Trgovci odbijaju reklamacije i šalju aparate na servis, evo kako iskoristiti pravo na zamenu uređaja

Građani se sve više žale da ne uspevaju da zamene oštećeni tehnički uređaj i da im trgovci odbijaju reklamaciju ili ih šalju u servis.
Trgovci odbijaju reklamacije i šalju aparate na servis, evo kako iskoristiti pravo na zamenu uređaja
Foto: Pixabay (ilustracija)
Međutim, popravljanje proizvoda u roku od dve godine od trenutka kupovine je moguće jedino ako se kupac sa tim saglasi, pišu Novosti

Osim toga, kupci obično idu direktno u servis jer nisu informisani da svoja prava mogu da ostvare jedino ako reklamaciju podnesu trgovcu i preko njega vode čitav postupak.

Čitateljka "Novosti", Jasmina Pejić iz Beograda, nedavno se našla u situaciji da prodavac odbija da joj zameni mašinu za veš koja se pokvarila.
 
"Mesec dana nakon kupovine, primetila sam da ne zagreva vodu dovoljno. To je mašina sa prednjim punjenjem i primetila sam da uopšte ne zagreva vodu do 90 stepeni kada uključim taj program. Možda ni 60 stepeni nije dostizala, jer kroz staklo na vratima može da se oseti određeni nivo toplote", kaže ona.
 
Mašinu je kupila u jednom poznatom trgovinskom lancu i htela je da je zameni, ako treba, i da doplati za skuplji proizvod. U pitanju je, kako navodi, uređaj koji treba dugo da se koristi, a već nakon mesec dana se pokvario.
 
"Šta da očekujem kasnije ako se od početka kvari. To je bio razlog što sam htela zamenu. Vratila sam proizvod u radnju i napisala sam reklamaciju u kojoj sam to naglasila. Međutim, prodavac je insistirao da je pošalje na popravku u servis i nije hteo da pristane na zamenu za novi uređaj", dodaje ona.
 
U Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije (NOPS) ističu da je trgovac prekršio zakon jer je Pejićeva vratila proizvod u radnju i istakla reklamacioni zahtev u vidu zamene. 
 
Takođe, kako navode, do kvara mašine je došlo mesec dana od kupovine, što znači da nije istekao zakonski rok saobraznosti od dve godine. To je period u kom trgovac treba da obezbedi ispravnost proizvoda.
 
"Kupac u roku od šest meseci od kupovine ima pravo na povraćaj novca, zamenu za novi proizvod ili popravku. U tom periodu je teret dokazivanja na trgovcu, dok nakon šest meseci od kupovine, do dve godine, ima pravo na popravku ili zamenu. Trgovac mora da uvaži zahtev ukoliko je osnovan. Ako to odbija da uradi, onda potrošač treba da se obrati tržišnoj inspekciji", objašnjava Marko Dragić iz NOPS-a.
 
Dragić ukazuje da je ugovor koji trgovci imaju sa proizvođačima tehničkih uređaja jedan od razloga zbog kog odbijaju reklamacije potrošača.
 
"Kada trgovci nabavljaju velike količine određenog proizvoda, na primer veš-mašina, oni ugovorom sa proizvođačem definišu međusobna prava i obaveze, među kojima je i ko refundira troškove oštećenja, kvara. Taj ugovor ide više u korist proizvođača nego trgovca, a sve to na kraju ide na štetu potrošača. Jedan od razloga što prodavci odbijaju reklamacije potrošača, ne ulazeći u to da li je osnovana ili neosnosnovana, jeste da bi izbegli da pokrivaju troškove novog proizvoda. Zato oni prebacuju teret dokazivanja na potrošača", objašnjava on.
 
Onda kupac, ako hoće da ostvari svoja prava, mora da angažuje nezavisnog veštaka. Kada veštak potvrdi da je reklamacija osnovana, tada trgovac ne snosi troškove za novi proizvod i pristaje da se obrati proizvođaču. 
 
Tek onda potrošač uspeva da ostvari svoje pravo na zamenu. Kako Dragić ističe, to je dug i komplikovan proces, u koji se gotovo niko ne upušta.
 
Takođe, kupci treba da znaju da je prvi korak da bi uopšte mogli da ostvare svoja prava da reklamaciju podnesu trgovcu i da preko njega vode čitav postupak. 
 
Ovo se dešava uglavnom zato što ih prodavci posavetuju usmeno da tako urade, ali na taj način dobijaju samo popravku.
 
Servis nije vezan nikakvim rokovima, a prodavac je dužan da odgovori na reklamaciju u roku od osam dana. 
 
Osim toga, servis ne može da nudi zamenu, već samo popravku uređaja. Kada se komunikacija u reklamacionom postupku vodi preko prodavca, onda on ima obavezu da pošalje proizvod u servis. 
 
Ako je aparat veći, onda trgovac šalje servisera na kućnu adresu. Nakon toga, prodavac je dužan da odgovori potrošaču na osnovu informacija koje je dobio od servisera, a ukoliko odbije reklamaciju, i da navede razlog za to. 
 
To obrazloženje je potrebno kupcu ako hoće da ide u dalju proceduru, da uradi veštačenje koje će pobiti tvrdnje prodavaca. Na osnovu toga i udruženje potrošača piše opomenu pred tužbu protiv trgovca.
Odgovor u roku od osam dana
 
Prodavac je dužan da bez odlaganja, a najkasnije u roku od osam dana od prijema reklamacije, pisanim ili elektronskim putem odgovori potrošaču na izjavljenu reklamaciju. 
 
Odgovor mora da sadrži odluku da li prihvata reklamaciju, izjašnjenje o zahtevu potrošača i konkretan predlog i rok za rešavanje reklamacije. 
 
Rok ne može da bude duži od 15 dana, odnosno 30 dana za tehničku robu i nameštaj od dana podnošenja reklamacije. 
 
Prodavac je dužan da postupi u skladu sa odlukom, predlogom i rokom za rešavanje reklamacije, ukoliko je dobio prethodnu saglasnost potrošača.
  • Marina

    29.12.2023 13:34
    Xiaomi
    Kupila sam Xiaomi 13C u subotu na ovlašćenom štandu da bi kada sam ga uključila i sve namestila,počeo da pravi problem sa pozivima.Pozovem ja čujem a druga strana ne i pucka nešto i isključi se.A kada zovem preko zvučnika sve uredu.Morala sam da reklamiram,jer takva je njihova politika i odnešen je u servis na procenu,a šta će tamo nije mi jasno kada sam zahtevala novi ili povraćaj novca.Navodno moraju da provere,ono što sam prijavila.
  • ...

    09.01.2023 13:19
    @Izgubljen

    "I jos nesto,uredjaji vise nisu kao sto su nekada bili,ne samo po kvalitetu vec i po nacinu rada.Zakoni EU su takvi da se pazi o energetskoj efikasnosti i naravno da nova masina ne pere kao mamina...Ova sada mora da trosi i manje struje i manje vode i manje deterdzenta..."

    Ako pise da program greje na 90C, onda mora da greje na (makar priblizno) 90C i tu nema rasprave, bez obzira koliko struje trosi mamina ili nova masina. Ono sto je navedeno u specifikacijama mora da bude funkcionalno ispunjeno u eksploataciji, ili uredjaj nije saobrazan, to nije stvar misljenja, tacka.

    @svi ostali

    Pri podnosenju reklamacije za tehnicke uredjaje, ne mozete ocekivati da vam prodavac odmah i automatski resi reklamaciju po vasem zahtevu. Rokovi za resavanje reklamacije postoje sa razlogom (8 dana za odgovor, 30 ukupno za resavanje), najpre zato sto prodavci nemaju ni kvalifikacije a ni znanja da utvrde da li je nesto ispravno ili nije, i uredjaji moraju da se posalju u ovlasceni servis kako bi se kvar utvrdio pod kontrolisanim uslovima od strane kvalifikovanog osoblja. Ako neko dobije resenje odmah (zamenu uredjaja ili povracaj novca), to je po diskreciji prodavca koji u tom slucaju preuzima na sebe rizik troska u slucaju da se ispostavi da je reklamacija neosnovana, a da bi imao zadovoljnog kupca koji ce se vratiti ponovo u prodavnicu.
    Sasvim je druga prica sto prodavci posle vracaju poluispravnu, popravljanu robu u prodaju po punoj ceni (uglavnom u online prodaju).
  • Izgubljen

    08.01.2023 19:56
    @Alexa
    Pisao sam o neopravdanim reklamacijama...Zasto bi bilo ko izlazio u susret nekome ko je isfrustriran,pretio inspekcijom i vikao na zaposlene?U 90% slucajeva kod neopravdanih reklamacija mi iz servisa kazu da kupac procita uputstvo.Ok,ti ces vikati na mene,poslaces mi inspekciju,ja sam sve uradio po zakonu...i sa inspekcojom cu malo vise provesti vremena,ali je sve kako treba...Sta dalje...Naravno da mi ne pada na pamet ni da pitam dobavljaca da izadje u susret.
    Uglavnom su bahati oni koji misle da znaju zakon,a znaju samo onaj deo sto im odgovara...Druze,ne razumem se u medicinu i ne pametujem doktoru i ne vicem na njega...I jos nesto,uredjaji vise nisu kao sto su nekada bili,ne samo po kvalitetu vec i po nacinu rada.Zakoni EU su takvi da se pazi o energetskoj efikasnosti i naravno da nova masina ne pere kao mamina...Ova sada mora da trosi i manje struje i manje vode i manje deterdzenta...

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija

SAD uvele sankcije Gasprombanci

Trećoj po veličini ruskoj banci, Gasprombanci i njenim filijalama, SAD su uvele sankcije sa ciljem da se smanji sposobnost Rusije da izbegne hiljade sankcija uvedenih od početka invazije na Ukrajinu.