"Antireforme" Uroša Nedeljkovića: Surova svakodnevica

Uroš Nedeljković je poznati profesor komunikacije dizajnom na Fakultetu tehničkih nauka u Novom Sadu sa pedesetak internacionalno zapaženih radova.
Šira javnost je čula za njega pre nekoliko godina kad je Centar za promociju nauke objavio knjigu sa jedanaest najzanimljivijih doktorata objavljenih u Srbiji. Tu se našao i Nedeljkovićev. Treća je generacija poznate umetničko-dizajnerske porodice, pa je razumljivo da stvara i u polju savremene umetnosti.
 
Ovih dana pod naslovom "Antireforme" izložio je dvanaestak radova u Malom likovnom salonu na kojima poprilično redukovanim izrazom iskazuje lični odnos prema dominatnim ili prikrivenijim momentima svakodnevice. Nije sklon zaobilaženju, ide direktno na ono što ovo vreme čini, bar prema umetnikovom viđenju, surovim.
Čini se da dva rada izazivaju posebnu pažnju, "Vartolomej" i "Meandar". Motiv prvog rada se često susreće kod umetnika, kod starijih možda i češće nego kod današnjih. Nedeljković uspeva da obezglavljeni odrani lik oblikuje tako da deluje savremeno, gotovo aktuelno. 
 
Njegov "Vartolomej" je tipičan lik naših dana, reprezent za iščitavanje vremena u kome živimo. Autor je u odnosu na poznate umetničke prikaze Vartolomeja kao sveca, pastira ili junaka učinio iskorak i doživeo ga (prikazao) kao žrtvu koju moderno društvo neprekidno i u ogromnom broju proizvodi, a preko čega javnost olako prelazi.
"Meandar" je tek u novije doba češći motiv umetnicima. Na našim prostorima intenzivnije se susreće sa pojavom alternativne umetnosti sedamdesetih. No, na crtežu Uroša Nedeljkovića malo ko bi prepoznao nagle zaokrete tokova reka. 
 
Kao i "Vartolomeju", umetnik je i "Meandru" dao aktuelno obličje. Za njega su totalni zaokreti izraz surovosti svakodnevice u kojima se ljudi ne snalaze. Što su meandri današnjice češći, lutanja običnog čoveka su beslovesnija, tragičnija. A ima ih takoreći bezbroj, baš koliko i na crtežu za 180 stepeni zakovrnutih linija, njihovih simboličnih prikaza.
 
Mada je učestvovao gotovo na šezdesetak kolektivnih izložbi, Nedeljković relativno retko izlaže samostalno. Postavka u Malom likovnom salonu mu je tek četvrta, peta. Na prethodnim izložbama umetnik se često bavio odnosom crnog i belog kao odnosom hladnog i toplijeg. Na radovima u MLS-u vide se da odnos belo-crno shvata kao odnos reforme i antireforme, u kojoj potonja prvu kvari i ponovo formira.
 
Nedeljković po pravilu polazi od realnih pojava, događaja, i kada su lični i kada su preuzeti iz neposrednog okruženja. Apstrakcija u radu mu služi da emocije i raspoloženja prikaže na snažniji, reklo bi se i grublji način. U pitanju je beg od stvarnosti pomoću koje stvaralac komunicira sa publikom.

Mali likovni salon nam je još jednom ponudio atipičnu postavku, i to izvanrednu. Međutim, nije dovoljno samo pogledati crteže, radove. Savremena umetnost se i tumači, promišlja. Ako se pre posete salonu posetilac upozna sa stvaralaštvom autora, doživljaj izložbe biće neuporedivo bogatiji i potpuniji.

OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Anonimus

    02.10.2023 17:35
    Zanimljivi radovi, ali sem najupućenijih, publika će veoma teško razumeti poruku. Neophodno je posedovati mnogo znanja iz teorije umetnosti kako bi se ovakva dela shvatila.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Kultura i umetnost