Ljubodrag Savić: Šta subvencionišemo? Fijat se od krilatice 'posao veka' pretvorio u 'fijasko veka'

Profesor Ekonomskog fakulteta Ljubodrag Savić kaže da treba sačekati sa detaljima dogovora o proizvodnji električnog automobila u Kragujevcu koji je Srbija postigla sa kompanijom Stelantis.
Ljubodrag Savić: Šta subvencionišemo? Fijat se od krilatice 'posao veka' pretvorio u 'fijasko veka'
Foto: Pixabay
On navodi da bi proizvodnja takvog vozila u Kragujevcu mogla da vrati u fokus iskopavanje litijuma i proizvodnju baterija.
 
"U poslednje tri godine smo dobili veliki broj različitih kontroverznih informacija iz Kragujevca i u ovom trenutku sam poprilično iznenađen onim što sam čuo na konferenciji za štampu. Nisam pravnik, ali razumem šta je dogovor, a šta ugovor. Ugovor je na papiru, overen i potpisan i podrazumeva neke radnje i aktivnosti koje, ako ne uradiš, postoji zapisano šta ti moraš da nakonadiš. Tako da, u celoj ovoj priči, razumem da je to dogovor i nije verovatno ni prvi ni poslednji put da se dogovaramo sa Fijatom", rekao je Savić za Euronews Srbija
On je podsetio da je Fijat u jednom trenutku imao izvoz od 1,5 milijardi evra i bio najveći izvoznik, a da sada nisu ni u prvih 15. Prema Savićevim rečima, Fijat je u Srbiji "u fazi loženja vatre da se ne izgasi".
 
"Sada je sklopljen dogovor koji ne mora nikoga da obavezuje, a ako sam dobro razumeo, ministarka je potpisala ugovor o subvencijama za Fijat. Šta subvencionišemo? Neku buduću proizvodnju ili ovo danas što Fijat malo radi pa onda ne radi, a radnici idu na neki prinudni odmor u kom primaju 60 odsto plate. Da li je to jedno sa drugim povezano, ne mogu da kažem, ali moram da kažem da mi to pomalo liči", ističe Savić.
Srbija je, kako navodi, na subvencije Fijatu dala oko 300 miliona evra, a smatra da nije problem u subvencijama, već da problem može da nastane ukoliko se daju subvencije a ne dobije se neka korist od toga.
 
"Srbija je veliki deo i novca i nekih drugih materijalnih sredstava uložila u Fijat. Mislim da se to od krilatice 'posao veka' pretvorilo u 'fijasko veka'. Srbija je imala jednu trećinu udela u vlasništvu i garantovala Fijatu kredit od 550 miliona evra. Stavljeno je na raspolaganje 350 hiljada kvadrata prostora i Srbija je uzela na sebe da plaća poreze i doprinose za radnike - Fijat plaća samo neto platu radnicima. Takođe, Srbija se obavezala da izgradi železničku prugu i autoput do Batočine za izvoz automobila. Sve one opštinske takse koje se plaćaju Fijat ne plaća, država je uložila više desetina miliona evra u doškolovavanje radnika... Previše novca je uloženo u Fijat - ako gledamo iz ugla onih 1,5 milijardi evra izvoza to je u redu, ali ako gledamo ovih sada deset do 15.000 automobila i sadašnji izvoz, onda je to 'fijasko veka'", kaže Savić za Euronews Srbija.
 
Dodaje i da, ukoliko je plan da Srbija isti takav ugovor sada ponovo pravi sa Fijatom, to ne bi trebalo da se uradi.
 
Koliko je vremena potrebno za prelazak na električna vozila?
 
"U prelasku sa proizvodnje motornih na električna vozila Fijat nema šta novo da osvaja", kaže Savić, dodajući da ta kompanija prelazi na proizvodnju električnih automobila ne jer to želi, već zato što mora kako bi opstala na tržištu.
 
"Fijat se nedavno udružio sa više drugih proizvođača i napravljena je firma Stelantis. Fijat tamo nije lider, a nekad je bio velika kompanija. Kada se silom prilika udate za nekoga, onda ne možete da postavljate uslove. Fijat ovde nije vodeća kompanija, on se jednostavno priključio da bi rešio neke svoje probleme. Rekao bih da su oni već sedam ili osam godina u velikom problemu", ističe Savić.
 
Naglasio je i da od onoga što će se raditi u Srbiji zavisi da li će radnici morati da idu na dodatno prilagođavanje ili ne.
 
"Možemo dobiti sklapanje automobila što se dešavalo u poslednjih 10-12 godina, a da se delovi prave negde gde je to jeftinije i efikasnije. Kada bismo na primer u novom ugovoru imali sreće da bude više komponenti, to bi bio projekat kao Zastava, koju su svi u Srbiji označili kao propali projekat, a ona je za vreme svog postojanja proizvela negde oko 4 miliona automobila", kaže Savić.
 
Za funkcionisanje električnih automobila neophodne su litijumske baterije, a iskopavanje litijuma je prošle godine stavilo u Srbiji u fokus kompaniju Rio Tinto, protiv koje su organizovani protesti širom Srbije, a premijerka Ana Brnabić je rekla da su "ukinuti svi akti u vezi sa Rio Tintom".
 
Savić kaže da sada postoji mogućnost da Rio Tinto dođe u fokus ponovo i da se dovede u vezu sa litijumskim baterijama koje su potrebne za električna vozila, ali da bi prvo trebalo sačeki i videti šta će tačno biti od dogovora sa Fijatom.
 
"Još jedna stvar u vezi sa litijumom - on je strateški materijal potreban za najveće svetske kompanije i ne bih ga vezivao samo sa Fijatom. Mi smo iskompromitovali tu priču... jednostavan je odgovor - Rio Tinto ne, litijum da. Postoje tehnologije koje mogu da budu apsolutno čiste, samo je stvar države sa kim će pregovarati i koliko će imati autoritet da može da očekuje od buduće kompanije da će ispoštovati ono što se dogovori", kaže Savić.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!

Teme

fijat
  • Lala

    05.05.2022 08:45
    Svi sve znaju
    "...Postoje tehnologije koje mogu da budu apsolutno čiste,..."
    Reče, i ostade živ, EKONOMISTA Savić.
    Hm. Pa zar se tehnologije ne uče na TEHNOLOŠKOM fakultetu?
  • tako

    04.05.2022 11:31
    je
    profesore , sačekaj al kad vidiš uslove pohvali ! Vučko zna ,za razliku od vas koji samo blejite , opstruišete lažete ...
  • Role

    02.05.2022 12:14
    Posao veka
    Mi imamo dve mogucnosti pred nama
    1. Da nastavimo da sviramo klincu, da ponizavamo sve nase strucne ljude i da od posla veka nebude nista.
    2. Da se zbijemo u redove, mafijaski da delujemo, da shvatimo da stranci znaju da vrse sabotazu, raznim prevarama i zakonskim normama da uniste nas Posao Veka. Da razmisljamo, ili cu da poginem ili da vladam.
    FIAT je resenje, FIAT je posao veka, a Vlada Srbije se upravo ponasa suprotno tome, iako su potpisali ugovor. Vucic nemoze da spasi Fiat, nije on genijalni Inzenjer. A gresku je napravio sto jednog takvog nije ni pozvao.
    Smrt fasizmu, sloboda narodu.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija

Kako je Evropa izgubila korak za SAD i Kinom

Sa povratkom Donalda Trampa u Belu kuću i evropska ekonomija je u sve većem problemu, a temelj na kojem počiva prosperitet regiona u opasnosti je da se raspadne, piše Politiko.

NIS - svako ima svoj interes

Sjedinjene Američke Države zapretile su da će američkim kompanijama zabraniti da posluju sa firmama koje posle 15. januara budu u aranžmanu sa Rafinerijom nafte u Pančevu.

NBS povećala naknade

Narodna banka Srbije donela je izmene Odluke o jedinstvenoj tarifi kojom je povećala naknade za izvršne usluge, a nove tarife objavljene su u Službenom glasniku.