Banke od 1. septembra odmrzavaju cenovnike - od čega zavisi poskupljenje?

Bankari od 1. septembra imaju pravo da odmrznu svoje cenovnike, a poskupljenje usluga zavisi od banke do banke, njihove procene i tržišne utakmice, kaže za RTS stručnjak za finansije Vladimir Vasić.
 Banke od 1. septembra odmrzavaju cenovnike - od čega zavisi poskupljenje?
Foto: Pixabay
Stručnjak za finansije Vladimir Vasić kaže da ne mora da znači da će banke poskupeti svoje usluge, ali da imaju pravo da odmrznu cenovnike.
Ono što je bitno za građane, ističe, jeste da će banke morati da traže saglasnost NBS za podizanje naknada.
Koliko će biti eventualno poskupljenje, napominje, zavisi od banke do banke, njihove procene i tržišne utakmice.
 
Banka je dužna, naglašava Vasić, da obavesti klijenta i dostavi mu informaciju o poskupljenju dva meseca unapred.
 
"Način na koji dostavlja, to je dogovor između klijenta i banke, to je obično imejl, SMS, Vajber ili neka od drugih sredstava komunikacije, ali mora da obavesti", napominje Vasić.
 
NBS: Nijedna banka nas nije obavestila o promeni tarife 
 
U Narodnoj banci Srbije kažu da ih nijedna banka nije obavestila o tome da menja tarifu, na šta su one obavezne ako žele da promene iznos naknade.
 
"U proteklom periodu, nijedna banka nije dostavila obaveštenje o izmeni tarifa, odnosno uvođenju novih tarifa po kojima banke naplaćuju naknade za pružanje platnih usluga. S druge strane, nekoliko banaka je dostavilo obaveštenje o uvođenju novih proizvoda ili usluga, kojim su dopunili paletu proizvoda i usluga", rečeno je Tanjugu u centralnoj banci.
 
Iz NBS navode da su uz navedeno obaveštenje banke dužne da dostave propisanu dokumentaciju, uključujući i prikaz mehanizma formiranja cene novog proizvoda.
 
Urednik portala "Kamatica" Dušan Uzelac za Tanjug kaže da nije za očekivati da banke odmah od 1. septembra krenu sa promenom naknada, već kasnije.
 
"Povećanja sigurno neće biti u prvom naletu, ali vremenom će banke računati kada je zgodan trenutak da povećaju neke naknade. Naknade su za njih vrlo kvalitetan dodatni izvor prihoda i one svakako gledaju da ga kroz cene iskoriste na najbolji mogući način", ocenjuje on.
 
Kao važno ističe da je bankarsko tržište kod nas dosta razvijeno kada je reč o broju banaka, da neke od njih imaju veliki broj klijenata i mogu sebi da priušte poskupljenja naknada, dok druge banke koriste niže naknade za nove klijente.
 
"To je ono što bi mi kao klijenti trebalo da iskoristimo da bi mogli da uštedimo. Dakle, izabrati banku koja je gladna novih klijenata jer su one u takvim situacijama najčešće i najpovoljnije kada je reč naknadama ili nekim drugim troškovima", navodi Uzelac.
 
Prema njegovim rečima, neophodno je da se građani informišu o visinama naknada banaka, ali to nije dovoljno, jer, kako kaže, informisanje o cenama je samo prvi korak u upravljanju finansijama.
 
"Najvažniji korak zapravo je taj da je klijent voljan da promeni banku jer dokle god banka poskupljuje svoje usluge a ne vidi da klijenti zbog toga odlaze, ona nema razloga da menja svoju cenovnu politiku", ističe sagovornik Tanjuga.
 
Dodaje da je jedno da se klijenti žale i emotivno reaguju na poskupljenje, a drugo da su spremni da promene banku, što, priznaje, nije lako, pa se ne kaže bez razloga da je lakše promeniti bračnog druga nego banku.
Šta građani mogu da urade da se spasu bankarskih naknada
 
Navodeći šta bi još građani mogli da urade za sebe da se spasu bankarskih naknada, kaže da bi valjalo da vode računa o tome koliko često podižu novac sa bankomata, jer ako se to radi jednom mesečno provizija nije velika, ali ako se pare uzimaju svakog drugog, trećeg dana onda trošak može da bude veliki i važno je izabrati banku čija je provizija manja. 
 
Takođe je važno i voditi računa o tome sa čijeg bankomata se novac podiže.
 
"Veoma je bitno razumeti strukturu naknada za usluge koje koristite, da, ako vam naplaćuju podizanje sa bankomata drugih banaka, znate koliko to košta i da tražite bankomat svoje banke. Ima banaka koje možda imaju skuplje održavanje računa, ali dozvoljavaju podizanje sa svih bankomata tako da je poenta da izaberemo banku koja odgovara našim finansijskim potrebama", zaključuje Uzelac.
  • milicica

    28.08.2023 16:07
    sarene laze
    Meni je banka vec za maj podigla cenu usluge duplo i naterala me da u istom mesecu pravim 2 ugovora tako da su to price za malu decu a da usput u godisnjem izvestaju nema ni traga od usluge, prihoda nista.
  • /

    28.08.2023 15:21
    /
    nista, isto kao 90ih.
    odmah sve van banke.

  • Silver

    28.08.2023 10:43
    napustiti banke podici sve sve novce iz njojzi a plate na ruke isplacivati ondak ce sami dumru od jeda i muke .........

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija

SAD uvele sankcije Gasprombanci

Trećoj po veličini ruskoj banci, Gasprombanci i njenim filijalama, SAD su uvele sankcije sa ciljem da se smanji sposobnost Rusije da izbegne hiljade sankcija uvedenih od početka invazije na Ukrajinu.