Ekonomisti sumnjičavi: Situacija ne ide u prilog ambicijama za masovnu proizvodnju "grande pande"

Početak serijske proizvodnje električnog automobila u Kragujevcu za privredu Srbije bi predstavljao neizmerno važan i dragocen novogodišnji poklon, smatraju stručnjaci.
Ekonomisti sumnjičavi: Situacija ne ide u prilog ambicijama za masovnu proizvodnju "grande pande"
Foto: Beta (AP/Darko Vojinović/arhiva)
Ipak, kako upozoravaju, tokom 2024. godine start proizvodnje je najavljivan dva puta, prvo za oktobar a potom za novembar, ali da na kraju od toga ipak nije bilo ništa, piše "NIN".
 
Novi termin početka proizvodnje prvog električnog automobila u Stelantisovoj fabrici u Kragujevcu najavio je predsednik Srbije Aleksandar Vučić rekavši da će to "drastično doprineti rastu BDP-a Srbije".
 
Dok je predsednik Vučić bio izričit u tvrdnji da će proizvodnja "fijat grande pande" u Kragujevcu ugledati svetlost dana u trećoj sedmici januara, vlasnik fabrike automobila u tom gradu, francusko-italijanski gigant Stelantis se, bar zasad, po tom pitanju ne oglašava. Prethodno je bilo nagoveštaja da bi proizvodnja trebalo da usledi do kraja 2024. godine, do čega ipak nije došlo.
Profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu Ljubodrag Savić za "NIN" kaže da je najava početka proizvodnje "granda pande" lepa novogodišnja vest i da bi u slučaju da se ona i ostvari Srbija definitivno mogla da računa na rast BDP-a.
 
"Ne dovodim u pitanje ono što je rekao predsednik države jer je on svakako dobro informisan kada je reč o realizaciji tog projekta. Ono što sa druge strane pak želim da naglasim je to da početak proizvodnje električnog automobila u Kragujevcu isključivo zavisi od Stelantisa. U više navrata dosad je najavljivano da će serijska proizvodnja početi. Do danas se to ipak nije desilo. Voleo bih da su tvrdnje o početku proizvodnje električnog automobila u Kragujevcu tačne jer bi to bila veoma dobra vest za Srbiju, ali s obzirom na krizu sa kojom se suočava automobilska industrija u Evropi, u prvom redu u Nemačkoj, ne mogu da budem optimista da će se to zaista i desiti kada je najavljeno", objašnjava on.
Dodaje da je potpuno izvesno da bi u slučaju proizvodnje više od 100.000 električnih automobila u kragujevačkoj fabrici rast BDP-a mogao da dostigne stopu od 4,2 do 4,3 odsto, ali da je sa druge strane diskutabilno da li za tako nešto postoje objektivni uslovi.
 
"Poznato je da potražnja za električnim automobilima opada. Pojedini giganti u nemačkoj auto-industriji smanjuju proizvodnju i planiraju otpuštanje radnika. Spekuliše se da bi novi američki predsednik Donald Tramp kako bi zaštitio domaće proizvođače mogao da uvede takse na uvoz proizvoda iz Evrope, samim tim i električnih automobila, a Vašington i Peking vode trgovinski rat na globalnom nivou", navodi profesor Savić.
 
Ističe da takva situacija "ni malo nije pogodna za pravljenje planova o masovnoj proizvodnji električnih automobila jer se postavlja pitanje da li bi tako nešto bilo održivo i da li na tržištu u ovom trenutku ima dovoljno interesovanja za njihovu kupovinu".
 
Ekonomista Milan R. Kovačević ističe da proizvodnja u Kragujevcu isključivo zavisi od vlasnika te fabrike.
 
"Kada će početi proizvodnja električnih vozila u Kragujevcu i koliko će automobila u njoj da se proizvodi zavisi samo od Stelantisa. A ta kompanija će poslovne planove u vezi sa tim projektom napraviti na osnovu analize tržišta. Treba naglasiti da je trenutna situacija takva da ne ide u prilog ambicijama za masovnu proizvodnju električnih automobila. Sa druge strane, kada je reč o interesima Srbije, bilo bi izuzetno dobro da do starta proizvodnje u Kragujevcu dođe što pre i da ona bude što veća jer je to jedini garant da se ostvare valjani poslovni rezultati", navodi on.
 
Dodaje da su Vučićeve ocene u kojoj meri bi to moglo da utiće na rast BDP-a u Srbiji krajnje proizvoljne.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • 9

    02.01.2025 20:15
    Pravi italijan Обраћаторе
    Ovaj naziv me nasmejao do naredne Nove godine. Tvorac je uzeo sve aspekte : Lažovčina , kriminalac , mafijaš , kum , jajara , sitan kriminalac i navijač u početku karijere , zatim ubica i ratnohuškač droga i prostitucija , pranje prljavih para kroz stanogradnju , brat zaklonjen od javnosti , slepi i glupi poslušnici zakleti na krv , jedino proizvodnju pravi mafijaši nikad nisu imali već su samo prodavali tuđu robu ,a lanac mu je u GRASu prekinut . Predlažem ovu reč za reč godine.
  • Vladimir

    02.01.2025 18:26
    Mislim da postoji samo jedna zabluda među komentatorima ovde, EV Grande Panda bi se pravila u Srbiji ali većinski samo za izvoz, ni sam Fiat nije planirao da više od 10-20 komada te verzije bude prodato u Srbiji. Za nas ovde bi čisto benzinska verzija za 15ak hiljada bila najzanimljivija, ali opet takav Citroen C3 je već u prodaji, zbog čega onda takva Panda kasni, to je isti auto.
  • Презиме

    02.01.2025 18:06
    Ауууу Обраћаторе бре
    3 промашаја од 3 покушаја...
    Леле, баш вас не иде.
    Али да чујемо ботови шта кажу у одбрану Обраћатора?
    Или ће се ви обратите лично и персонално поводом нај-нај-нај новијег датума почетка нам бољитка?
    Четврта...срећа?

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija