Fijat dobija subvencije ali nema obavezu da zaposli nove radnike u Kragujevcu

Srbija je kompaniji FCA Srbija dodelila 48 miliona evra subvencija, uz obavezu da investitor do kraja 2024. godine uloži najmanje 162 miliona evra.
Fijat dobija subvencije ali nema obavezu da zaposli nove radnike u Kragujevcu
Foto: Pixabay
Projekat se tiče proizvodnje elektičnih autobomobila u fabrici u Kragujevcu, ali kompanija nema obavezu zapošljavanja dodatnih radnika, vidi se iz ugovora o dodeli državne pomoći, piše Nova ekonomija.
 
Od ukupnog ulaganja, FCA Srbija, koja je delom i u državnom vlasništvu, mora da najmanje četvrtinu investicije finansira iz sopstvenih sredstava koja ne sadrže bilo kakvu državnu pomoć.
Državna pomoć će biti isplaćena u dve tranše, 15,5 miliona evra u 2023. godini i 32,54 miliona evra 2024. godine.
 
Kompanija je u obavezi da pet godina od završetka investicionog projekta ne smanjuje "vrednost materijalnih i nematerijalnih sredstava". FCA Srbiji se ostavlja mogućnost da prodaje imovinu, ali da za najviše 120 dana kupi nova "materijalna ili nematerijalna sredstva" koja će zameniti ono što je prodato.
U pratećem tekstu ugovora se navodi da je 11. februara između Srbije i FCA Srbija zaključen Memorandum o razumevanju. Kompanija je 21. aprila predala prijavu za dodelu sredstava, a samo dva dana kasnije Savet za ekonomski razvoj je doneo odluku kojom se odobrava 48 miliona evra državne pomoći.
 
Podsetimo, Vlada Srbije i predstavnici kompanije "Stelantis" su pre nedelju dana, 28. aprila, potpisali ugovor o finaniranju proizvodnje električnih automobila u fabrici kompanije "Fijat" u Kragujevcu.
 
Predsednik Vućić je tada rekao da je vrednost novog ulaganja 190 miliona evra, da će priprema proizvodnje novog modela automobila trajati do kraja 2023. godine, a da bi proizvodnja u Kragujevcu počela u trećem kvartalu 2024. godine.
 
Đaci, studenti, promo materijal, ali ne i radnici
 
Fijat će imati obavezu i da na zahtev srednjih škola omogući određenom broju đaka dolazak na praksu u proizvodni pogon, kao i zainteresovanim studentima praksu u sedištu kompanije.
 
Kompanija je u obavezi da na zahtev Ministarstva dostavi audio i vizuelni materijal o realizaciji investicije koji može da se koristi "radi sprovođenja strateškog marketinga privrednih potencijala, promocije i ugleda Republike Srbije kao investicione lokacije".
 
FCA Srbija je u većinskom vlasništvu kompanije FCA Italy S.P.A, dok trećina kompanije pripada Srbiji.
 
Za prošlu godinu još uvek ne postoje objavljeni finansijski izveštaji, dok je FCA Srbija 2020. godine imala ukupne poslovne prihode 45,9 milijardi dinara (390 miliona evra), što je manje nego 2019. godine kada prihodi bili 63,9 milijardi dinara (544 miliona evra).
 
Prema podacima iz finanijskog izveštaja, FCA Srbija je 2020. godine imala prosečno 2.133 radnika.
 
Kako je N1 objavio, zbog male potražnje vozila Fijat 500 L na tržištu, fabrika u Kragujevcu je radila 10 dana u četiri meseca u 2022. godini.
 
"Instalisani kapaciteti Fijata u Kragujevcu su 200.000 vozila godišnje, koji nikada nisu dostignuti. U godini je najviše proizvedeno 117.000 auta Fijat 500 L, a poslednjih godina taj broj ne prelazi 20.000 jedinica," piše u tekstu N1.
 
Kako je Nova ekonomija ranije pisala, analizom završnih računa za 2013. i 2014. godinu pokazalo se da je samo u tim godinama kompanija Fijat automobili Srbija (FAS) primila više od šest milijardi dinara subvencija. Portal navodi da je teško ukalkulisati ukupan iznos podsticaja, ali da do 2019. godine sigurno nisu bile manje od 300 miliona evra (moguće i 500 miliona evra kumulativno).
 
Investicija države u Fijat se pravdala time da je izvoz povećan za oko 1,3 milijarde evra, ali tu nije ukalkulisan podatak da je Fijat i najveći uvoznik u Srbiju.
 
Zbog toga je, prema pisanju Nove ekonomije, neto efekat toga manji od 200 miliona evra, jer se uvoze sve ključne komponente za Fijat 500L, motori, menjači, elektronika, limarija.
 
Stelantis, u okviru koga posluje FCA grupa, je obustavio proizvodnju automobila u Rusiji zbog zbog sankcija koje su uvedene toj zemlji, kao i zbog problema u logistici.
  • Bakica

    05.05.2022 11:20
    Фијаско века! Срамота шта трпимо! Прадедови нам се у гробу окрећу од ове љигавштине, полтронства и пљачке коју гледамо као да се не дешава код нас!
  • vladaNS

    05.05.2022 10:02
    ?
    Ovo nije nikom uspelo, da u svojoj državi ne možeš za kolonizatora raditi ni kao jevtina radna snaga. Nama ni dragi Bog neće pomoći kada ovo trpimo. Pozdrav iz Vojvodine
  • Prete nam sankcijama

    05.05.2022 09:48
    ako ne uvedemo sankcije Rusiji
    Kazu morate da se uskladite sa EU putem i uvedete sankcije Rusiji. U nasim medijima se cuju pretnje da ce Srbiji biti uvedene sankcije ako to ne ispuni ? Moje pitanje ? Evo Srbija im odgovori necemo da uvedemo sankcije Rusiji i to znaci da necemo u EU jer se nismo uskladili. Znaci li to da ce nam onda EU uvesti sankcije jer necemo da se uclanimo u EU ??

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija