ponasa suprotno tome, iako su potpisali ugovor. Vucic nemoze da spasi Fiat, nije on genijalni Inzenjer. A gresku je napravio sto jednog takvog nije ni pozvao.
Smrt fasizmu, sloboda narodu.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar