Komisija za zaštitu konkurencije: Četiri prodajna lanca u Srbiji dogovarala cene

Komisija za zaštitu konkurencije pokrenula je postupak protiv četiri maloprodajna lanca u Srbiji zbog povrede konkurencije na tržištu dogovaranjem cena za određene proizvode.
Komisija za zaštitu konkurencije: Četiri prodajna lanca u Srbiji dogovarala cene
Foto: Pixabay (ilustracija)
Komisija je ispitivala uslove konkurencije na tržištu maloprodaje za veći broj prehrambenih proizvoda.
 
Praćeni su odabrani proizvodi kod prodavaca protiv kojih je pokrenut postupak, a koji, prema javno dostupnim podacima iz finansijskih izveštaja koje objavljuje Agencija za privredne registre, ukupno čine preko 50 odsto tržišta maloprodaje na teritoriji Srbije.
Tako je Komisija, tokom više meseci praćenja kretanje cena za 35 izabranih proizvoda, konstatovala da su u tim prodajnim lancima za posmatrane proizvode cene identične.
 
Nakon toga Komisija je za 45 proizvoda tokom avgusta upoređivala cene u ovim prodavnicama, uz dodatak još jedne.
Na osnovu tih analiza Komisija je zaključila da je tržište maloprodaje u Srbiji ostvarilo vrednosni rast u periodu od aprila 2023. do marta ove godine uz istovremeni količinski blagi pad i da je porast cena u maloprodaji bio skoro duplo veći od inflatornih pritisaka.
 
"U periodu od 2016. godine do 2023. godine konstatovan je značajan rast prihoda i bruto marži, odnosno profitabilnosti posmatranih učesnika na tržištu, što potvrđuju i podaci o njihovoj poslovnoj dobiti", navela je Komisija.
 
U periodu višemesečnog praćenja (april – septembar 2024. godine) redovne cene osam proizvoda (mleko, jogurt, ulje, brašno, šećer, jaja, kafa i banane) kod svih posmatranih prodavaca su bile iste ili slične, uz različite uslove nabavke. Takođe, utvrđeno je da se vrednost potrošačke korpe koja sadrži 45 odabranih proizvoda neznatno razlikuje između stranaka u postupku, dok je znatno niža u maloprodajnom objektu koji ima najnepovoljnije komercijalne uslove nabavke.
 
Komisija je na osnovu svega utvrđenog osnovano pretpostavila da su pokazatelji konstatovani na tržištu maloprodaje rezultat odsustva međusobnog konkurentskog pritiska posmatranih prodavaca, odnosno da su ta društva zaključila restriktivni sporazum iz člana 10. Zakona o zaštiti konkurencije.
 
To je utvrđeno naročito na osnovu toga što je kod posmatranih proizvoda jedini oblik cenovna konkurencija, koja u uslovima istih redovnih, pa i istih akcijskih cena izostaje u potpunosti.
  • Lala

    12.10.2024 20:01
    Sve je to pod okriljem lopovske korumpirane vlasti...tako da nikom ništa..
  • Zanovetalo

    12.10.2024 18:08
    A sta tu nije jasno?
    Vrlo prosto i jdfnostavno.Sto visa cena (nabavna+troskovi nabavke+marza),i na sve to PDV koji direktno puni budzet.A to drzavi treba.
  • Particulare matter

    12.10.2024 14:37
    U uvozničkom i monopolskom lobiju Vučićevih drugova i kumova koji određuju svoj procenat zarade je problem. Cene su nenormalne, stalna poskupljenja,visoka inflacija veća tri puta nego u zemljama EU ili u Ukrajini koja je tri godine u ratu. Vlast u Srbiji je problem a ne trgovinski lanci. U istim trgovinskim lancima u EU cene istih artikala su niže.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija

Srbiji potvrđen novi aranžman sa MMF-om

Odbor direktora Međunarodnog monetarnog fonda (MMF) potvrdio je u Vašingtonu novi nefinansijski aranžman za naredne tri godine za Srbiju, u vidu Instrumenta za koordinaciju politika (PCI).