Skuplje avio-karte: Šta možemo da očekujemo i šta utiče na cenu
Cena goriva u avio-industriji povećana je četiri puta u odnosu na onu koja je bila kada su čarter-letovi ugovarani.
Foto: 021.rs
Petar Vojinović, urednik portala "Tango siks", ističe za RTS da je poskupljenje aranžmana u takvim uslovima dozvoljeno i da piše u ugovoru, tako da putnici to moraju da plate.
Navodi da su poslovni gubici avio-kompanija veliki, ali da svet ponovo leti i da su se putnici vratili. Naglašava da su preleti iznad Srbije veći od 2019. godine, koja se uzima za pokaznu godinu.
Vojinović kaže za RTS da su cene energenata, posebno nafte, kerozina dramatično porasle čak i pre rata u Ukrajini, uslovljene restartom globalne ekonomije koja je bila u potpunoj pauzi dve godine zbog koronavirusa.
Objašnjava da je gorivo u strukturi cene avio-karata jedan od najvećih segmenata, odnosno varijabli koje ulazi u tu cenu, nekad čak i do 40 posto.
Međutim, cena može da bude i nevarijabilna, avio-kompanije imaju poslovnu praksu da gorivo kupuju unapred.
"Čak i naša nacionalna kompanija 'Er Srbija' gleda da mesecima unapred, posebno pred letnju sezonu kupi gorivo po jednoj ceni, baš zato da u sezoni cena ne bi iznenadila i da se ne bi povećala. Međutim, nakon korone došlo je do povećanja i cene goriva zbog rata u Ukrajini", naglasio je on.
Navodi i da su razne agencije, udruženja u turizmu i u avio-saobraćaju saglasni da je to poskupilo aranžmane od 20 do 30 evra. To je, kako je rekao, dozvoljava kategorija koja i piše u ugovoru, a koju uglavnom niko nikada ne čita, tako da to putnici moraju da plate.
Zašto neko kartu plati jeftinije, a neko skuplje?
Navodi da se dešava da u istom avionu neko može da plati jeftinije neko skuplje kartu. Avio-kompanije imaju veoma kompleksan sistem prodaje karata koji nije uvek fiksan.
"Dakle, ako imate jednu destinaciju da ona isto košta kada govorimo o povratnim kartama, treba imati u vidu sezonu putovanja, zimi se veoma malo leti, a leti najviše. U kopnenom saobraćaju nemaju taj kompleksniji sitem upravljanja inventarom kao što imaju avio-kompanije. One prevoze drastično mnogo više ljudi. Jedan avion dele na kategorije, sedišta putnika i dinamički u zavisnosti od vrste putnika, da li preseda na stanicama, preko nekog čvorišta, onda u koje doba sezone, dana i mnogo nekih različitih faktora", ukazuje Vojinović.
Dodaje i da klasične, starije kompanije mogu da nude presedanja preko čvorišta, dok loukost kompanije to ne mogu.
Ističe da su loukost kompanije nastale kao neka kapitalistička preduzeća koja su dobila ogromne investicije, koje uvek kupuju najnovije avione i u nekim segmentima mogu da spuste cene karata.
Međutim, to dolazi po nekoj ceni za isključivo specifične kategorije putnika, kao što su oni koji žele da putuju jeftinije, da to nisu poslovni putnici, da ne lete na aerodrome koji su u centrima gradova, nego na aerodrome koji se zovu po tom gradu, ali uopšte nisu u njemu.
"Takođe, to se dinamički planira i ocenjuje i jedan mali procenat putnika, ako dovoljno unapred rezerviše kartu može da kupi jeftiniju", precizirao je on.
U strukturu cene karte ulaze i troškovi aerodroma.
"Ako su neki manji aerodromi koji se bore za avio-kompanije, mogu jeftinije da naplate svoje usluge određenim kompanijama, državnim pa i loukost, pa imate malo manju cenu karata. Veliki aerodromi u centrima gradova uvek to naplaćuju više", rekao je Vojinović.
Naglašava da je korona drastično negativno uticala na avio-saobraćaj u poslovnom smislu.
Frekvencija kargo letova letova je globalno usporenje ekonomije, zbog nedostupnosti Kine Kargo se ne prevozi samo avionima već dominantno brodskim saobraćajem.
"Korona je pre svega uticala na poslovno zdravlje avio-kompanija, one su imale drastične gubitke, nezabeležen kolaps potražnje od skoro 80 posto. Oni su uspeli da prežive, ono što smo u praksi videli je da su se putnici odmah vratili", istakao je Vojinović.
Naveo je i da su preleti iznad Srbije na 110 odsto, i da su veći od 2019. godine, koja se uzima za pokaznu godinu.
"Svi počinju opet da lete, ali poslovni gubici su ostali i to će najverovatnije trajati još neke dve godine da se sve te kompanije oporave. Kriza sa gorivom će trajati dugo, pre svega zbog rata s Ukrajinom i svih drugih indirektnih problema. Nažalost bar još dve, tri godine", zaključio je Vojinović.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
U Srbiju moguć uvoz vozila starih i 24 godine: Ove godine će stići 130.000 polovnjaka
02.11.2024.•
4
Prosečna starost automobila u Srbiji 17 godina i jedina smo zemlja u regionu u kojoj je dozvoljen uvoz automobila sa euro 3 i 4 motorom.
Poreska uprava šalje rešenja frilenserima za porez iz 2019. godine
01.11.2024.•
1
Poreska uprava je utvrdila poreske obaveze frilensera, koji su od 1. januara do 31. decembra 2019. godine ostvarili prihode na osnovu naknade za autorska i srodna prava i naknade za izvršeni rad.
Ilić: U Srbiju se uvozi nekvalitetno meso iz inostranstva, pitanje gde ono završi
01.11.2024.•
3
Poslanik stranke Srbija centar (SRCE) Slobodan Ilić kazao je da se u Srbiju nekontrolisano uvozi nekvalitetno meso iz inostranstva.
EPS ugasio više od 100 blagajni za naplatu struje: Dodatni popusti za slanje računa na mejl
01.11.2024.•
5
Elektroprivreda Srbije (EPS) je ugasila 106 blagajni za naplatu električne energije.
Đedović Handanović: Ukidanje moratorijuma na izgradnju nuklernih postrojenja do kraja godine
01.11.2024.•
17
Ministarka rudarstva i energetike Dubravka Đedović Handanović izjavila je da očekuje da izmene Zakona o energetici budu u parlamentu do kraja godine.
Nove cene goriva: Pojeftinili dizel i benzin
01.11.2024.•
6
Dizel i benzin će danas od 15 sati na pumpama u Srbiji pojeftiniti za po jedan dinar po litru.
Kraj akcije "Najbolja cena": Vučevićeva bleda kopija Vučićevog populističkog čeda
31.10.2024.•
27
Akcija "Najbolja cena" privodi se kraju. Poslednji predviđeni dan akcije je 31. oktobar. I, nekako se dolazi da je prošlogodišnja "Bolja cena" bila bolje od ovogodišnje "Najbolje cene".
Vlada usvojila predloge finansijskih i poreskih zakona: Povećava se neoporezivi iznos zarade
31.10.2024.•
1
Vlada Srbije usvojila je danas set predloga zakona iz oblasti finansija, kao i set poreskih zakona.
Google kažnjen sa 20.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000 dolara
31.10.2024.•
11
Rusija je kaznila Google novčanom kaznom u iznosu od neverovatnih 20 kvintilijardi dolara, nakon što je američki tehnološki gigant uklonio jedan ruski kanal sa Youtube-a.
Stelantis beleži dalji pad prodaje: Dva faktora koji utiču na to
31.10.2024.•
2
Grupa Stelantis, koja je matična kuća Pežoa, Fijata i Krajslera, beleži pad prodaje u trećem kvartalu ove godine od 27 odsto, na 33 milijardi evra.
SAD uvele sankcije za dve firme iz Srbije i Crne Gore zbog prodaje opreme Rusiji
31.10.2024.•
4
Sjedinjene Američke Države uvele su sankcije za skoro 400 novih pojedinaca i kompanija iz više desetina zemalja zbog pružanja vojne podrške Rusiji, među kojima su i dve firme iz Srbije i Crne Gore.
EU pokreće istragu protiv Temua zbog prodaje falsifikovanih i nebezbednih proizvoda
31.10.2024.•
4
Evropska komisija će otvoriti formalni postupak protiv kineske platforme za onlajn prodaju Temu kako bi ispitala da li krši pravila o suzbijanju prodaje nelegalnih proizvoda, prenosi Blumberg.
Svaki treći stomatolog u Srbiji ne izdaje fiskalne račune
31.10.2024.•
18
Svaki treći stomatolog u Srbiji ne izdaje fiskalne račune.
Za registrovana gazdinstva: Do 10. novembra subvencionisana cena dizela od 179 dinara po litru
30.10.2024.•
2
Do 10. novembra obezbeđena je subvencionisana cena dizela od 179 dinara po litru za sva registrovana poljoprivredna gazdinstva u Srbiji.
Vučić bi sa trgovinskim lancima razgovarao o marži: Džaba sve kad je plata mala
30.10.2024.•
24
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić poručio je trgovinskim lancima da zarađuju na količini, a ne na visokim cenama.
Analiza pokazala: Srbiji će u narednoj deceniji biti potrebno bar 100.000 radnika
30.10.2024.•
9
Iako je potencijal za stvaranje zajedničkog tržišta rada u zemljama Zapadnog Balkana veliki, u praksi do radnih migracija ne dolazi i najveći deo migracija sa Zapadnog Balkana usmeren je na EU.
Građani Srbije u proseku uštede 6.500 dinara: "Savet je da to budu tri, četiri mesečne plate"
30.10.2024.•
8
Prosečna mesečna ušteđevina u 2024. godini iznosila je 6.500 dinara, što je za 500 dinara više nego u prošloj godini, rezultat je istraživanja, uoči 31. oktobra - Svetskog dana štednje.
Britanski maloprodajni lanac otvara prodavnice u Srbiji
30.10.2024.•
3
Prve prodavnice Miller Grupe u Srbiji biće otvorene tokom novembra i decembra na aerodromu "Nikola Tesla".
Zašto nam je sve skupo: Ekonomista smatra da su krivci država i pasivna regulatorna tela
29.10.2024.•
10
Ekonomista Saša Đogović ocenio je da jedan od glavnih razloga zašto su cene u Srbiji, posebno prehrambenih proizvoda, više nego na drugim tržištima jesu upravo marže.
Prosečna plata od 1.400 evra u Srbiji: "Čista demagogija, može samo uz visoku inflaciju"
29.10.2024.•
10
Prosečna neto plata u avgustu je u odnosu na jul smanjena za 1.200 dinara, a u odnosu na rekordnu majsku platu manja za oko 3.500 dinara.
Neće se dogoditi: Momirović priča da trgovinskim lancima preti zatvaranje ako su dogovarali cene
29.10.2024.•
33
Četiri lanca koji se terete za dogovaranje cena mogli bi da se suoče sa velikim kaznama, pa i mogućim zatvaranjem.
Komentari 2
Eon
Sramota
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar