U Srbiji se prave delovi za automobile, ali ne i cela vozila

Izvoz vozila iz Srbije u prvih devet meseci ove godine pao je za trećinu zbog zatvaranja Fijatove fabrike u Kragujevcu, a izvoz delova za automobile je porastao 77 odsto, piše "Biznis i finansije".
U Srbiji se prave delovi za automobile, ali ne i cela vozila
Foto: Pixabay (ilustracija)
"Prekid proizvodnje u Fijatovoj fabrici u Srbiji je obeležilo ovu godinu kada je reč o sektoru motornih vozila i komponenti, ali i najava da će se njeni pogoni u Kragujevcu adaptirati za proizvodnju električnog automobila koja treba da počne 2024. godine", navodi taj mesečnik.
Ovakva situacija je uticala na ceo sektor, te je u prvih devet meseci ove godine proizvodnja motornih vozila, prikolica i poluprikolica opala 0,6 odsto u odnosu na isti period lane, saopštio je Republički zavod za statistiku (RZS).
Uprkos ovakvim rezultatima, pojedini stručnjaci predviđaju da bi vrednost izvoza ove privredne grane mogla da bude ista kao i prošle godine.
 
Ukoliko se posmatra samo septembar u odnosu na isti mesec prošle godine, proizvodnja ovog sektora je porasla 7,7 odsto. U avgustu je bila još veća - 35,6 odsto u odnosu na isti mesec prethodne godine.
 
Utisak je, međutim, drugačiji kada se posmatra proizvodnja po granama. Proizvodnje motornih vozila praktično nema, budući da je avgustu ona iznosila samo 0,9 odsto proseka prethodne godine, navodi "Biznis i finansije".
 
Rast je evidentiran u proizvodnji delova i pribora za motorna vozila i motore koja je povećana za 39 odsto. Takođe, u srodnoj oblasti - proizvodnji ostalih saobraćajnih sredstava – proizvodnja je u avgustu međugodišnje povećana za 25 odsto zahvaljujući, pre svega, povećanju proizvodnje šinskih vozila za trećinu.
 
Proizvodnja motornih vozila i prikolica bila je jedna od pet oblasti sa najvećim izvozom i u ukupnom izvozu 2021. učestvovala je sa 17,2 odsto.
 
Fijat Srbija, uprkos lošem poslovanju, i dalje se nalazi među deset najvećih izvoznika, tačnije prema podacima Ministarstva finansija na devetom mestu sa izvozom vrednim 285,5 miliona evra u 2021. Međutim, sasvim je jasno da će ta pozicija tokom ove godine biti znatno lošija.
 
Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, ukupni izvoz vozila u prvih devet meseci ove godine vredeo je 243,623 miliona evra, što je 31 odsto manje, a uvoz je porastao 21 odsto, na 845,028 miliona evra.
 
 
Najviše je izvezeno putničkih vozila na benzin, oko 58 miliona evra, i vozila na dizel oko 65 miliona evra. Izvoz delova za automobile u prvih devet meseci ove godine vredeo je 322,124 miliona evra ili 77 odsto više u odnosu na isti period lane, a uvoz 284,609 miliona evra, što je 10,5 odsto manje.
 
Prema podacima Agencije za privredne registre (APR), u oblasti proizvodnje karoserija za motorna vozila, prikolice i poluprikolice posluje 46 privrednih društava u kojima je zaposleno 1.248 radnika i 21 preduzetnik sa pet zaposlenih. Najviše takvih preduzeća je u Beogradu i Šumadijskom okrugu.
 
U oblasti proizvodnje električne i elektronske opreme za motorna vozila posluju 32 privredna društva u kojima je zaposleno 33.894 radnika, i 20 preduzetnika sa tri zaposlena.
 
Najveći broj preduzeća, barem kada je reč o povezanim delatnostima sa proizvodnjom motornih vozila, registrovano je u oblasti proizvodnje delova i ostale opreme za motorna vozila, čak 152 firme, u kojima radi 9.126 radnika. U ovoj oblasti posluje i 191 preduzetnik sa 130 zaposlenih.
 
U oblasti proizvodnje motornih vozila registrovano je 36 privrednih društava i jedan preduzenik u kojima je zaposleno 2.727 radnika.
 
Izveštaj Agencije za privredne registre o poslovanju privrede u prethodnoj godini pokazuje da je jedini proizvođač automobila, FCA Srbija, zbog smanjenog obima prodaje na inostranom tržištu ostvario za 9,6 odsto niže poslovne prihode, u iznosu od 41.513 miliona dinara. Zbog toga je sa 18. mesta u 2020. godini, lane pao na 28. mesto najaktivnijih privrednih društava.
 
Usled manjeg rezanja rashoda (3,9 odsto), Fijat je više nego udvostručio poslovni gubitak. Zbog bržeg opadanja poslovnih prihoda u odnosu na poslovne rashode, poslovni gubitak je porastao 2,2 puta, na 4.600 miliona dinara. Usled toga je i Fijatov neto gubitak uvećan za 63,3 odsto, na 3.866 miliona dinara, pa je FCA Srbija sedmi na listi najvećih gubitaša.
 
Kompanija je lane smanjila i broj zaposlenih za preko 60 radnika i prošle godine je zapošljavala nešto više od 2.000 ljudi.
  • Kerefeke

    07.12.2022 12:22
    Zbog zatvaranja ili obustave rada u fiatu?
    Onaj iz frizidera nije prijavio da se fiat zatvorio.
    Dobro taj eskim koji se slikao kako stavlja zvezdu na mercedes,isto nije prijavio da je Mercedes uspesno zatvorio tu svoju fabriku kod nas.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija