Subvencije za električne automobile promašena mera: Prosečan čovek ih ne kupuje

Dok uvoznici automobila pozdravljaju donošenje uredbe o subvencijama za kupovinu električnih automobila, ekonomisti kažu da je kupovina takvih vozila u Srbiji još uvek simbolična.
Subvencije za električne automobile promašena mera: Prosečan čovek ih ne kupuje
Foto: Pixabay

Subvencije bi, kažu ekonomisti, trebalo usmeriti ne ka imućnim, već ka ostalim građanima, piše Danas.

Uredbom o uslovima i načinu sprovođenja subvencija za kupovinu novih vozila na električni i hibridni pogon, koju je Vlada Srbije donela 2. marta, kupovina putničkih i teretnih vozila subvencionisaće se iznosom od 2.500 do 5.000 evra. Za nabavku mopeda i lakog tricikla predviđena je dodela subvencija u iznosu od 250 evra. 

Kada je reč o motociklu, motociklu sa bočnim sedištem, teškom triciklu, lakom i teškom trociklu, subvencije su 500 evra. Prava na subvencije imaju pravna lica, preduzetnici i fizička lica, a zahtevi se mogu podneti zaključno sa 31. oktobrom ove godine.
 
Za subvencije za kupovinu električnih i hibridnih vozila predviđeno je 294 miliona dinara, odnosno duplo više nego što je to bio slučaj prošle godine.
 
Generalna sekretarka Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Aleksandra Graovac kaže za Danas da je uredba o subvencijama za kupovinu električnih i hivridnih vozila dobra jer povećava njihovu proizvodnju.
 
"Uredba je svakako korisna i trebalo ju je produžiti i ranije. Jednostavno, otkako se dodeljuju subvencije prodaja električnih i hibridnih automobila u Srbiji se povećala. Treba naglasiti da je u većem obimu kupovina povećana kada je reč o hibridnim automobilima, a razlog je taj za što za njihovu vožnju nije potrebna izgradnja dodatne infrastrukture kao u slučaju električnih, gde je nužno postaviti mrežu punjača baterija elektro vozila. U tom segmentu u Srbiji se mora uraditi još dosta s obzirom na to da u ovom trenutku postoji izuzetno mali broj punjača. Taj broj je naravno nedovoljan i potrebno je raditi na tome da se postavi veći broj javnih punjača za elektro automobile širom zemlje. To je jedan od preduslova za povećanje prodaje takvih vozila u našoj zemlji", objašnjava ona.
 
Dodaje da su se uvoznici automobila susretali sa situacijama da im kupac vrati električno vozilo koje je pazario zbog toga što ne može da ga koristi na način kako želi zbog nedostatka elektro punjača.
 
Iako vožnja po gradu u principu ne predstavlja problem, nedostatak dovoljno punjača se oseti čim se krene na put van grada.
 
Prema rečima Aleksandre Graovac, da subvencije pomažu kada je reč o odluci da se kupi električno vozilo, najbolje pokazuju podaci da je 2021. godine takvih vozila u Srbiji bilo prodato 113, a prošle 237.
 
"Shodno tome očekujemo da se nakon produženja uredbe o subvencijama broj prodatih električnih automobila u tekućoj godini poveća, ali treba naglasiti da će to zavisiti i od celokupne potražnje za automobilima koja je zbog epidemije korona virusa u padu", navodi Aleksandra Graovac.
Ekonomista Milan R. Kovačević ističe da ne smatra da su električni automobili segment ka kome bi trebalo usmeravati subvencije jer one u datom trenutku ne mogu podstaći njihovu masovnu kupovinu zbog visoke cene tih automobila.
 
"Kupovna moć u Srbiji nije takva da bi građani sa prosečnim primanjima mogli da razmišljaju o kupovini električnih automobila čije su cene izuzetno visoke. Naravno, svugde u svetu se, zarad zaštite životne okoline, radi na tome da u saobraćaju bude što više električnih vozila. U Srbiji je, zbog niskog standarda stanovništva koje se sada suočava i sa rastom inflacije, to proces koji neće ići brzo. Shodno tome, ne bi trebalo da subvencije usmerava ka podsticanju kupovine električnih automobila jer značajniji rezultati tu ne mogu biti ostvareni pa tako to onda ni ne može biti prioritet. Prioritet za dodelu subvencija bi pak trebalo da budu projekti vezani za razvoj domaće privrede. Potrebno je da subvencije idu u ruke onih kojima su zaista potrebne, a ne onima koji imaju i više nego dovoljno", objašnjava Kovačević.
 
Sa druge strane, on ističe da je zbog turizma i tranzitnog saobraćaja veoma korisno da se u Srbiji mreža punjača za električna vozila raste i širi na teritoriji cele zemlje.
  • Ilija

    15.03.2023 14:33
    Pešak
    A kada će pešadija dobiti nešto ?
  • Pićuka

    09.03.2023 17:30
    I to je neko sada iznenađen. To je bilo smešno u "startu". Ovde je prosek starosti vozila, lupam, 15 godina. Ovde su 95 % vozila, kuja se kupuju, polovna. Kada bi se zabranio uvoz polovnih vozila Srbija bi bila ekološka država, što se tiče zagađenja iz auspuha. Ovde samo mali procenat može da kupi bilo kakvo novo vozilo.
  • pop25

    09.03.2023 16:49
    Kelokogija
    Koliko je zagađenje samom proizvodnjom baterija za ta vozila, da ne pominjemo skladistenje istrosenih baterija. A odakle toliko struje, iz vetro generatora, solarnih panela.... prevara

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija