U Srbiji se gradi gde može da se "ugradi"

Na svim infrastrukturnim projektima u Srbiji su primetna velika kašnjenja, poslovi se ugovaraju mimo tenderske procedure, a cene radova su često dramatično veće od realnih.
U Srbiji se gradi gde može da se "ugradi"
Foto: 021.rs

Pored toga, loše su postavljeni prioriteti, pa se gradi i šta treba, ali i šta ne treba, piše Nova ekonomija.

Izgradnja novih autoputeva predstavlja jedan od najvažnijih političkih aduta Aleksandra Vučića. Skoro da nema "obraćanja javnosti" predsednika a da pored njega nije mapa Srbije sa ucrtanim putevima u raznim bojama: jedna boja za pravce koji su izgrađeni, druga za pravce u izgradnji, a treća za trase koje se planiraju.
 
Na kraju, za obične građane autoputevi su sigurno jedan od najopipljivijih rezultata Vučićeve vladavine. Očigledno svestan propagandnog efekta i pozitivnih reakcija javnosti, on je rešio da maltene celu državu premreži novom mrežom saobraćajnica.  
 
Ipak, kada se malo dublje analiziraju te megalomanske projekcije, lako je zaključiti da stvari ne stoje tako idilično kao što vlast predstavlja, navodi se u tekstu Nove ekonomije. 
 
U propagandnoj kampanji predsednik se često ponese, pa počinje da iznosi i netačne podatke. Primer za to je njegova izjava da će Srbija 2017. godine imati više autoputeva od susedne Hrvatske; to je i danas daleko od istine, pošto Hrvatska ima 1.350 km autoputeva, a Srbija, koja je po teritoriji i stanovništvu znatno veća, nema ni 1.000 km završenih autoputeva. 
 
Potpuno je neshvatljivo da je Srbija uložila veliki napor da završi radove na ključnim međunarodnim koridorima, a da pri tome nije završena obilaznica oko Beograda, koja je najveće usko grlo na celom pravcu kroz Srbiju.
 
Deonicu od samo 40-tak kilometara vozači prelaze za minimum sat i po, a često i dva sata; na više od pola trase aktivna je samo jedna traka, uz nekoliko semafora.
 
Zbog toga veliki broj automobila i autobusa izbegava da koristi nedovršenu obilaznicu, pa se odlučuju na prolazak kroz centar Beograda, koji je ionako već zagušen dobar deo dana. Кamioni nemaju izbora, pošto su obavezujućim saobraćajnim znacima prinuđeni da koriste taj pravac, piše Nova ekonomija.
 
Šta se sve radi i planira?
 
Кljučni međunarodni pravci ka Bugarskoj i Severnoj Makedoniji su, uz obilaznicu oko Beograda, bili nesporni prioriteti; međutim otvara se pitanje koliko ima smisla izgradnja svih ostalih puteva koji su počeli da se grade ili su u planu.
 
Trenutno su otvorena gradilišta: Pojate-Preljina, Pakovraće-Požega, Кuzmin-Sremska Rača, Novi Sad-Ruma, Ruma-Šabac-Loznica, Niš-Pločnik, Požarevac-Gradište-Golubac, Surčin-Novi Beograd, Iverak-Lajkovac i Obilaznica oko Beograda-sektor B. Neposredno pre izbora, počela je i gradnja autoputa Požega-Boljare (granica sa Crnom Gorom), s tim da je ugovorena samo prva deonica.
 
Država planira i da počne izgradnju obilaznice oko Кragujevca, obilaznice oko Beograda-sektor "C" zatim autoputeva "Vožd Кarađorđe" ("Šumadijski koridor"), Beograd-Zrenjanin-Novi Sad, Кragujevac-Mrčajevci, Požega-Višegrad i brze saobraćajnice Bački Breg-Кikinda, piše Bogdan Petrović za Novu ekonomiju.
Gradi se ono što se vidi i gde može da se "ugradi" 
 
Ali zašto biti racionalan, kada su autoputevi "zgodni za slikanje"? Кada "nagli rast" BDP-a omogućava (po tumačenju Aleksandra Vučića) enormno zaduživanje države, zašto te pare ne ulupati u ono što je biračima najupadljivije? Kako navodi Nova ekonomija, autoput do svake palanke sigurno jeste nešto što svako može da vidi.
 
Mada, zli jezici bi rekli postoje i mnogo prozaičniji razlozi. Naime, što je put skuplji, to je veća mogućnost za koruptivne radnje. Ne treba zaboraviti ni da se putevi ugovaraju putem međudržavnih sporazuma, bez tenderske procedure ili uz primenu posebnog "leks specijalisa" koji takođe anulira konkurenciju, a to pruža priliku za enormnu korupciju.
 
Opširnije na Novoj ekonomiji.
  • novosadjan

    16.05.2022 19:52
    jedan metar
    Evo prošlo je 1 godina kako su se svečano otvorili radovi na tunelu kroz Fr. goru. Eno ih saniraju 25m klizišta koje tu odavno i znalo se da tu ne,mere. Samo da su 1m dnevno prokopali, dnevno bilo bi 365 x 2 i sa druge strane eto 730m od ukupno 3,5 km.
  • Entomb

    15.05.2022 20:16
    princip
    Ovako to izgleda
    1. Razvijene zemlje
    Političari maznu lovu, urade posao vrlo dobro, odlično.
    2. SNS
    Političari maznu lovu, urade posao nekako nedovoljno, dovoljno, dobro.
    3. exDS (sve onošto je iz toga ekstraktovano)
    Političari maznu lovu i polupaju svaku šansu da se bilo šta posle uradi, ispravi i obnovi.
  • dijasporac

    15.05.2022 18:20
    "Autoput do svake palanke"
    ***************
    Ako ne znate istinu uzmete google i ukucate "mreza planiranih autoputeva u Srbiji" i iskoci vam gomila mapa i tekstova o tome. Svi izgradjeni i autoputevi u izgradnji su predvidjeni prostornim planom RS jos iz doba vlade kojom je rukovodila preminula DS 2010 a davanje u ovom tekstu statusa "palanke" Kragujevcu, Uzicu ili Kraljevu predstavlja samo zlu nameru i elitisticko (iz bgd kruga dvojke) posmatranje Srbije. NS, KG, KR, ZR, PA, Zlatibor su gradovi i oblasti koje su po tekstu zasluzile naziv "palanki" i gradnja drumova ka njima je arcenje novca. Pazi kad i tamo zive gradjani Srbije a treba im dopustiti da i njihovi zivoti budu olaksani. OK, prica o "ugradnji" ima zestokih osnova i to neka buduca vlast treba da procesuira (a nece jer ce i ona biti kao ova danasnja, iskustvo nas to uci) ali mreza novih i brzih puteva Srbiji ipak treba.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija