Skuplje avio-karte: Šta možemo da očekujemo i šta utiče na cenu
Cena goriva u avio-industriji povećana je četiri puta u odnosu na onu koja je bila kada su čarter-letovi ugovarani.
Foto: 021.rs
Petar Vojinović, urednik portala "Tango siks", ističe za RTS da je poskupljenje aranžmana u takvim uslovima dozvoljeno i da piše u ugovoru, tako da putnici to moraju da plate.
Navodi da su poslovni gubici avio-kompanija veliki, ali da svet ponovo leti i da su se putnici vratili. Naglašava da su preleti iznad Srbije veći od 2019. godine, koja se uzima za pokaznu godinu.
Vojinović kaže za RTS da su cene energenata, posebno nafte, kerozina dramatično porasle čak i pre rata u Ukrajini, uslovljene restartom globalne ekonomije koja je bila u potpunoj pauzi dve godine zbog koronavirusa.
Objašnjava da je gorivo u strukturi cene avio-karata jedan od najvećih segmenata, odnosno varijabli koje ulazi u tu cenu, nekad čak i do 40 posto.
Međutim, cena može da bude i nevarijabilna, avio-kompanije imaju poslovnu praksu da gorivo kupuju unapred.
"Čak i naša nacionalna kompanija 'Er Srbija' gleda da mesecima unapred, posebno pred letnju sezonu kupi gorivo po jednoj ceni, baš zato da u sezoni cena ne bi iznenadila i da se ne bi povećala. Međutim, nakon korone došlo je do povećanja i cene goriva zbog rata u Ukrajini", naglasio je on.
Navodi i da su razne agencije, udruženja u turizmu i u avio-saobraćaju saglasni da je to poskupilo aranžmane od 20 do 30 evra. To je, kako je rekao, dozvoljava kategorija koja i piše u ugovoru, a koju uglavnom niko nikada ne čita, tako da to putnici moraju da plate.
Zašto neko kartu plati jeftinije, a neko skuplje?
Navodi da se dešava da u istom avionu neko može da plati jeftinije neko skuplje kartu. Avio-kompanije imaju veoma kompleksan sistem prodaje karata koji nije uvek fiksan.
"Dakle, ako imate jednu destinaciju da ona isto košta kada govorimo o povratnim kartama, treba imati u vidu sezonu putovanja, zimi se veoma malo leti, a leti najviše. U kopnenom saobraćaju nemaju taj kompleksniji sitem upravljanja inventarom kao što imaju avio-kompanije. One prevoze drastično mnogo više ljudi. Jedan avion dele na kategorije, sedišta putnika i dinamički u zavisnosti od vrste putnika, da li preseda na stanicama, preko nekog čvorišta, onda u koje doba sezone, dana i mnogo nekih različitih faktora", ukazuje Vojinović.
Dodaje i da klasične, starije kompanije mogu da nude presedanja preko čvorišta, dok loukost kompanije to ne mogu.
Ističe da su loukost kompanije nastale kao neka kapitalistička preduzeća koja su dobila ogromne investicije, koje uvek kupuju najnovije avione i u nekim segmentima mogu da spuste cene karata.
Međutim, to dolazi po nekoj ceni za isključivo specifične kategorije putnika, kao što su oni koji žele da putuju jeftinije, da to nisu poslovni putnici, da ne lete na aerodrome koji su u centrima gradova, nego na aerodrome koji se zovu po tom gradu, ali uopšte nisu u njemu.
"Takođe, to se dinamički planira i ocenjuje i jedan mali procenat putnika, ako dovoljno unapred rezerviše kartu može da kupi jeftiniju", precizirao je on.
U strukturu cene karte ulaze i troškovi aerodroma.
"Ako su neki manji aerodromi koji se bore za avio-kompanije, mogu jeftinije da naplate svoje usluge određenim kompanijama, državnim pa i loukost, pa imate malo manju cenu karata. Veliki aerodromi u centrima gradova uvek to naplaćuju više", rekao je Vojinović.
Naglašava da je korona drastično negativno uticala na avio-saobraćaj u poslovnom smislu.
Frekvencija kargo letova letova je globalno usporenje ekonomije, zbog nedostupnosti Kine Kargo se ne prevozi samo avionima već dominantno brodskim saobraćajem.
"Korona je pre svega uticala na poslovno zdravlje avio-kompanija, one su imale drastične gubitke, nezabeležen kolaps potražnje od skoro 80 posto. Oni su uspeli da prežive, ono što smo u praksi videli je da su se putnici odmah vratili", istakao je Vojinović.
Naveo je i da su preleti iznad Srbije na 110 odsto, i da su veći od 2019. godine, koja se uzima za pokaznu godinu.
"Svi počinju opet da lete, ali poslovni gubici su ostali i to će najverovatnije trajati još neke dve godine da se sve te kompanije oporave. Kriza sa gorivom će trajati dugo, pre svega zbog rata s Ukrajinom i svih drugih indirektnih problema. Nažalost bar još dve, tri godine", zaključio je Vojinović.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
Zašto je važno da i influenseri progovore o Srbiji
26.12.2024.•
2
Ovih dana gledamo lepotu. Na Slaviji u desetinama hiljada podignutih telefona, na ispisanim transparentima i u televizijskim gostovanjima.
Litijum, bakar, zlato: Mineralne sirovine Srbije privlačne "velikim igračima", a neki bi i rudnik
26.12.2024.•
0
U napomenama finansijskog izveštaja Rio Tinto Exploration Dunav piše da se "Društvo bavi istraživanjem mineralnih resursa na osnovu odobrenja Ministarstva energetike sa namerom da osnuje rudnik".
Arsić: Inflacija u Srbiji među višim u Evropi
26.12.2024.•
0
Bruto domaći proizvod će ove godine u Srbiji porasti 3,6-3,7 odsto, što je dobar rezultat u periodu stagnacije evropskih privreda, rekao je profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu Milojko Arsić.
Zabrana uvoza peleta produžena za još tri meseca
26.12.2024.•
3
Vlada Srbije usvojila je na današnjoj sednici izmenjenu Odluku o privremenoj zabrani uvoza peleta od drveta, čime je zabrana uvoza produžena za još tri meseca.
Ljubičić o nestanku struje sa svakim većim snegom: U EPS-u ponovo Grčićevi kadrovi
26.12.2024.•
5
"Trenutna situacija u EPS-u teža je nego u vreme 'vladavine' Milorada Grčića, a Srbija, ako u Evropi padnu temperature i svaka zemlja počne da brine o sebi, neće moći da uvozi električnu energiju".
Objavljeno koje zanimanje će biti najtraženije u EU u 2025. godini
26.12.2024.•
2
Najtraženije zanimanje u EU u 2025. biće stručnjak za veštačku inteligenciju, pokazuju najnovija predviđanja vodećih stručnjaka za zapošljavanje, uključujući poslovnu platformu Linkedin.
Bankrotirala kompanija koja je proizvodila trokrake zvezde za Mercedes
26.12.2024.•
5
Gerhardi Kunststofftechnik GmbH, nemačka kompanija koja je proizvodila ambleme za Mercedes-Benz, proglasila je bankrot.
Mnoge nepoznanice u vezi sa stanovima za mlade, a komercijalne banke još ćute
26.12.2024.•
7
Sto hiljada evra stambenog kredita za svakog studenta i mladog čoveka od 20 do 35 godina, sa minimalnim učešćem od jedan odsto, periodom otplate od 40 godina . i sve to od marta sledeće godine.
Potrošači u raljama novih zimskih sniženja: Od prelepljenih cena do robe sumnjivog kvaliteta
25.12.2024.•
0
Potrošači u Srbiji se naročito raduju sezonskim sniženjima krajem decembra i početkom jula ali često se ispostavi da se njihovo početno ushićenje ka "šopingu" ne poklapa sa ponudom prodavaca.
Varaju kompanije koje promovišu stranice na Fejsbuku: Žalbe stižu i iz Srbije
25.12.2024.•
0
Stručnjaci su otkrili novu prevaru usmerenu na one kompanije koje promovišu svoje stranice na društvenoj mreži Fejsbuk.
Nezaposlenost 8,1 odsto: Kako se srpsko tržište rada kotira u odnosu na komšije iz EU?
25.12.2024.•
6
Podaci Republičkog zavoda za statistiku za treći kvartal 2024. godine pokazuju da je stopa nezaposlenosti u Srbiji 8,1 odsto, dok je zaposlenost na nivou od 51,9 odsto.
Polovina zaposlenih prima platu do 76.895 dinara
25.12.2024.•
5
Prosečna neto zarada u Srbiji, u oktobru, iznosila je 98.538 dinara.
Vlada Srbije: BDP se u 2025. vraća na nivo iz perioda pre korone
24.12.2024.•
3
Industrijska proizvodnja, građevinarstvo, rudarstvo i IKT sektor su ključne oblasti za rast bruto domaćeg proizvoda (BDP), za koji se u 2025. godini očekuje da će se vratiti na period od pre korone.
Niko neće "Vršačku pivaru": U stečaju 14 godina, početna vrednost više od 196 miliona
24.12.2024.•
2
Postupak prodaje Industrije piva i sokova "Vršačka pivara" u stečaju bio je neuspešan jer nije stigla nijedna ponuda zainteresovnih kupaca, objavila je Agencija za licenciranje stečajnih upravnika.
Martinović: Poljoprivrednicima za subvencije isplaćene 92 milijarde dinara
24.12.2024.•
3
Ministar poljoprivrede Aleksandar Martinović izjavio je da je poljoprivrednicimau Srbiji tokom ove godine na ime subvencija, računajući tu i IPARD program, isplaćeno gotovo 92 milijarde dinara.
Američke sankcije NIS-u: Još jedan spin Vučića da ispadne spasilac ili uvod u cenkanje s Rusima?
24.12.2024.•
37
Deset dana nakon izjave predsednika Srbije Aleksandra Vučića da će SAD uvesti sankcije NIS,ambasador SAD u Srbiji Kristofer Hil rekao je da nema najava da će do tih sankcija doći.
BDP po stanovniku u Crnoj Gori 51 odsto evropskog proseka: Koliki je u Srbiji?
24.12.2024.•
3
Bruto domaći proizvod (BDP) po stanovniku, prema standardu kupovne moći, u Crnoj Gori je u prošloj godini iznosio 51 odsto proseka EU, pokazuju konačni podaci Eurostata.
NBS usvojila propise za sprovođenje državnog programa stambenih kredita za mlade
23.12.2024.•
9
Izvršni odbor Narodne banke Srbije je na vanrednoj sednici usvojio propise iz nadležnosti NBS kojima će se, kako se tvrdi, omogućiti sprovođenje državnog programa stambenih kredita za mlade.
Narodna banka Srbije donela odluku o privremenom ograničenju kamate
23.12.2024.•
2
Izvršni odbor Narodne banke Srbije (NBS) je usvojio Odluku o privremenom ograničenju kamatnih stopa kod ugovora o kreditu zaključenih sa građananima, saopštila je danas NBS.
Isplata dodatka na penziju manju od 65.716 dinara biće do pet odsto penzije
23.12.2024.•
3
Isplata dodatka na penzije u Srbiji manje od 65.716,70 dinara biće do pet odsto iznosa decembarske penzije, rečeno je agenciji Beta u Vladi Srbije.
Američki ambasador: Nema najava da će SAD uvesti sankcije NIS-u
23.12.2024.•
15
Američki ambasador u Srbiji Kristofer Hil rekao je da nema najava da će SAD uvesti sankcije Naftnoj industriji Srbije (NIS).
Komentari 2
Eon
Sramota
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar