Nabavka "Falkona 6x": "Kupovina prestižnog aviona u jeku krize ostavlja gorak ukus u ustima"

U jeku društvene krize izazvane sumnjama na brojne koruptivne radnje, u Beograd je sleteo novi avion "Falkon 6x", za koji se ne zna zasigurno ni ko ga je kupio ni koliko je koštao.
Nabavka "Falkona 6x": "Kupovina prestižnog aviona u jeku krize ostavlja gorak ukus u ustima"
Foto: Screenshot (YouTube/Insajder Video)
Prema pisanju specijalizovanog portala Tango Six, on je najverovatnije nabavljen za potrebe Avio-službe Vlade Srbije.
 
Iako zvaničnih informacija ni potvrda o nabavci ovog aviona nema, ova vest nije ni demantovana. Za sada je nepoznanica kako je avion nabavljen, sa kojim ciljem i koliko novca je za njega izdvojeno.
 
Vojni analitičar Aleksandar Radić za Danas kaže da je do sada mehanizam nabavke krupnih stvari na zapadu i istoku bio vezan za Vučićev stil vođenja spoljne politike.
 
"On je uvek plaćao podršku. Svaki ugovor koincidira sa nekim ambicijama koje je razradio predsednički kabinet. Rafal nije kupljen zato što je bio jedini avion na tržištu, već je to posledica netransparentnog mehanizma komunikacije Makrona i Vučića", ukazuje on.
Kada se govori o vojnom delu priče, Radić objašnjava da većina zemalja ima dugoročni plan razvoja sistema odbrane i prateći dokument koji predviđa modernizaciju i to kao otvoreni dokument, koji se objavljuje.
 
"Prateći deo svih državnih poslova je i ugovoranje neke kontraisporuke, industrijske saradnje, razmene... traži se mehanizam kako da dobijete i dodatni stimulans koji će biti u interesu vaše ekonomije. U slučaju Srbije to ne postoji", upozorava on.
 
Što se tiče aviona Falkon, Radić smatra da potreba za nabavkom takvog aviona postoji.
 
"Falkon 50 koji imamo je kupljen još 1982. godine i to je zaista prestar avion. I već godinama se stvarala slika da treba kupiti novi avion", navodi on.
Kako podseća, u međuvremenu je nabavljen brazilski "Embraer Legacy".
 
"To je veliki, prestižni avion. Međutim i nabavka tog aviona je kontroverzna. On je polovan stigao iz Brazila, a prethodno je bio u vlasništvu firme koja, eto, slučajno stoji iza kupovine Galenike, što je dovoljno da budi sumnju. Taj avion je relativno nov, vrlo upotrebljiv i veliki. Ali očigledno su procenili da za flotu treba uzeti još jedan avion da se zameni stari Falkon 50", kaže Radić.
 
On naglašava da tu postoji i druga tema, a to je licemerje.
 
"Zemlja se nalazi u dubokoj političkoj krizi. A ako se priča da je glavni motiv bunta korupcija u društvu, a vi u takvoj situaciji kupujete prestižni avion, to ostavlja prilično gorak ukus u ustima", ukazuje isti sagovornik.
 
Što se tiče cene, Radić navodi da je o njoj teško govoriti, jer može da bude promenjiva, posebno u ovakvim nabavkama.
 
Da li je pre kupovine Falkona morala da se raspiše javna nabavka?
 
Nemanja Nenadić iz Transparentnosti Srbija (TS) za Danas objašnjava da Avio-služba Vlade Srbije može da nabavlja nove avione, ali da je kao i svaki drugi naručilac u obavezi da takvu nabavku prvo planira, a zatim i da sprovede jedan od postupaka koji su predviđeni Zakonom o javnim nabavkama.
 
"Međutim, u njihovim planovima nabavki ni za 2024. ni za 2025. godinu se ne može pronaći ništa slično ovoj nabavci, što znači da ona nije planirana", ukazuje on.
 
Nenadić navodi da je prva dilema da li je uopšte Avio-služba, kao najlogičniji naručilac, sprovela ovu nabavku ili je to uradio neki drugi državni organ.
 
"Kao druga stvar tu je pitanje za koje do sada ne postoji jasan odgovor, da li je primenjena bilo koja od procedura javnih nabavki ili su one po nekom osnovu isključene", kaže ovaj sagovornik.
 
Kako dodaje, postoji mala mogućnost da je primenjen neki od postupaka javnih nabavki, ali da podatak o kupovini još nije objavljen.
Rok da se taj ugovor objavi je, kako kaže, 45 dana.
 
Ukoliko to nije slučaj, Nenadić navodi citat iz Zakona o javnim nabavkama, prema kom je potencijalno ova nabavka mogla biti izuzeta.
 
"Postoji mogućnost da se na osnovu odluke vlade isključi primena zakona ukoliko bi Republika Srbija morala da otkrije podatke čije je otkrivanje u suprotnosti sa bitnim interesima njene bezbednosti", piše u Zakonu.
 
Međutim, Nenadić veruje da to nije bio slučaj.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Jogi Letač

    24.04.2025 10:24
    @Dušan, ne vidiš šta je problem? Problem je što se troše pare na budalaštine. U skandinavskim zemljama se državni funkcioneri voze redovnim avionskim linijama. Kod nas ne bi imao muda AV da uđe u avion ako unutra nisu svi njegovi.
  • Preletač

    24.04.2025 10:24
    Botovi, Ćaciji, pa zašto toliko minusa? Nećete vi leteti ovim čudom tehnike i luksuza. Vi ćete ostati ovde, suočeni sa svetom u kom ćete biti na onoj poziciji na kojoj bi trebalo da budete, u skladu sa obrazovanjem, iskustvom, veštinama i saučešćem u zločinačkom poduhvatu Oskarove družine. Bolje da krenete na neki zanat i da učite slova. Biće vam potrebno.
  • Ime

    24.04.2025 10:08
    Za vašu decu
    A mi i dalje da lečimo decu sa sms porukama.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Biznis i ekonomija

Ponovo sledi moljakanje za naftu

Ponovo se približio dvadeset i osmi dan u mesecu i naglo se pojačala neizvesnost hoće li u narednom periodu Srbija moći slobodno da kupuje i doprema naftu.

Ruski gas podelio Evropljane

Otkako je pre bezmalo tri i po godine počeo sukob u Ukrajini, Evropska unija je brzo počela da drastično smanjuje uvoz gasa iz Rusije.