Skuplje avio-karte: Šta možemo da očekujemo i šta utiče na cenu
Cena goriva u avio-industriji povećana je četiri puta u odnosu na onu koja je bila kada su čarter-letovi ugovarani.
Foto: 021.rs
Petar Vojinović, urednik portala "Tango siks", ističe za RTS da je poskupljenje aranžmana u takvim uslovima dozvoljeno i da piše u ugovoru, tako da putnici to moraju da plate.
Navodi da su poslovni gubici avio-kompanija veliki, ali da svet ponovo leti i da su se putnici vratili. Naglašava da su preleti iznad Srbije veći od 2019. godine, koja se uzima za pokaznu godinu.
Vojinović kaže za RTS da su cene energenata, posebno nafte, kerozina dramatično porasle čak i pre rata u Ukrajini, uslovljene restartom globalne ekonomije koja je bila u potpunoj pauzi dve godine zbog koronavirusa.
Objašnjava da je gorivo u strukturi cene avio-karata jedan od najvećih segmenata, odnosno varijabli koje ulazi u tu cenu, nekad čak i do 40 posto.
Međutim, cena može da bude i nevarijabilna, avio-kompanije imaju poslovnu praksu da gorivo kupuju unapred.
"Čak i naša nacionalna kompanija 'Er Srbija' gleda da mesecima unapred, posebno pred letnju sezonu kupi gorivo po jednoj ceni, baš zato da u sezoni cena ne bi iznenadila i da se ne bi povećala. Međutim, nakon korone došlo je do povećanja i cene goriva zbog rata u Ukrajini", naglasio je on.
Navodi i da su razne agencije, udruženja u turizmu i u avio-saobraćaju saglasni da je to poskupilo aranžmane od 20 do 30 evra. To je, kako je rekao, dozvoljava kategorija koja i piše u ugovoru, a koju uglavnom niko nikada ne čita, tako da to putnici moraju da plate.
Zašto neko kartu plati jeftinije, a neko skuplje?
Navodi da se dešava da u istom avionu neko može da plati jeftinije neko skuplje kartu. Avio-kompanije imaju veoma kompleksan sistem prodaje karata koji nije uvek fiksan.
"Dakle, ako imate jednu destinaciju da ona isto košta kada govorimo o povratnim kartama, treba imati u vidu sezonu putovanja, zimi se veoma malo leti, a leti najviše. U kopnenom saobraćaju nemaju taj kompleksniji sitem upravljanja inventarom kao što imaju avio-kompanije. One prevoze drastično mnogo više ljudi. Jedan avion dele na kategorije, sedišta putnika i dinamički u zavisnosti od vrste putnika, da li preseda na stanicama, preko nekog čvorišta, onda u koje doba sezone, dana i mnogo nekih različitih faktora", ukazuje Vojinović.
Dodaje i da klasične, starije kompanije mogu da nude presedanja preko čvorišta, dok loukost kompanije to ne mogu.
Ističe da su loukost kompanije nastale kao neka kapitalistička preduzeća koja su dobila ogromne investicije, koje uvek kupuju najnovije avione i u nekim segmentima mogu da spuste cene karata.
Međutim, to dolazi po nekoj ceni za isključivo specifične kategorije putnika, kao što su oni koji žele da putuju jeftinije, da to nisu poslovni putnici, da ne lete na aerodrome koji su u centrima gradova, nego na aerodrome koji se zovu po tom gradu, ali uopšte nisu u njemu.
"Takođe, to se dinamički planira i ocenjuje i jedan mali procenat putnika, ako dovoljno unapred rezerviše kartu može da kupi jeftiniju", precizirao je on.
U strukturu cene karte ulaze i troškovi aerodroma.
"Ako su neki manji aerodromi koji se bore za avio-kompanije, mogu jeftinije da naplate svoje usluge određenim kompanijama, državnim pa i loukost, pa imate malo manju cenu karata. Veliki aerodromi u centrima gradova uvek to naplaćuju više", rekao je Vojinović.
Naglašava da je korona drastično negativno uticala na avio-saobraćaj u poslovnom smislu.
Frekvencija kargo letova letova je globalno usporenje ekonomije, zbog nedostupnosti Kine Kargo se ne prevozi samo avionima već dominantno brodskim saobraćajem.
"Korona je pre svega uticala na poslovno zdravlje avio-kompanija, one su imale drastične gubitke, nezabeležen kolaps potražnje od skoro 80 posto. Oni su uspeli da prežive, ono što smo u praksi videli je da su se putnici odmah vratili", istakao je Vojinović.
Naveo je i da su preleti iznad Srbije na 110 odsto, i da su veći od 2019. godine, koja se uzima za pokaznu godinu.
"Svi počinju opet da lete, ali poslovni gubici su ostali i to će najverovatnije trajati još neke dve godine da se sve te kompanije oporave. Kriza sa gorivom će trajati dugo, pre svega zbog rata s Ukrajinom i svih drugih indirektnih problema. Nažalost bar još dve, tri godine", zaključio je Vojinović.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
Poljoprivreda: Vreme kada se vidi ko je laf
25.11.2024.•
1
Završena je jesenja setva, dok su predzimsko oranje i priprema zemljišta sasvim pri kraju. Reklo bi se da paori ulaze u hladniji period sa manje posla.
Ima li razloga za brigu: Kako će rast cena kafe u svetu uticati na srpsko tržište
25.11.2024.•
2
Kafa je na svetskom tržištu samo od početka 2024. godine, poskupela više od 54 odsto, pokazuju podaci sajta Trading Economics.
Nekadašnji jugoslovenski gigant na prodaju: "Mostogradnja" ide na aukciju za 1,1 milijardu dinara
25.11.2024.•
3
Agencija za licenciranje stečajnih upravnika oglasila je prodaju javnim nadmetanjem građevinskog preduzeća "Mostogradnja" u stečaju, po početnoj ceni od 1,1 milijardu dinara.
Za "Ekspo 2027" iz budžetske rezerve još 7,2 miliona dinara
25.11.2024.•
2
Kako bi se obezbedila nedostajuća sredstva potrebna za promotivne aktivnosti za realizaciju "Ekspo 2027", izdvojena su sredstva u iznosu od 7,2 miliona dinara iz buždetske rezerve.
Država dala 100 miliona evra za tri stadiona, a od studije njihove opravdanosti "ni korova"
24.11.2024.•
6
Iako za izgradnju gradskih stadiona u Leskovcu, Zaječaru i Loznici ni studija opravdanosti još nije napravljena, za njih je ukupno potrošeno 11,8 milijardi dinara, odnosno oko 100 miliona evra.
Može li privreda Srbije da parira stranoj konkurenciji: Ne, ne može, a ovo su razlozi
24.11.2024.•
4
Privreda u Srbiji nema finansijske kapacitete, organizaciju, tehnologiju i logistiku kojima bi mogla da parira stranoj konkurenciji.
Tri grada duguju EPS-u 1,5 milijardi dinara za struju
24.11.2024.•
2
EPS je objavila spisak 20 najvećih dužnika, na kome je vidljivo da najviše neplatiša dolazi iz Kragujevca, ali i da je opštinska uprava Smederevske Palanke nagomilala najviše novih obaveza.
Šoškić: Kupovna moć građana ne raste, inflacija i dalje jede rast plata
24.11.2024.•
1
Poslednjih godina u Srbiji inflacija u najvećoj meri pojede rast plata i zapravo ne dolazi do realnog rasta kupovne moći građana.
Blumberg: Evropa pred novom energetskom krizom - smanjene zalihe gasa, a cene znatno porasle
24.11.2024.•
2
Evropa se suočava sa potencijalno novom energetskom krizom, jer se zalihe gasa brzo smanjuju, a smanjenje snabdevanja iz Rusije stavlja tržište pod dodatni pritisak, ocenjuju različite organizacije.
Mask sve bogatiji: Oborio sopstveni rekord, sada ima 347,8 milijardi dolara
24.11.2024.•
2
Neto vrednost imovine američkog bogataša Ilona Maska dostigla je rekordnih 347,8 milijardi dolara u petak.
Krajem decembra druga prodaja rudnika Lece, prodajna cena manja od tržišne
24.11.2024.•
0
Rudnik Lece u stečaju biće 25. novembra oglašen na prodaju, a prodaja je zakazana za 27. decembar ove godine, piše Forbs Srbija.
SAD uvele sankcije Gasprombanci
24.11.2024.•
8
Trećoj po veličini ruskoj banci, Gasprombanci i njenim filijalama, SAD su uvele sankcije sa ciljem da se smanji sposobnost Rusije da izbegne hiljade sankcija uvedenih od početka invazije na Ukrajinu.
Ulaže se bez plana i kriterijuma: "Niko ne može da me ubedi da toliko novca za Expo ima smisla"
23.11.2024.•
13
Predlog budžeta za narednu godinu usmeren je na još veće kapitalne investicije, pre svega, povezane sa projektom Ekspo i na podizanje zarada zaposlenih u javnom sektoru.
Asocijaciji turističkih agencija odblokiran račun, nastavlja normalno poslovanje
23.11.2024.•
1
Račun Nacionalne asocijacije turističkih agencija Juta (YUTA) je odblokiran i dalje funkcionisanje nije ugroženo, pa organizacija nastavlja da radi kao i do sada.
MUP apelovao na oprez za Crni petak: Kupujte pametno, izbegnite prevare
23.11.2024.•
0
Crni petak (Black Friday) je prilika za uštede, ali i za prevarante, upozorava MUP i apeluje na građane da budu oprezni, kako bi izbegli rizike prilikom kupovine putem interneta.
Matijević privatizovao kompaniju Energo-Zelena za 5,1 milion evra
23.11.2024.•
11
Ministarstvo privrede Srbije potpisalo je ugovor o prodaji celokupnog kapitala inđijske firme Energo-Zelena sa Industrijom mesa Matijević, za 5,1 milion evra.
Poskupelo gorivo - ovo su nove cene
22.11.2024.•
10
Litar dizela na pumpama u Srbiji će koštati 197 dinara, a benzina 181 dinar.
Pejpal ne funkcioniše za hiljade korisnika širom sveta
21.11.2024.•
0
Aplikacija za plaćanje Pejpal danas ne funkcioniše za hiljade korisnika širom sveta.
Zaduženja u Srbiji: Privreda smanjuje, građani i preduzetnici povećavaju kredite
20.11.2024.•
2
Ukupni krediti privrede, građana i preduzetnika na kraju oktobra ove godine iznosili su oko 3.731 milijardu dinara, što je 0,1 odsto više nego u septembru, objavilo je Udruženje banaka Srbije.
Svaka druga kontrolisana zlatara nije izdavala fiskalne račune
20.11.2024.•
5
Svaka druga zlatara čiji su rad kontrolisali poreski inspektori ne izdaje fiskalne račune.
Mladi preduzetnici u Srbiji osnivaju sve više firmi: Rast od gotovo 25 odsto za pola godine
19.11.2024.•
8
Srbiji je od maja do novembra porastao broj novoosnovanih privrednih subjekata čiji su osnivači mlađi od 30 godina i tih firmi je bilo za 24,6 odsto više u odnosu na isti period prošle godine.
Komentari 2
Eon
Sramota
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar