Najstarija zbirka srpskog crkvenog pojanja
Prvo štampano izdanje „Osmoglasnika” kompozitora Kornelija Stankovića ((1831–1865) predstavljeno je preksinoć u Vladi AP Vojvodine. Reč je luksuzno i moderno opremljenom multimedijalnom izdanju, koje sadrži notne zapise horskih aranžmana jednoglasnog pojanja, dva kompakt-diska sa 64 pesme, prevode pesama sa crkvenoslovenskog na srpski, engleski i nemački jezik, kao i tekstove o samom „Osmoglasniku” na tri jezika.
Ovaj rukopis Kornelija Stankovića, prvog srpskog školovanog kompozitora, nastao je pre 150 godina u Beču, i predstavlja zbirku najstarijih notnih zapisa srpskog pravoslavnog crkvenog pojanja, ali je tek sada prvi put odštampan, izveden i snimljen. Prvi put, takođe, objavljeni su i Stankovićevi zapisi na marginama rukopisa, koji kazuju vrlo značajne podatke o njegovom umetničkom senzibilitetu i odnosu prema crkvenoj muzici.
– Srpsko „karlovačko” crkveno pojanje vekovima je prenošeno isključivo usmenim predanjem, razvijajući se tako nesputavano u svom preplitanju sa folklornim napevima, i stoga predstavlja jedinstveno i dragoceno kulturno nasleđe srpskog naroda. Kao takvo zaslužuje da bude uvršteno u svetsku kulturnu, nematerijalnu baštinu Uneska, za šta je nedavno pokrenuta inicijativa – istakla je muzikolog Ira Prodanov-Krajišnik, govoreći o značaju „Osmoglasnika” Kornelija Stankovića.
Dirigent Tamara Petijević, koja je uradila notografiju i redakciju notnog teksta u knjizi, istakla je da je tonski zapis (koji prati štampano izdanje) nastao u manastiru Krušedolu, povodom 500 godina postojanja, a izvođači su članovi hora „Sveti Stefan Dečanski” iz Novog Sada. Knjiga je i bogato ilustrovana grafikama fruškogorskih manastira iz 18. veka (Galerija Matice srpske), kao i portretom kompozitora, rad akademskog slikara Stevana Todorovića (Narodni muzej u Beogradu).
Objavljivanje ovog značajnog multimedijalnog izdanja omogućili su Pokrajinski sekretarijat za kulturu i javno informisanje i Srpska pravoslavna crkva Hristovog vaskrsenja iz Beča. Grafički dizajn izdanja kreirao je Milan Janić, a autori predgovora su direktor Muzikološkog instituta SANU dr Danica Petrović i dirigent Tamara Petijević. Kao suizdavači „Osmoglasnika” potpisali su se Vokalni studio „Orfelin” iz Novog Sada i Srpska pravoslavna crkvena opština u Beču.
Komentari 0
Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar