Kamioni na granici Srbije čekaju "malu večnost": Ko je kriv i koliko je privreda na gubitku?

Na ulaznim i izlaznim teretnim terminalima u Srbiji tokom 2023. godine evidentirano je ukupno 2.799.652 domaćih i stranih kamiona, podaci su Uprave carina Srbije.
Kamioni na granici Srbije čekaju "malu večnost": Ko je kriv i koliko je privreda na gubitku?
Foto: 021.rs
Kamioni satima čekaju da izađu iz zemlje, a njihova višečasovna stajanja u mestu stvaraju dodatne troškove za kompanije, piše Euronews Srbija.
 
Vreme zadržavanja na graničnim prelazima ka EU je i do 10 časova, a kolone kamiona su kilometarske.
 
Neke transportne kompanije i njihovi vozači žale se da je na granici Srbije čekanje daleko duže nego na granicama drugih zemalja van EU.
U Upravi carina kažu za Euronews Srbija da prosečno vreme zadržavanja kamiona na izlaznim terminalima graničnih prelaza sa srpske strane varira i uslovljeno je pre svega dinamikom rada graničnih službi susednih zemalja, kao i brojem kamiona, naročito onih u tranzitu.
 
Da broj kamiona iz godine u godinu raste, pokazuje primer graničnog prelaza Horgoš na kojem je 2023. godine evidentirano 10.000 kamiona više nego 2022. godine. U Upravi carina navode da se taj trend nastavlja i u 2024, jer je u januaru na ovom prelazu evidentirano 29.336 teretnih vozila, što je za 4.000 više nego u prvom mesecu prošle godine.
 
Tako je, na primer, 5. februara ove godine za 24 časa preko ovog prelaza u Srbiju ušlo i iz nje izašlo - 1.112 teretnih vozila.
Na graničnom prelazu Batrovci je istog dana na ulazu i na izlazu evidentirano 949 kamiona.
 
Tokom januara 2024. preko ovog prelaza je prešlo 28.847 kamiona, što je u poređenju sa istim periodom prethodne godine za 1.800 teretnih vozila više.
 
Postavlja se pitanje zašto kamioni satima čekaju na granici i kolike troškove to stvara, kao i šta je rešenje za taj problem?
 
Zašto se dugo čeka na izlazu iz Srbije
 
U Upravi carina navode da do zadržavanja teretnih vozila na izlazu iz Srbije najčešće dolazi zbog toga što granica funkcioniše kao sistem spojenih sudova, pa se svako dešavanje na jednoj strani, odmah odražava na drugu.
 
"Najbolji primer za to je zadržavanje uslovljeno usporenim radom pograničnih organa susednih zemalja koje su deo EU. Na tim prelazima pregled teretnih vozila je detaljan zbog suzbijanja ilegalnih migracija što je za EU zemlje prioritet. Ima naravno i drugih razloga, na primer, ukoliko dođe do neke nezgode na jednom prelazu, to se automatski odražava na stanje na drugom, jer dolazi do preusmeravanja saobraćaja", navode u Upravi carina.
 
Tako kažu da je granični prelaz Bačka Palanka Most zatvoren za teretni saobraćaj već neko vreme, jer je barža udarila u potporni stub mosta i teretni saobraćaj je preusmeren ka Batrovcima iz bezbednosnih razloga.
 
Uzroci dugog čekanja kamiona na granici se, kako dodaju, ponekad mogu naći i u specifičnim nacionalnim propisima koji u pojedinim zemljama zabranjuju saobraćaj teretnih vozila tokom vikenda i prazničnih dana, što utiče na formiranje kolona sa srpske strane granice.
 
Rukovodilac Centra za regionalnu saradnju PKS Aleksandar Radovanović kaže za Euronews Srbija da dodatni problem predstavlja veliki broj kamiona koji dolazi bez carinskih obeležja, a sve radi izbegavanja plaćanja kazne na teritoriji EU ukoliko se u tovarnom prostoru pronađu migranti.
 
"To značajno usporava proceduru, s obzirom na to da se vrši dodatna kontrola robe", rekao je Radovanović.
 
Kako skratiti vreme čekanja
 
Radovanović navodi da je vreme čekanja na graničnim prelazima sa EU duže od vremena čekanja na prelazima sa zemljama Zapadnog Balkana.
 
"Vreme zadržavanja na graničnim prelazima ka EU dostiže i 10 časova. Teretna motorna vozila na graničnim prelazima sa Hrvatskom i Mađarskom stoje u redovima dugim oko pet kilometara, uz blokiranje saobraćajne trake koja je predviđena za redovni saobraćaj", rekao je Radovanović.
 
Prema njegovim rečima, osnovni razlozi za zadržavanje teretnih motornih vozila je usporen rad graničnih organa EU koji vrše pojačanu ulaznu kontrolu, s obzirom na to da se radi o spoljnjoj granici EU.
 
On kaže da je zbog povećane privredne aktivnosti sve veći broj domaćih i stranih prevoznika koji saobraćaju na ovim putnim pravcima, a da infrastruktura na graničnim prelazima i pristupnim putevima nije pratila povećanje obima saobraćaja.
 
Radovanović smatra da bi uspostavlјanjem zajedničkih kontrola ili integrisanih graničnih prelaza sa EU na najfrekventnijim tačkama doprinelo rešavanju problema dugog čekanja na izlazu iz Srbije.
 
"Takođe, proširenje infrastrukturnih i kadrovskih kapaciteta umnogome bi smanjilo vreme koje teretna motorna vozila provedu na graničnim prelazima", dodaje on.
Koliki su gubici privrede  
 
Radovanović kaže da je najopterećeniji granični prelaz kada je reč o frekvenciji teretnih motornih vozila, Gradina sa Bugarskom, a da su najduža zadržavanja kamiona na graničnom prelazu Batrovci sa Hrvatskom.
 
On navodi da vremenski gubici generišu dodatne finansijske troškove za kompanije, te se zbog usporenih i otežanih tokova snabdevanja i direktnih troškova transportnog sektora značajno smanjuje konkurentnost proizvoda.
 
Radovanović ističe da sve to otežava kompanijama planiranje.
 
"Zbog nemogućnosti planiranja vremena koje transportne kompanije provode na graničnim prelazima, onemogućeno je i planiranje preraspodele vremena vožnje, poštovanje ugovornih obaveza o rokovima isporuke, kao i planiranje zaliha i dinamiku proizvodnje", rekao je Radovanović.
 
Prema izveštaju Svetske banke, kako je naveo Radovanović, ukoliko bi se prosečno vreme potrebno za prelazak granice skratilo za tri sata, BDP bi mogao da poraste za čak tri odsto, u srednjem roku.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Predrag

    15.02.2024 09:16
    Pa javna je tajna koji hoće preko reda od kamiona srpskom carinika sto ga puste Daju 50eura pod izgovorom da su ADR ILI VOZE MLEKO ILI LAKO KVARLJIVU ROBU. A kad su im smene prekid rada izmedju smena traje od jedan do jedan ipo sat sve u svemu uprava carine i policija se prave blesavi ili dele kolac.
  • @Aleksandar

    13.02.2024 17:17
    Pozdrav od druga Tomića
    Prečutkuje se tamo što šta još. Izdvojio bih iz gomile jednu posebnu vrstu saradnje, koja je ne zrela, nego već prezrela za reviziju! Radi se o malverzacijama i kombinacijama špediterske firme "suins" (Subotica i Novi Sad), koja se nalazi na zemljištu javnih skladišta. Oni su vam "karta" iz donjeg reda, koja ako se izvuče, pada cela "kula od karata"! Hajd u zdravlje svima.
  • VladimirNS

    13.02.2024 15:09
    Ko ima loptu taj je glavni.
    Ko neće u EU, hoće u Evro-Aziju, BRIKS neka čeka. Jednostavno. Ćao!!!

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija

Kako je Evropa izgubila korak za SAD i Kinom

Sa povratkom Donalda Trampa u Belu kuću i evropska ekonomija je u sve većem problemu, a temelj na kojem počiva prosperitet regiona u opasnosti je da se raspadne, piše Politiko.

NIS - svako ima svoj interes

Sjedinjene Američke Države zapretile su da će američkim kompanijama zabraniti da posluju sa firmama koje posle 15. januara budu u aranžmanu sa Rafinerijom nafte u Pančevu.

NBS povećala naknade

Narodna banka Srbije donela je izmene Odluke o jedinstvenoj tarifi kojom je povećala naknade za izvršne usluge, a nove tarife objavljene su u Službenom glasniku.