U Srbiji u toku prijave za subvencije za e-vozila: Kakva je situacija u okruženju?

Kupovinu ekoloških vozila stimulišu skoro sve države u regionu, olakšice su različite, novčane su do 10.000 evra, u Albaniji ne postoje, ali je uvoz oslobođen carine i dela poreza.
U Srbiji u toku prijave za subvencije za e-vozila: Kakva je situacija u okruženju?
Foto: Pixabay
To je saopštila Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova.
 
U Sloveniji će i ove godine biti, kako je navedeno, nastavljena praksa državnih dotacija za kupovinu električnih automobila, a različiti su uslovi za pravna i fizička lica.
Pravna lica će moći da ostvare subvenciju samo za nova, a fizička i za polovna električna vozila. Vrednost vozila koja pravna lica mogu da kupe uz subvenciju mogu da koštaju najviše 65.000 evra. Kod fizičkih lica visina subvencije (maksimalna će biti 6.500 evra) zavisi od vrednosti vozila. Najavljuju se, po prvi put i subvencije za električne bicikle, ali i uvođenje poreza za vlasnike električnih vozila od 1. juna ove godine.
 
Hrvatska je državne podsticaje za kupovinu ekoloških vozila uvela 2014. godine, ali je 2023. ta subvencija izostala, uz obrazloženje nadležnog Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost da se izrađuju novi pravilnici.
Sada mediji, ali i Auto-moto savez Hrvatske, nezvanično tvrde da se očekuje da taj fond raspiše javni poziv za dobijanje subvencija, čiji će iznos, kako se navodi na sajtu tog fonda, biti maksimalno do 40 odsto vrednosti vozila, u zavisnosti od vrste.
 
U 2022. visina podsticaja u Hrvatskoj bila je oko 10.000 evra za električna i 5.000 evra za plag-in hibride (tada je vrednost iskazivana u kunama a u međuvremenu je uveden evro).
 
U Hrvatskoj mnoge javne službe same finansiraju kupovinu isključivo električnih vozila pa tako Hrvatska pošta ima oko 470 električnih vozila i sama razvija svoju mrežu punjača. Procenjeno je da je samo na razlici u ceni "goriva" Pošta Hrvatske prošle godine uštedela oko 240.000 evra.
 
U Crnoj Gori se, pored stimulisanja kupovine eko vozila za fizička i pravna lica, (5.000 evra za električna, a 2.500 evra za hibridna) od skoro stimuliše i nabavka ekoloških vozila za javni sektor i to sa 7.500 evra za električna i 4.000 evra za hibridna vozila. Javni poziv je raspisan 8. decembra 2023. i još je u toku.
 
U Bosni i Hercegovini je u prošloj godini za kupovinu ekoloških vozila odobreno 1.000.000 konvertibilnih maraka (KM) od čega 500.000 za pravna i 500.000 za fizička lica. Za električna vozila iznos subvencija je bio 10.000 KM, za plug-in hibride 7.000 i za hibride 5.000 KM. I u ovoj godini se očekuje nastavak ove prakse.
 
U Severnoj Makedoniji su 2017. godine počeli sa odobravanjem subvencija, one su narednih godina dostigle i 5.000 evra za električna vozila, ali prošle godine sredstava u budžetu nije bilo. Da li će ih ove godine biti ostaje da se vidi, a prema dostupnim informacijama iz makedonskih medija, koji se pozivaju na "dobro obaveštene izvore" biće subvencija i za električna i hibridna vozila, ali i za vaučere za ugradnju TNG ili metanskih uređaja.
 
Albanija do sada nije imala direktne subvencije za nabavku eko vozila, ali je uvoz električnih vozila oslobođen carine, poreza na dodatu vrednost (PDV) od 17 odsto, ne plaća se putarina, uz još neke olakšice za porez, besplatno parkiranje i slično.
 
Ta država, koja se nada većim prihodima od turizma, stimuliše postavljanje električnih punjača u gradovima i duž glavnih saobraćajnica i elektrifikaciju javnog prevoza.
Zanimljivo je da će Velika Britanija Albaniji dati 15 električnih vozila i 22 minibusa, vrednih 1,5 milion funti u znak zahvalnosti što je Vlada Albanije pristala da preuzme 200 zatvorenika albanske nacionalnosti koji kaznu služe u britanskim zatvorima.
 
U Srbiji je za ovu godinu za subvencije izdvojeno 170 miliona dinara i zavisno od vozila iznose od 250 evra u dinarskoj protivrednosti za kupovinu električnog motocikla do 5.000 evra za vozila čija je najveća dozvoljena masa do 3,5 tona. Pravo na subvenciju mogu da ostvare fizička lica, preduzetnici i pravna lica.
 
Podnošenje zahteva počelo je od 12. februara, a trajaće do 31. oktobra.
  • Jaa

    15.02.2024 13:39
    2T je buducnost, magnet, kurbla, cistije i jeftinije ne moze
  • Elektromobil

    14.02.2024 16:35
    Treba da kupim električni automobil, koji je nije prošao test vremena i plaćam ogromni račun za struju u crvenoj zoni ako punim kući ili preskupe javne punjače da bih dobio šta tačno?
  • Daj

    14.02.2024 12:19
    Daj
    nelupetajte,60% Gradjana ima od 45 do 70 hiljada primanja,oni vozila od 20 65 hiljada evra. Ovo vazi za SNS elitu i pranje,novca! Da bi,usao u prici o “subvencijama” nesmes imati,manje od 2000 evra,primanja i to vazi za sve!

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija

Kraj ere "petrodolara" - šta to znači?

Zanesena fudbalskom vrevom, svetska javnost je sredinom juna propustila da zabeleži dan koji u budućnosti lako može biti prekretnica u globalnim ekonomskim, time i političkim, odnosima.