Kompanija u vlasništvu Volkswagena više neće gume iz Linglonga - zbog eksploatacije radnika

Nemačka kompanija MAN Truck & Bus tvrdi da je u novembru obustavila nabavku guma iz zrenjaninske fabrike kineske kompanije Linglong, posle višegodišnjih navoda o eksploataciji radnika u ovoj fabrici.
Automobilski gigant Volkswagen, u čijem vlasništvu je ova firma, i dalje sarađuje sa Linglongom i navodi da još pokušava da "razjasni činjenice".
 
Minhenska kompanija MAN Truck & Bus, deo Traton grupe koja je u vlasništvu nemačkog automobilskog giganta Volkswagena, raskinula je ugovor o nabavci guma iz fabrike kineske kompanije Šandog Linglogn u Zrenjaninu, zbog navoda o "kršenju ljudskih prava" tokom izgradnje fabrike, otkrivaju BIRN i nemački Manager Magazin.
 
"Pratili smo izveštaje o radnim uslovima u srpskoj fabrici jednog od naših dobavljača. Optužbe o kršenju ljudskih prava u ovom kontekstu shvatamo vrlo ozbiljno i zbog ovih sumnji prestali smo sa svim narudžbinama od tog dobavljača krajem novembra", saopštili iz kompanije MAN Truck & Bus za Manager Magazin.
BIRN je od 2021. detaljno izveštavao o sistematskoj eksploataciji vijetnamskih i indijskih radnika na gradilištu Linglonga u Zrenjaninu, lokaciji koja ima ključnu ulogu u ambicijama kineske kompanije da snabdeva evropsko tržište.
 
Organizacija ASTRA, koja se bavi borbom protiv trgovine ljudima, kao i Inicijativa za ekonomska i socijalna prava A11, godinama objavljuju izveštaje koji ukazuju na potencijalnu trgovinu ljudima u cilju radne eksploatacije na gradilištu Linglonga.
Dokumentacija i svedočanstva radnika koje je prikupio i BIRN, pokazuju da su njihovi ugovori bili u suprotnosti sa srpskim Zakonom o radu, da često nisu imali ni radne dozvole, da im nisu isplaćivane dogovorene plate, da su im oduzimani pasoši, kao i da su živeli u prenatrpanim i nehigijenskim prostorijama.
 
Evropski parlament je u novemberu 2021. čak usvojio i rezoluciju tražeći od srpskih vlasti da istraže navode, a isto su zahtevali specijalni izvestioci UN za ljudska prava.
 
Od januara 2023. godine, nemačke kompanije su obavezne da sprovode procenu rizika u vezi sa poštovanjem ljudskih prava u globalnim lancima snabdevanja, u skladu sa nemačkim Zakonom o dužnoj pažnji u lancima snabdevanja.
 
Nemački Zakon o dužnoj pažnji u lancima snabdevanja koji je stupio na snagu prošle godine, kritikovan je sa svih strana - neki ga smatraju previše blagim prema kompanijama, dok ga drugi vide kao nepotreban teret za posrnulu nemačku privredu.
 
Zakon se poziva na opsežnu listu međunarodnih konvencija o ljudskim pravima, uključujući zabranu dečijeg rada, ropstva i prinudnog rada, nepoštovanje zdravstvenih i bezbednosnih standarda na radu, uskraćivanje adekvatne zarade, kršenje prava na organizovanje sindikata, uskraćivanje hrane i vode, kao i nezakonito oduzimanje zemlje i sredstava za život.
 
Kompanijama koje ne sprovode procenu rizika u lancima snabdevanja prete kazne do osam miliona evra ili dva odsto globalnog godišnjeg prometa, što se primenjuje samo na kompanije sa prometom većim od 400 miliona evra. Takođe, takve kompanije rizikuju isključenje iz postupaka javnih nabavki.
 
Iako je MAN Truck & Bus, firma u krajnjem vlasništvu Volkswagen-a, prekinula saradnju sa Linglongom u Srbiji, sam Volkswagen kaže da još pokušava da "razjasni činjenice".
 
"Pratili smo izveštaje o radnim uslovima u srpskoj fabrici jednog od naših dobavljača. Optužbe o kršenju ljudskih prava shvatamo vrlo ozbiljno i već smo preduzeli odgovarajuće korake kako bismo razjasnili činjenice. Molimo vas za razumevanje što zbog ugovornih obaveza poverljivosti ne možemo da pružimo dodatne detalje o našim odnosima sa dobavljačima", navodi Volkswagen.
 
Iz ove firme dodaju da "ozbiljna kršenja radnih normi i ljudskih prava mogu dovesti do raskida ugovora sa dobavljačima ukoliko se ne preduzmu korektivne mere".
 
Kompanija je pojasnila da do sada nije koristila gume proizvedene u Zrenjaninu, ali da im Linglong Kina isporučuje gume od 19 inča koje su od ove godine prvi put korišćene na modelima VW Tiguan i Cupra Terramar i koje se proizvode isključivo u Kini.
 
"Pored toga, Linglong Kina je dobavljač rezervnih guma koje se koriste u celoj Volkswagen grupaciji", navodi u svom odgovoru nemački automobilski gigant.
Linglong je jedan od sponzora bundesligaškog fudbalskog kluba Volfsburg koji je u vlasništvu Volkswagen Grupe i koji je i nastao kao klub radnika fabrike Volkswagena u nemačkom gradu Volfsburgu.
 
Linglongova fabrika u Zrenjaninu zvanično je otvorena u septembru ove godine. Na svečanosti kojoj je prisustvovao i predsednik Srbije Aleksandar Vučič, generalni direktor Linglong Tire-a Vang Feng je naveo da su prvi kupci fabrike upravo Volkswagen, zajedno sa Nissanom, Audijem, Fordom, Stellantisom, Hyundaiem, Kijom i kompanijom MAN Truck & Bus.
 
Ceo tekst BIRN-a čitajte OVDE.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • DachaNS

    19.12.2024 13:53
    Konacno
    ce i ovde da traze MiLog izjave!Cvrc Milojka!
  • Rezidua

    19.12.2024 09:20
    VW treba uzimati izuzetno ozbiljno, to je stabilna firma... Samo 103,000 radnika je u strajku zbog najavljenih otpustanja i smanjenja plata.

    A evo kako struktura plata izgleda:
    - radnici u Nemackoj, prosek 100,000eur (da li je bruto ili neto, tip nije znao, neki Australijanac koji se bavi kolima, ne politikom)
    - radnici u EU bez Nemacke, prosek 50,000eur
    - radnici u Kini 27,000eur (samo sto je u Kini sve duplo jeftinije, ovo ja dodajem, cena zivota nije kao u EU)

    Taj Australijanac kaze da su u Nemackoj na cistom gubitku, da to tako ne ide...

    Ko je dao izjavu ako su u strajku, i da li im je to bas najprece u ovom trenutku?
  • Uos

    19.12.2024 04:50
    Providni ste VW
    Cuj ti VW, a nije im smetalo da u II. Svetskom ratu uveliko zaradjuju od proizvodnje za front.. ovo je samo napad na kinu iliti poslednji pokusaji nekog vida odbrane. Imas rupu u koritu gigante, i to pozamasnu.. licemeri jedni

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija