Vučić rekao da će zamoliti Sija da Kina otvori fabriku vozova u Srbiji: Koliko je to realno?
Ako bi nadležni u Srbiji uspeli da ubede kineske investitore da u našoj zemlji nikne fabrika vozova i lokomotiva, to bi predstavljalo značajan doprinos razvoju srpske privrede.
Međutim, kako piše Danas, veliko je pitanje da li postoje uslovi, odnosno ekonomski interes Pekinga za takav projekat.
Fabrika vozova i lokomotiva, odnosno izgradnja iste na našim prostorima, jedna je od molbi koju je predsednik Srbije Aleksandar Vučić najavio da će upititi svom kineskom kolegi Si Đinpingu tokom njegove zvanične posete Beogradu.
"Moliću predsednika Sija, jer nema više vozova ni u Evropi, možemo li da pokrenemo ponovo fabriku lokomotiva, fabriku vozova. To bi nama u strateškom smislu mnogo dalo", izjavio je Vučić neposredno pre posete Si Đinpinga Beogradu dodavši da je Srbija imala fabrike vozova u Smederevskoj Palanci i Kraljevu i da sada ima stručnjaka u toj oblasti.
Konstatacija da Srbija i dalje ima stručnjake u oblasti izgradnje vozova i lokomotiva je apsolutno tačna, ali ne i ona da u našoj zemlji fabrika vozova više nema.
Naime, Fabrika šinskih vozila "Goša" i dalje postoji, tako što ju je 2019. godine iz stečaja kupila smederevska firma "Želvoz 026" koja u svom vlasništvu drži i fabriku za remont vozova "Želvoz" u tom gradu.
Naime, u ime te kompanije kao kupac Goše je nastupio Boban Rajić, poznat po tome što je u njegovom vlasništvu i dnevni list Večernje novosti kao i 50 odsto akcija Politike.
Iako više nije gigant kakav je nekada bila, niti zapošljava toliki broj ljudi, Goša i dalje radi, a krajem 2022. godine se pojavila i vest da je u njenim pogonima u Smederevskoj Palanci projektovan i proizveden vagon za prevoz kontejnera. Tom prilikom je rečeno i da se taj tip vagona po prvi put proizvodi u Srbiji, a spada u najtraženije teretne vagone u svetu.
S druge strae, Fabrika vagona u Kraljevu je otišla u stečaj 2016. godine, a šest godina kasnije ju je kupio konzorcijum beogradske kompanije Nelt i čačanskog Prvog maja, ali proizvodnja u njoj nije ponovo pokrenuta.
S obzirom na to da su fabrike u Smederevskoj Palanci i Kraljevu svojevremeno bile privatizovane, ali da su se strani investitori iz njih povukli nakon čega je usledio stečaj, racionalno je zapitati se da li bi tako nešto moglo da se desi i u slučaju da Kina izgradi fabriku vozova u Srbiji, jer dosadašnja praksa pokazuje da za strane investitore (Goša je bila u vlasništvu slovačkog, a Fabrika vagona u Kraljevu ukrajinskog kapitala) poslovanje u tom biznisu bar na našim prostorima nije održivo.
Takođe, postavlja se i pitanje da li bi pokretanje nove fabrike vozova i lokomotiva ugrozilo poslovanje Goše u Smederevskoj Palanci, a na taj način i radna mesta zaposlenih u njoj.
Predsednik Sindikata železničara Srbije Dragan Ranđelović kaže za Danas "da je za Gošu kasno", da je do ekonomskog oporavka tog preduzeća moralo da dođe znatno ranije i da nije moguće da se ono vrati na "zelenu granu", odnosno da ima onaj obim proizvodnje i broj zaposlenih iz svojih najboljih dana.
"Dolazak kineskog investitora koji bi u Srbiji otvorio fabriku vozova bila bi značajna stvar i što je najvažnije otvorila bi se nova radna mesta. Ne verujem da bi se Kinezi tako lako povukli iz Srbije, gde je radna snaga jeftinija nego u većini zemalja Evrope, kao što je bio slučaj sa stranim vlasnicima Goše i Fabrike vagona u Kraljevu. Tako da bi takav jedan projekat bio izuzetno dobra stvar, naravno pod uslovom da Kinezi nađu svoj interes u tom poslu i ozbiljno mu pristupe", navodi sagovornik beogradskog lista.
S druge strane, konsultant za strane investicije Mahmud Bušatlija za Danas ističe da takva investicija za Kineze ne bi bila održiva, to jest da ne postoji logistika koja bi omogućila realizaciju projekta.
"Nekada, u vreme SFR Jugoslavije fabrike sa ovih prostora su proizvodile kvalitetne vagone i dobijale poslove na međunarodnim konkursima. Vremena su se promenila i tako nešto više nije moguće. Kina je zemlja u kojoj se grade moderni i kvalitetni vozovi. Ako bi Kinezi odlučili da u Srbiji pokrenu fabriku koja bi proizvodila železničke vagone, susreli bi se sa velikom preprekom. A to je da bi te vozove uopšte bilo moguće graditi, prethodno treba podići niz industrijskih postrojenja za proizvodnju raznih komponenata od kojih se oni grade. U Srbiji takvih fabrika nema niti postoje uslovi da se tako razvijena industrijska postrojenja pokrenu, te je onda iluzorno razmišljati na temu da bi Kina mogla da postane vlasnik fabrike za proizvodnju vozova i lokomotiva na teritoriji Srbije", zaključuje isti sagovornik.
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija
Pejpal ne funkcioniše za hiljade korisnika širom sveta
21.11.2024.•
0
Aplikacija za plaćanje Pejpal danas ne funkcioniše za hiljade korisnika širom sveta.
Zaduženja u Srbiji: Privreda smanjuje, građani i preduzetnici povećavaju kredite
20.11.2024.•
2
Ukupni krediti privrede, građana i preduzetnika na kraju oktobra ove godine iznosili su oko 3.731 milijardu dinara, što je 0,1 odsto više nego u septembru, objavilo je Udruženje banaka Srbije.
Svaka druga kontrolisana zlatara nije izdavala fiskalne račune
20.11.2024.•
4
Svaka druga zlatara čiji su rad kontrolisali poreski inspektori ne izdaje fiskalne račune.
Mladi preduzetnici u Srbiji osnivaju sve više firmi: Rast od gotovo 25 odsto za pola godine
19.11.2024.•
7
Srbiji je od maja do novembra porastao broj novoosnovanih privrednih subjekata čiji su osnivači mlađi od 30 godina i tih firmi je bilo za 24,6 odsto više u odnosu na isti period prošle godine.
Vučić o povišici koju će dobiti penzioneri, pričao i o putevima, oružju, dronovima, Ekspu, EU...
19.11.2024.•
22
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je večeras da će penzioneri biti prvi koji će dobiti povišicu od 10,9 odsto, obračunatu na decembarske penzije.
Akcija subvencionisane cene goriva produžena do 24. novembra
19.11.2024.•
0
Akcija subvencionisane cene goriva za sva registrovana poljoprivredna domaćinstva biće produžena do 24. novembra, objavilo je Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede.
Sindikat: Postajemo u svojoj zemlji roblje stranih investitora
18.11.2024.•
11
Kompanija Jura u Leskovcu, iako je dobila subvencije države od 10.000 evra po zaposlenom, ne poštuje zakone Srbije i tu postoje veliki problemi na koje niko ne reaguje i toleriše se takvo ponašanje.
"Strani plaćenici": Ko su najveći donatori Ministarstva odbrane i MUP?
18.11.2024.•
9
Uticaji stranih država u Srbiji se sve više mogu osetiti, uglavnom se kanališu kroz izjave predstavnika ministarstava i predsednika Aleksandra Vučića koji često otvoreno favorizuju određene države.
Budžetsko ulepšavanje budućnosti: Kad naprednjaci planiraju
18.11.2024.•
21
Pre desetak dana Vlada Srbije definisala je budžet za 2025. godinu i uputila ga Skupštini na usvajanje.
Amazon lansirao konkurenciju sajtovima Temu i Shein s "neverovatno niskim" cenama
18.11.2024.•
6
Amazon je pokrenuo novu platformu pod nazivom Haul, koja ograničava maksimalnu cenu proizvoda na 20 dolara (15,79 funti), s ciljem konkurisanja jeftinim trgovinskim gigantima poput Temu-a i Shein-a.
Lufthanza otpušta oko 400 zaposlenih
17.11.2024.•
0
Grupacija Lufthanza će ukinuti petinu radnih mesta u upravi, a radi se o oko 400 zaposlenih, objavio je frankfurstki poslovni magazin Menadžer.
Nakon masovnog trovanja mušterija: Mekdonalds ulaže 100 miliona dolara da povrati ugled
17.11.2024.•
0
Mekonalds je objavio da će utrošiti 100 miliona dolara kako bi pojačao prodaju nakon što je epidemija izazvana bakterijom ešerihija koli uplašila kupce i uticala na pad poslovanja firme u SAD.
"Pošte Srbije": Znatno povećan broj pošiljaka zbog Temu-a, robot za sortiranje uskoro u Novom Sadu
17.11.2024.•
13
Broj pošiljki Pošte i Post ekspresa povećan je oko 60 odsto od kada je krenula aplikacija Temu, izjavio je FoNetu vršilac dužnosti direktora "Pošta Srbije" Zoran Anđelković.
Kad ti Ilon Mask ponudi posao: Nećete primati platu, a radićete više od 80 sati nedeljno
17.11.2024.•
13
Jedan od lidera novoformiranog Sekretarijata za efikasnost vlade u administraciji Donalda Trampa, Ilon Mask, objavio je oglas za posao.
Evropska komisija za Srbiju predviđa solidan privredni rast
16.11.2024.•
1
U Evropskoj uniji privreda posle dužeg perioda stagnacije beleži blagi rast i inflacija nastavlja da pada.
Gasprom prestaje da isporučuje gas OMV-u
15.11.2024.•
6
Ruska državna naftna kompanija Gasprom, prestaće da snabdeva austrijski OMV počevši od subote, izjavio je austrijski kancelar Karl Nehamer.
NIS izdaje prve korporativne obveznice: Zaduživanje od 5,8 milijardi dinara
15.11.2024.•
0
Skupština akcionara Naftne industrije Srbije (NIS) usvojila je danas, na vanrednoj sednici, Odluku o izdavanju prve emisije obveznica Društva, ukupne nominalne vrednosti 5,855 milijardi dinara.
Ovo su nove - stare cene goriva
15.11.2024.•
6
Objavljene su nove cene goriva, koje će od danas u 15 časova važiti narednih sedam dana.
EU kaznila Fejsbuk sa 800 miliona evra zbog kršenja antimonopolskih pravila
14.11.2024.•
0
Evropska unija je danas kaznila kompaniju Meta u čijoj se vlasništvu nalazi Fejsbuk sa 800 miliona evra zbog onoga što su nazvali "zloupotrebljivim praksama".
Poreska uprava: Novi iznosi poreza na oružje za 2024. godinu
14.11.2024.•
2
Poreska uprava Srbije odredila je nove iznose poreza na oružje za 2024. godinu, nakon obrade podataka iz Ministrastva unutrašnjih poslova kojom su usklađeni dinarski iznosi za registrovano oružje.
Obrušavanje kosina u Grdeličkoj klisuri: Azvi tužen za milione evra jer nije platio radove
14.11.2024.•
12
Španska kompanija Azvi, koja je gradila deo auto-puta E75 u Caričinoj dolini, tužena je zbog neisplaćivanja novca za sanaciju kosina koje su se urušavale od Grdeličke klisure do tunela Predejane.
Komentari 31
Lila
/
bolje da ga zamoli da pocne onaj deo do budimpeste.
Zeze
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar