U proširenje kapaciteta 2023. nije ulagalo 80 odsto malih i srednjih preduzeća

U Srbiji je 2023. godini nivo konkurentnosti malih i srednjih preduzeća (MSP) blago opao u odnosu na prethodnu godinu - sa 42,8 odsto na 42 odsto, pokazalo je istraživanje platforme Msp kompas.
U proširenje kapaciteta 2023. nije ulagalo 80 odsto malih i srednjih preduzeća
Foto: Pixabay
Ta platforma prikazuje nivo konkurentnosti i razvijenosti sektora MSP po devet ključnih aspekata poslovanja, među kojima su: poslovna očekivanja i rezultati, biznis model, regulatorno okruženje, razvoj veština, "digitalna transformacija", "zelena tranzicija".
 
Po rezultatima, 2023. zabeležen je realni pad prihoda (9,4 odsto) i profita (11,9 odsto), usled usporene tražnje EU, osim kod ICT sektora i HORECA-e (ugostiteljstvo), a stare kupce je zadržalo 81 odsto preduzeća, ali nije imalo novih.
U 2023. rast minimalnih zarada (14,3 odsto) i zarada u javnom sektoru (14,7 odsto) uticao je na povećanja u privatnom sektoru (14,4 odsto). Za 77 odsto preduzeća problem je nalaženje kadrova.
 
Preduzeća su 2023. smanjila nivo eksterne zaduženosti za 7,1 odsto, a 19 odsto preduzeća se u značajnoj meri oslanja na banke.
U proširenje kapaciteta 2023. godine nije ulagalo 81 odsto preduzeća, dok 74 odsto nije razvijalo nove proizvode.
 
Produktivnost rada je porasla šest odsto, što je prema podacima za 2023. sporiji rast od zarada (14,7 odsto).
 
Ulaganja u neki aspekt "zelene tranzicije" planira 15 odsto kompanija.
 
Preduzeća ove godine očekuju bolju poslovnu situaciju, umeren rast prihoda  očekuje 10 odsto, a 2,1 odsto ne planira povećanje broja zaposlenih.
 
"Sektor MSP se suočava s najvećim izazovima u poslovanju, a za njihovo rešavanje potrebni su procena stanja tehnologije i modela finansiranja, razvoj adekvatne strategije za održivo poslovanje, kao i sveobuhvatna podrška svih institucija u sistemu i međunarodnih organizacija", rekao je direktor Sektora za strateške analize, usluge i internacionalizaciju PKS Mihailo Vesović.
 
Vesović je istakao da MSP daju više od 50 odsto izvoza Srbije što pokazuje njihov značaj, a važna su i za uspeh velikih investicija jer su deo dobavljačkih lanaca.
 
"Da bi velike kompanije bile uspešne, važno je da MSP dobro posluju i budu konkurentna na tržištu i da imaju odgovorajući 'alat'", rekao je Vesović.

Komentari 0

    Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija