Tržište automobila u 2023: Veća ponuda automobila, ali i potražnja za "benzincima" i "dizelašima"

Ponuda automobila će sledeće 2023. godine verovatno biti veća, a povećaće se i rabat za automobile sa motorima na benzin i dizel.
Tržište automobila u 2023: Veća ponuda automobila, ali i potražnja za "benzincima" i "dizelašima"
Foto: Pixabay

Međutim, električnim automobilima preti pad potražnje, piše Dojče Vele.

Izgledi nemačkih proizvođača automobila na tržištu u godini 2023. nisu ružičasti. Direktor privatnog instituta Center Automotive Research (CAR) u Duisburgu Ferdinand Dudenhefer čak kaže da je "slika sumorna" kada je reč o prodaji automobila u Evropi.

Doduše, još uvek su liste porudžbina poprilično dugačke, ali prema Dudenheferovoj analizi višak novih kupovina automobila nastao je samo zbog toga jer je svojevremeno došlo do poremećaja lanaca snabdevanja i nedostajali su poluprovodnici i drugi važni delovi.
Manja ponuda sa većim maržama
 
Zajedno sa zatvaranjima tokom pandemije razvila se posebna situacija – svi proizvođači su pravili manji broj primeraka automobila nego što je prvobitno planirano, pa je ponuda opala širom sveta. A ono što se proizvelo prodavalo se sa velikim maržama. 
 
Veliki popusti koji su bili normalni u branši, više nisu postojali.
 
"Tome će doći kraj 2023. Liste narudžbina će se smanjiti, pa će mušterija biti tražena roba. Inflacija i visoke cene energije kao i recesija dovešće do blokade kupovine novih automobila. Ova godina donosi preporod rabata na kupovinu automobila", smatra Dudenhefer.
 
"Evropa kao gubitnik"
 
Dudenhefer smatra da će Evropa biti gubitnik. On prognozira mali rast kupovine novih automobila u Nemačkoj, ali očekuje u Francuskoj, Engleskoj, Italiji, kao i u Rusiji kao "posebnom slučaju" pad prodaje tokom godine 2023. godine.
 
Nasuprot tome, očekuje porast broja prodatih automobila u Aziji i Severnoj Americi. Naime, Kina i Sjedinjene Američke Države pokrenuli su programe za oživljavanje ekonomije koji bi mogli biti dobri i za automobilsku industriju.
 
Iz SAD preti opasnost
 
Bajdenova administracija je donela Zakon o smanjenu inflacije (Inflation Reduction Act) koji predviđa državne izdatke od 430 milijardi dolara u desetogodišnjem periodu. 
 
Između ostalog, američka vlada svakom kupcu električnog automobila obećava smanjenje poreza za 7500 dolara, ako je automobil proizveden u Sjedinjenim Američkim Državama.
 
Slična pravila važe za sve ostale branše, a te mere su usmerene uglavnom prema Kini. 
 
Nemački savez banaka procenjuje da je Zakon dovoljno neodređen da bi mogao da isključi i proizvođače automobila iz Nemačke, koji bi onda morali da otvore proizvodne pogone u SAD.
 
Nasuprot tome, očekuje porast broja prodatih automobila u Aziji i Severnoj Americi. Naime, Kina i Sjedinjene Američke Države pokrenuli su programe za oživljavanje ekonomije koji bi mogli biti dobri i za automobilsku industriju.
 
Bum električnih automobila
 
U Nemačkoj se znatno povećao broj registrovanih električnih automobila. 
 
Naime, od juna 2020. električni automobili sa cenom koja je ispod 40.000 evra, dobijaju subvencije od države koje iznose 6000 evra, a proizvođači automobila na to dodaju popust od 3.000 evra. Tako se prodaja tih automobila stimuliše sa ukupno 9.000 evra. 
 
Kupci delimičnih električnih automobila na takozvani hibridni pogon mogu računati sa premijom koja iznosi do 6.750 evra.
 
Prema proračunima Instituta CAR, do kraja 2022. broj tih automobila bi mogao da dostigne 28 odsto ukupnog nemačkog tržišta. To bi bilo ukupno 720.000 električnih automobila, od toga 326.000 onih sa hibridnim pogonom i 394.000 sa potpunim električnim pogonom.
Subvencije se smanjuju
 
Od januara 2023. subvencije se smanjuju, a i cene električne energije su u drastičnom porastu. 
 
Ni državna "kočnica za cenu struje" ne donosi olakšanje. Naime, ona važi za 80 odsto potrošnje električne energije, a punjenje baterija električnih automobila je dodatno opterećenje za energetski bilans domaćinstva.
 
I proizvođači automobila i ekološki aktivisti smatraju da je često spominjan "saobraćajni preokret" u opasnosti.
 
Opširnije čitajte na portalu Dojče Vele.
  • Lovre

    02.01.2023 21:20
    Nemcima se svakako bez obzira na sve okolnosti ne piše dobro jer voze svoju politiku i uopšte ne prate zahteve tržišta a proizvođači sa dalekog istoka tu situaciju koriste maksimalno. To nema veze ni sa koronom ni sa inflacijom ni sa krizom energenata niti nabavkom. To je počelo još 2018/19 i još uvek traje a kupci su se u međuvremenu zasitili precenjenih i nekvalitetnih vozila.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija