Mićović: Priključenje Srbije na naftovod Družba pitanje sigurnosti, a ne isplativosti

Generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije rekao je da se kod izgradnje naftovoda od Mađarske do Novog Sada i priključenja na ruski naftovod Družba ne postavlja pitanje isplativosti.
Mićović: Priključenje Srbije na naftovod Družba pitanje sigurnosti, a ne isplativosti
Foto: Pixabay (ilustracija)
U pitanju je, navodi Tomislav Mićović, povećanje sigurnosti snabdevanja zemlje tim energentom.
 
U Srbiju se sada, kako je rekao, nafta doprema isključivo Jadranskim naftovodom (JANAF), od Krka do pančevačke rafinerije.
"Kada je u pitanju povećanje sigurnosti snabdevanja, ekonomska isplativost nije u prvom planu, sada zavisimo od jedne luke, jedne cevi i uvek može nešto da se dogodi. Za državu je prevelik rizik samo sa jednom opcijom", rekao je Mićović za agenciju Beta na pitanje koliko se isplati gradnja naftovoda od Mađarske do Novog Sada, kako bi Srbija diversifikovala pravce snabdevanja i povećala sigurnost snabdevanja tim energentom.
Srbija je, krajem prošle godine, nakon uvođenja sankcija EU i zabrane uvoza ruske nafte JANAF-om, počela pripreme za gradnju naftovoda iz Mađarske, koji bi bio priključen na ruski naftovod Družba u toj zemlji.
 
Projekat bi, posle najavljenog potpisivanja sporazuma, trebalo da realizuju srpska državna kompanija Transnafta i mađarski Mol. Naftovod bi bio dug 128 kilometara, a izgradnja bi u Srbiji koštala oko 100 miliona evra.
 
Mićović je rekao da se pitanje isplativosti ne postavlja kada nema druge opcije i kada je nemoguće iskazati u novcu koliko nešto košta, kada ga nema.
 
Za vreme sankcija bivša Jugoslavija se, kako je rekao, u jednom periodu snabdevala naftom baržama Dunavom, što je neodrživa opcija, čak i kao privremeno rešenje.
 
Ukoliko bi, prema njegovim rečima, trasa od Pančeva bila produžena do Mediterana, koji je okružen balkanskim zemljama i Mađarska bi mogla da se snabdeva i iz tog pravca.
 
Na pitanje da li će priključenje na ruski naftovod komplikovati odnose Srbije i EU, Mićović je rekao da se Družbom nafta transportovala celoj Evropi, a da to što se dešava u poslednje dve godine ne mora da znači da će tako biti dugoročno.
 
Družbom je, kako je rekao i poslednjih godinu dana transportovana ne samo ruska nafta već i nafta iz Kazahstana, na šta ta država ima pravo.
 
Na pitanje postoji li opasnost od fizičkog sprečavanja protoka nafte Družbom, Mićović je rekao da tim naftovodom upravljaju Rusija i Ukrajina i da je tokom rata u Ukrajini, osim malog tehničkog problema, naftovod radio dok se nafta iz Rusije uvozila u evropske zemlje.
 
"Ipak, nije isključena opasnost da se protok naftovodom fizički spreči, može da se desi da ga neko digne u vazduh kao Severni tok", rekao je Mićović.
 
Istakao je da je Srbija uvozno zavisna zemlja od nafte iz drugih zemalja,od ukupne potrošnje derivata nafte 80 odsto se dobija preradom uvezene nafte ili direktnim uvozom derivata.
 
"Sankcije EU prema Srbiji su bile samo pretnja da kada stupe na snagu hrvatski JANAF neće moći da pruža uslugu kompaniji u većinskom ruskom vlasništvu, NIS-u, ali su ti problemi prevaziđeni. NIS je jedino morao, kao i sve ostale kompanije iz EU, da deo uvezene nafte koja je ruskog porekla zameni naftom drugog porekla. Ta kompanija nije ni uvozila isključivo rusku naftu, već samo delom", rekao je Mićović.

Teme

nafta
  • Dogodine u Botošu

    12.05.2023 23:26
    Kako su zastitnici ruskih interesa strateski svuda rasporedjeni. Odlican posao, bravo.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija