Epidemija kopija: Falsifikuje se sve - od odeće do automobila, a šta uraditi ako ste prevareni?

Da biste posedovali robu sa logom poznatih svetskih brendova, više vam nije potreban debeo novčanik, jer prema rečima stručnjaka u regionu vlada ekspanzija falsifikata.
Epidemija kopija: Falsifikuje se sve - od odeće do automobila, a šta uraditi ako ste prevareni?
Foto: Pixabay

Vrednost trgovine plagijatima iznosi između dva i tri odsto svetske trgovine, podaci su Organizacije za ekonomsku saradnju i razvoj, piše Euronews Srbija

Na osnovu analiza, obrt novca na falsifikatima poznatih brendova u svetu danas iznosi blizu 500 milijardi evra što je na nivou BDP-a Austrije. A, falsifikuje se sve, od garderobe, mobilnih telefona, do automobila. Najviše odeća i obuća. 

"Danas se, nažalost, falsifikuje sve na globalnom nivou. Verovali ili ne, falsifikuje se Majbah automobil, falsifikovali su se mobilni telefoni, tehnika. A onda u skladu sa tim mnogo je lakše falsifikovati odevne predmete, nakit ili satove", kaže Ivana Laković, stručnjak za tržište luksuznih brendova.
 
Najviše se falsifikuju odeća i obuća. Lažni komadi odeće najčešće se kupuju preko interneta, ali i u pojedinim buticima i na pijacama. 
 
Stručnjaci tvrde da je neke kopije gotovo nemoguće prepoznati.
 
"Kod svakog ozbiljnijeg proizvoda postoji niz stvari na koje treba obratiti pažnju, a to su unutrašnje etikete, unutrašnja zaštita, čime se brend štiti od tog falsifikata. S druge strane kad pogledate brendiranu duksericu deluje relativno lako da se falsifikujete jer samo skinete logo i nalepite ga na nešto", priča Ašok Murti, stilista.
 
Ko su najveći proizvođači falsifikata i kakvo je stanje u Srbiji
 
Kina je najveći proizvođač falsifikata, koji snabdeva polovinu svetskog tržišta. Sledi Hongkong koji sam obezbeđuje četvrtinu "lažnjaka". Ipak u najvećem usponu je Turska koja je za samo nekoliko godina svoj svetski tržišni udeo povećala sa 4 na 12 odsto.
 
Iako je falsifikata više, stiče se utisak da oni ne ugrožavaju prodaju originala.
 
"Postojanje fejk tržišta zaista na izvestan način omogućava podizanje vrednosti određenih brendova. Ukoliko posedujemo fejk proizvod, mi možemo prevariti javnost, okolinu, ali mi i dalje znamo gde i šta smo kupili i koliko smo platili. Kao takvi, sa željom da posedujemo određeni brend, onog momenta ukoliko nam standard to omogući - mi ćemo sutra biti kupci tog originlnog brenda. Tako da definitivno na jedan čudan način - fejk industrija stimuliše proizvdonju originalnih brendova", kaže Ivana laković.
 
Tokom prošle godine srpska carina zaplenila je više od milion komada falsifikovane robe. 
 
Vrednost dela te robe, za koji su dali potvrdu, iznosila je više od dva miliona evra. Falsifikovana garderoba na srpsko tržište dospeva uglavnom uvozom iz Turske, Grčke, Makedonije. 
 
Ukoliko carinici posumnjaju da je neka roba plagijat, obaveštava se ovlašćeni predstavnik krivotvorenog brenda, koji može da pokrene postupak za utvrđivanje prava.
 
Deo "lažne robe" ipak dospe na tržište u legalni promet, a za tu kontrolu zadužena je tržišna inspekcija.
 
Marenović: Pravo potrošača da ne budu obmanuti
 
Šta se, međutim, dešava ako dobijete ono što ste platili? Advokat Vladimir T. Marenović kaže da je jedno od osnovnih prava potrošača da ne bude obmanut i da je prvi korak koji obmanuti potrošač može da uradi, da podnese prijavu u Ministarstvo trgovine, sektoru za tržišnu inspekciju i zaštitu potrošača.
 
"Oni će postupati po prijavi, obaveštavaju zaštitnika tog brenda. Onda se preduzimaju dalje radnje koje su operativnog i pravnog karaktera. Postupa se protiv onog ko je oglašavao takav ptroizvod, odnosno onom koji ga je prodao obmanutom potrošaču", priča Marenović.
 
Ne slaže se da fenomen krivotvorene robe može da pomogne orginalnim brendovima i smatra da im to odmaže. 
 
Navodi da je vrednost falsifikovane robe na svetskom tržištu 500 milijardi dolara, što je oko 2,5 odsto ukupne svetske trgovine. 
U Evropi je uvoz kvirotvorene robe oko 6 odsto ukupnog uvoza EU ili oko 130 milijardi evra. Reč je o desetinama milijardi evra, koje se izgube u poreskim prihodima.
 
Upitan kako da se zaštite orginalni brendovi, kaže da je prvi korak zaštita žiga u Zavodu za intelektualnu svojinu, zatim se šalje poruka carinskim organima da zaustavljaju robu sa tim žigom i da obaveštavaju vlasnika brenda preko zastupnika.
 
"Može se postupati i na samu robu koja se već nalazi na tržištu. Obaveštava se tržišna inspekcija, oni izlaze na teren. Ukoliko je u pitanju radnja privremeno se oduzima roba, vodi se odgovarajući pravni postupak. Roba se više nikada ne vrati u posed vlasnika već se na kraju postupka uništava o trošku vlasnika", pojašnjava on za Euronews Srbija.
 
Falsifikovana roba se najviše prodaje na društvenim mrežama, posebno na Instagramu. 
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Goran

    18.04.2023 09:07
    Jednostavno, zabraniti uvoz iz Kine i resen problem. Ali, posto smo mi, tj nasa vlada prepametni, mi umesto zabrane nagradjujemo kineze bezcarinskim rezimom, dakle, kineska roba ce bez ikakvih dazbina ulaziti u Srbiju. Pojesce nas u prevodu!
  • Leli

    17.04.2023 13:54
    @Mića,
    dobih migrenu od tvoje nepismenosti, mani se i originala i kopije. Opismeni se!
  • Slobodan

    17.04.2023 10:05
    Veličina
    Sve se može kupiti osim zdravlja. Budite zdravi i sve što obučete biće vam dobro. Kad si bolestan džabi ti orginali, vile i ...Kod nas u Srbiji u buticima 90% robe je kopija. Skoro kod nas obučem majici 3xl , poznati brend , mala mi. Odem u Beč ista ta majica 2xl odgovara veličina. To vam je ono kada metar nije metar.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija

Kako je Evropa izgubila korak za SAD i Kinom

Sa povratkom Donalda Trampa u Belu kuću i evropska ekonomija je u sve većem problemu, a temelj na kojem počiva prosperitet regiona u opasnosti je da se raspadne, piše Politiko.

NIS - svako ima svoj interes

Sjedinjene Američke Države zapretile su da će američkim kompanijama zabraniti da posluju sa firmama koje posle 15. januara budu u aranžmanu sa Rafinerijom nafte u Pančevu.

NBS povećala naknade

Narodna banka Srbije donela je izmene Odluke o jedinstvenoj tarifi kojom je povećala naknade za izvršne usluge, a nove tarife objavljene su u Službenom glasniku.