Obrnuta logika Vlade Srbije – platiš tri, dobiješ jedan: Radovi kasne, a cena se drastično povećava

Umesto da kilometar auto-puta Pojate – Preljina, poznatog kao Moravski koridor, košta 7,1 milion evra, kako je prvobitno bilo planirano, njegova trenutna cena je dva puta veća - 14,2 miliona evra.
Obrnuta logika Vlade Srbije – platiš tri, dobiješ jedan: Radovi kasne, a cena se drastično povećava
Foto: 021.rs (ilustracija)
Još drastičniji primer je saobraćajnica Beograd – Zrenjanin – Novi Sad čija cena je u međuvremenu povećana tri puta.
 
Ni u jednom od ovih primera nema relevantnog objašnjenja zbog čega radovi kasne, a njihova cena se drastično povećava, prenosi Forbes Srbija.
 
Kako u svojoj analizi Politika javnih investicija u Srbiji podseća Fiskalni savet, Memorandumom o izgradnji Moravskog koridora koji je potpisan 2018. godine predviđeno je da će 112 kilometara ovog auto-puta koji bi trebalo da spoji Koridore 10 i 11 koštati maksimalno 800 miliona evra.
Godinu dana kasnije, kada je država najpre usvojila posebni zakon, odnosno Lex specialis za Moravski koridor i ovaj posao, mimo tendera i transparentnog postupka, dodelila konzorcijumu Behtel-Enka, ugovorena je cena od 745 miliona evra, koja je mogla da se uveća zbog nepredviđenih troškova najviše do 20 odsto, što bi značilo ukupno blizu 900 miliona evra.
 
Taj iznos je, međutim, tokom 2023. godine povećan za celih 700 miliona evra pa je trenutna ukupna cena čak 1,6 milijardi, što je rast za gotovo 100 odsto u odnosu na ono što je prvobitno planirano i dogovoreno.
 
U međuvremenu, i rok za završetak izgradnje ovog koridora, tačnije svih njegovih deonica nekoliko puta je pomeran. Auto-put još nije završen, iako se dugo tvrdilo da će biti izgrađen krajem 2023. godine i da radovi napreduju ugovorenim tempom.
Novi rok za izgradnju je tek 2025. godina što ostavlja mogućnost da cena od 1,6 milijardi evra i ne mora biti konačna.
 
Država je, podsetimo, za finansiranje izgradnje ovog auto-puta do sada uzela tri kredita.
 
U svojoj analizi Fiskalni savet ne nalazi valjane razloge zbog kojih je cena radova na Moravskom koridoru dva puta veća.
 
"Tačno je da je u prethodnih nekoliko godina došlo do osetnog rasta cena inputa za izgradnju autoputeva, ali naše analize pokazuju da to ne može ni blizu da objasni dvostruko povećanje vrednosti radova", piše u analizi ove institucije u kojoj se kao mogući razlozi navode manjak kontrole i izostanak tenderskih procedura.
 
Direktne pogodbe ovakvih poslova i jesu jedna od ključnih zamerki Fiskalnog saveta kada je u pitanju politika javnih investicija u Srbiji poslednjih godina. Oni kažu da "novi model odabira, planiranja i implementacije javnih investicija po pravilu prati manja institucionalna i proceduralna kontrola u odnosu na ranije investicije po standardnim procedurama".
 
Put preko Zrenjanina tri puta skuplji
 
Još drastičnije povećanje zabeleženo je kod izgradnje puta Beograd – Zrenjanin – Novi Sad. Vrednost radova je prema Memorandumu iz 2020. godine bila oko 600 miliona evra, dok je novim budžetskim planovima predviđeno zaduživanje države do iznosa od čak 1,7 milijardi evra za ovaj autoput.
 
"Jedan od razloga za ovu korekciju je verovatno opet poskupljenje građevinskih inputa, a u javnosti su se mogle čuti i najave o promenama trase i dodatnim radovima na paralelnom nekomercijalnom putu Novi Sad – Zrenjanin. Upitno je, međutim, mogu li ovi činioci u potpunosti da objasne skoro trostruko povećanje cene u odnosu na prvobitnu, na šta ukazuju budžetski planovi. Dodatnu konfuziju stvara to što su informacije o najnovijim projektima poput ovog često vrlo oskudne, a ponekad i oprečne, pa se sreću različiti podacima o troškovima, dužini trase, karakteristikama puteva…", piše u analizi Fiskalnog saveta.
 
Taj manjak kontrole mogao bi da bude jedan od razloga za povećanje cena nekih od infrastrukturnih projekata, pogotovo imajući u vidu da različita međunarodna istaživanja pokazuju da kod ugovora o javnim radovima u građevinskom sektoru postoji povećana sklonost i prostor za korupciju.
 
"Tako je u studiji Svetske banke iz 2015. godine pronađena statistički značajna veza između većih troškova investicionih radova i slabe kotrole korupcije. U zemljama u kojima je korupcija izraženija, cene izvedenih radova bile su sistemski veće", navodi Fiskalni savet dodajući i da pored manjka kontrole tako neobjašnjivom rastu cena radova razlog može biti i preskakanje tenderskih procedura.
 
"Nedovoljna tržišna konkurencija prilikom odabira izvođača može dovesti do toga da ugovorena cena bude nepovoljnija za državu", konstatuje se u analizi Fiskalnog saveta.
  • Čarapan

    14.07.2024 12:01
    Pamćenje je loše...
    Kad se neko patološki mrzi ona je to veliki problem.Moravski koridor je trebao da se radi dok jeVelja bio ministar i trebao da se završi ,mislim mnogo kasnije ako ne do 2030 godine i trebalojedaga rade Kinezi.I to se vuklo i vuklo prvenstveno zbog izvođača sve dok , za one kojima su čavke popile mozak nije ministarka Mihailovićeva udovoljila Amerikancima.Dali zbog razvoja Zapadne demokratije ili možda dolarskog procenta sada vam je cena ta
  • Maki

    14.07.2024 10:21
    Super Hik
    Otimaj sirotinji daj bogatima!Mi smo ludnica!
  • albino

    14.07.2024 07:41
    Stanovnici Kanade duboko zavide Srbiji na impresivnoj izgradnji puteva.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija