Zabrana uvoza ruske nafte preko mora može izazvati nestašicu dizela u Srbiji

Početkom decembra stupa na snagu zabrana uvoza ruske nafte preko mora, koju je uvela EU, a taj potez mogao bi u Evropi da dovede ne samo do povećanja cena goriva, već i do nestašice evrodizela.
Zabrana uvoza ruske nafte preko mora može izazvati nestašicu dizela u Srbiji
Foto: 021.rs
Kako piše Bloomberg Adria, to je mogući scenario i za Srbiju, jer Naftna industrija Srbije (NIS) rusku naftu više neće moći da uvozi preko Jadranskog naftovoda (JANAF). 
 
Međutim, srpski zvaničnici kažu da ćemo bez ruske nafte ostati već od 1. novembra. Dobra vest je to što Rusija nije najveći srpski dostavljač nafte, već Irak.
Prema podacima Ministarstva rudarstva i energetike, u 2021. godini uvezena sirova nafta iz Iraka činila je 47 odsto, iz Rusije 16 odsto, iz Kazahstana 11 odsto i iz Norveške tri odsto. Prošle godine prerađeno je i 23 odsto domaće, sirove nafte.
 
Iz Ministarstva navode da je slična struktura uvoza nastavljena i tokom 2022. godine, s tim da se tokom pojedinih meseci zbog povoljnije cene ruska nafta više uvozila. Trenutno je taj odnos 34 odsto nafte iz Rusije, a iz ostalih izvora 66 odsto. 
Profesor FEFA Univerziteta Goran Radosavljević ne očekuje da će u Srbiji biti nestašice nafte nakon zabrane, s obzirom na to da nafte ima dovoljno na svetskom tržištu zbog smanjenja globalnog privrednog rasta. Pored toga, smatra da će Srbija na tržištu uspeti da nadoknadi ruski nedostatak. Međutim, ukazuje na to da bi se nedostatak naftnih derivata već mogao osetiti.
 
"Ne očekujem da će se kod nas osetiti nedostatak nafte, mislim da će se mnogo više osetiti, a to se oseća i u celoj Evropi, nedostatak direktno derivata, jer Evropa je od Rusije uvozila i velike količine dizela", rekao je Radosavljević za Bloomberg Adriju.
 
On je naveo da Srbija cenu goriva nije vezala za cenu nafte, već za cenu dizela "FOB Mediteran".
 
"Na Mediteranu nedostaje dizela, zato je dizel skuplji i zato je i kod nas cena viša. U svakom slučaju, to bi moglo u naredna dva do tri meseca, kada krene ta zabrana, potpuno da dovede do nestašice dizela", smatra Radosavljević.
 
Nafta iz Iraka i Kazahtana potencijalna zamena
 
Bloomberg Adria uputila je pitanje na adresu Ministarstva rudarstva i energetike i NIS-a iz kojih će izvora Srbija nadoknaditi ruske količine, međutim, ni jedna ni druga institucija nisu precizno odgovorile na to pitanje.
 
Iz Ministarstva kažu da država ulaže velike napore da do nestašice ne dođe, kao i da se svi raspoloživi rezervoarski kapaciteti popunjavaju, podiže se nivo obaveznih i operativnih rezervi nafte.
 
Radosavljević navodi da su tipovi nafte koji najviše odgovaraju Rafineriji u Pančevu iračka nafta "kirkuk" i kazahstanska nafta. Ističe da će Srbija svakako morati da nađe na tržištu dopunu za nedostajuću rusku naftu, te pretpostaljva da je NIS već potpisao ugovore sa novim dobavljačima ili većim količinama od dosadašnjih dobavljača.
 
"Ugovori se ne potpisuju danas za sutra, već u nekom srednjem roku koji predviđa period od šest meseci do godinu dana", rekao je Radosavljević.
  • MG

    18.09.2022 15:27
    Zato je MG ZS EV vec kaparisan i ceka se isporuka.
    Ako nista, barem ce struje (koliko toliko i kad tad) biti vise i cesce nego goriva. I nece toliko skakati cena.
    Da placam derikozama 230 dinara za dizel necu vise. To jest evo jos par meseci dok "kinez" ne stigne. A posle ciao amore
  • R

    17.09.2022 15:08
    @Boban
    E taj vas brat Putin je priznao,Kosovo ako imalo razmisljate,svoim razumom? A dobro je ovde jedan,napisao niko nije niti ce dobiti,bilo kakav rat,ako nema saveznike! A vas brat,Putin koliko znam i vidim nema,nikoga u ovom zlocinu! Sto dalje od Putina!!!
  • Nikola

    17.09.2022 13:13
    Dizel
    Samo što dalje od Rusije.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija