Učestale zabrane koncerata u regionu: Šovinistička politika i lične frustracije političara

U poslednje vreme u regionu su učestale zabrane muzičara, a među onima koji traže takve zabrane, samoinicijativno ili na pritiske raznih "patriotskih" udruženja, pojavljuju se i gradonačelnici.
Učestale zabrane koncerata u regionu: Šovinistička politika i lične frustracije političara
Foto: Pixabay (ilustracija)
Jeleni Karleuši, Aci Lukasu i Harisu Džinoviću poručeno je, u julu, da nisu dobrodošli u Hrvatsku, na ostrvo Barbarinac kod Splita, a protiv najavljenih koncerata Dina Merlina u Beogradu pokrenuta je peticija u Srbiji, koja je kasnije povučena.
 
Najnoviji primer stiže iz Banja Luke, čiji gradonačelnik Draško Stanivuković je, pre neki dan, tražio zabranu nastupa beogradskog reperskog dvojca Desingerice i Pljugice.
Sagovornici Danasa ocenjuju da su takve zabrane posledica nacionalizama i mržnje u regionu, koji ne da se još uvek nije oslobodio nacional-šovinističkih politika, već se one prenose na lokalni nivo. S druge strane, kažu neki od njih, muzičarima koji promovišu nasilje, nacionalizam i fašizam, treba zabraniti održavanje koncerata na mestima koja su u vlasništvu lokalnih samouprava.
Radiša Selaković, generalni menadžer BAZZUM džez festivala u Užicu, kaže da su te zabrane "deo nacional-šovinističke politike koja nije nestala sa prostora bivše Jugoslavije i koja se samo ciklično intenzivira u svim bivšim jugoslovenskim republikama".
 
"Takva politika iz devedesetih godina sada se spušta na lokalni nivo i mislim da je to nekakav oblik dirigovane priče usmerene ka predstavnicima lokalnih samouprava, pojedinim udruženjima i organizacijama", dodaje Selaković.
 
U zabranama prepoznaje i "lične frustracije političara", navodeći primer gradonačelnika Banja Luke.
 
"To je veoma loša pojava, jer je uloga muzike, ma kakva bila, da spaja ljude, a ne da ih razdvaja, po bilo kom osnovu. Gradonačelnici bi trebalo da osluškuju ono šta građani traže i nema razloga da zabranjuju koncerte", poručuje Selaković.
 
Sličnog stava je Sead Biberović, izvršni direktor NVO Urban-in iz Novog Pazara, koji ocenjuje da je to "kontinuiran proces održavanja, širenja i produbljivanja mržnje prema ‘onim drugima’, ma ko ti drugi bili".
 
"To je jedan od mnogih modela za održavanja vladajućih struktura u ovim našim jadnim balkanskim državicama, a zasniva se na zloupotrebi nacionalizma i upotrebi šovinizma za ličnu dobit, skoro, svih političara na prostorima bivše Jugoslavije", navodi Biberović.
 
Takve prilike, dodaje, "traju još od kraja osamdesetih godina prošlog veka".
 
"Sadašnje vladajuće strukture, kao i one iz devedestih, ne bi mogle opstati u normalnim vremenima, pa im je u interesu da učine sve da i dalje u Srbiji, Bosni, Hrvatskoj... preživljavamo u uslovima koje normalan mentalni sklop ne može da shvati, a kamoli da prihvati", smatra Biberović.
 
"Daleko od normalnog je to da neki lokalni moćnik, ma ko to bio, zabrani koncert bilo koje pevačice ili pevača, osim ako to što rade nije protivzakonito. Daleko je od normalnog i organizovati potpisivanje peticije i prikupiti 50.000 potpisa za zabranu ulaska u zemlju nekoga ko želi da peva u nekom gradu, a ko je (možda, navodno, čuli smo, priča se…) rekao nešto protiv 'nas', a možda i nije rekao", ističe Biberović.
Njegov sugrađanin, politikolog Fahrudin Kladničanin, poručuje da bi muzičarima "koji na bilo koji način promovišu nasilje, nacionalizam, fašizam, a posebno ako u okviri svog nastupa i fizički manifestuju nasilje, trebalo zabraniti održavanje koncerata na površini koja je u vlasništvu lokalne samouprave".
 
"Pošto živimo u radikalno populističkom vremenu, podjednako su za društvo i omladinu opasni Desingerica, Pljugica, ali i sijaset drugih knindži, nindži i ostalih promotera užasnih vrednosti, od veličinja osuđenih ratnih zločinaca, do pozivanja na klanje, razaranje, spaljivanje i šta sve uključuju takvi repertoari", navodi Kladničanin.
 
Petar Peca Popović, muzički kritičar, novinar i publicista iz Beograda, kaže da "ne može da govori u ime gradonačelnika u drugim državama", ali da on "sigurno, ne bi zabranjivao koncerte muzičara".
  • Ali zaista, sta ce

    25.08.2023 01:50
    nama u RH takva muzika!?
    Zanimljivo je to da gotovo nikad neces cuti nekoga iz Hrvatske ( osim onog malo dijela jugonostalgicara ) da je Hrvatska nekakva drzavica, dok ces to u pravilu cuti u Srbiji i BiH kako smo, eto, svi mi male i beznacajne drzavice i slicne fantazmagorije. Ne gospodo, mi smo prodisali od kad smo se rijesili siromasnijih i nazadnijih od sebe a to zasto ste vi tu di jeste, najbolje da se pogledate u ogledalo i zapitate zasto ste tu di jeste!? Sta se tice zabrane, ja sam za 100% za to da se u prostorima u vlasnistvu gradova i opcina u RH ne dozvoljava turbofolku iz BiH i Srbije da nastupaju u tim prostorima. To nije nasa muzika i mi to nikad nismo slusali a oni koji poticu iz tih pasivnih krajeva nekadasnje SFRJ a zive u RH, neka zakupe privatne diskoteke pa udri Mile srce do kolena i Kebu i Karleusu i Harisa &co.
  • Sremac

    24.08.2023 11:41
    Seljana smo generalno, sa ili bez ovih pevaca, mogu da brane kolko hoce, masa ce ih i dalje slusati i fanaticki obozavati i davati im pare a ovi ce se smejati jer si ni oni ne loze na svoje pesme.
  • Лиманац

    24.08.2023 11:25
    Подршка забрани непромереног
    Најгори су ми они који желе тобоже пристојно друштво, али силовито бране назовипеваче који своју публику гађају чарапама и ударају патикама.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Kultura i umetnost