Vlast ih ignoriše, mediji prećutkuju, kreativna industrija melje
Na skup su došli umetnici koji rade i o(p)staju ali i oni koji su se neposredno posle poljuljanih postpetooktobarskih nadanja, uprkos tome što su tih dvehiljaditih bili baza nezavisne umentičke scene u nas, odlučili da odu i svoje preofesionalne karijere nastave u zemljama Zapadne Evrope. Razlog njihovog odlaska onda ali i, kako, ističu, nepostojanja razloga za sasvim konkretan povratak sada, je odsustvo jasno definisane, pa čak i bilo kakve, kulturne politike a potom tu su i svi drugi razlozi koji dovode do fenomena odliva mozgova iz Srbije. Uz sve to, i mediji ih prećutkuju, političare ne zanima njihov rad, jer ih prosto ne zanima nikakva vrsta kritičke misli.
Zanimljivo je da su sami gosti ovog simpozijuma bili dosta kritični i prema samima sebi, sve u pokušaju da lociraju problem i probaju da iznađu rešenja. Istakli su da su i sami akteri nezavisne scene često sami krivi jer ne umeju jasno da izraze, brane i bore se za svoje stavove. Neki od onih koji rade u Nemačkoj, Belgiji i Holandiji najčeće bezuspešno pokušavaju da ostanu u dodiru sa scenom u matici i zato se osećaju nepoželjnima i viškom. Za njih se uglavnom na nivou čaršijskog trača zna šta rade ali nikog zapravo nije briga za njih uprkos tome što su među njima i predavači na uglednim akademijama i univerzitetaima u Briselu, Utrehtu, Berlinu…
Performerka Bojana Mladenović već izvesno vreme živi u Holandiji, a dve poslednje godine direktorka je teatra "Heet Veem" koji u Amsterdamu slovi za jednu do ozbiljnijih teatarskih adresa. Govoreći o izvođačkoj umetnosti ovde i tamo, Mladenovićeva je primetila da je naše umetnike koji su otišli iz Srbije zahvatila "Lost in translation" boljka. Dodala je da ni u zemljama zapadne Evrope život umetnika na nezavisnoj sceni nije nimalo lak, da je to svakodnevna borba za donacije, projekte, publiku ali da je sve mnogo transparentnije, čak i tamo u srži liberalnog kapitalizma.
Beogradska dramaturškinja, pesnikinja i performerka Milena Bogavac, koja karijeru gradi paralelno na nezavisnoj sceni i takozvanoj oficijelnoj sceni, nesporazume između zvanične politike i umetnika, kao i između samih umetnika nazvala je delom provincijskog duha. Srbiju prosto nije briga za njene talente ni u kojoj kategoriji, smatra Bogavac. Govoreći o umetnosti u borbi protiv konteksta, ona je rekla da je najveći problem ovog društva što je naizgled otvoreno i prijateljski raspoloženo prema svim mogućnostima iza čega se zapravo kriju ili nezainteresovanost ili izrabljivačka politika.
Teoretičarka izvođačkih umetnosti i članica "Teorije koja hoda" Bojana Cvejić, koja već deceniju živi u Belgiji, smatra da je kriza nezavisne scene još dramatičnija zbog uspona kreativnih industrija. Osvajanje (stalnih) prostora za rad ističe kao jedan od ključnih problema i dodaje da umetnici prosto ne znaju da se izbore sa tehnokratama jer ne govore istim jezikom i ne operišu istim brojakama. Cvejić se slaže sa Dimitrijem Vujadinovićem iz beogradske "Balkankult" fondacije koji smatra da umetnici moraju da potraže stručnu pomoć ekonomista i pravnika koji će pregovarati u ime njih jer "ne znaju ni rečnik, ni moduse kojima se operiše u susretu sa kreativnim industrijama".
Projekat "Odliv scene" osmislio je osnivač asocijacije Per.Art i jedan od naših vodećih performera - Saša Asentić, u saradnji sa menadžerkom iz kulture Hanom Markvard i Matiasom Milerom-Viferigom iz beogradskog Gete Instituta koji ga je, uz Robert Boš fondaciju i Per.Art i podržao.
Komentari 4
toza
i koja pozorista su puna, a koja nisu? i ko dodje na njihove predstave? prijatelji, rodbina? pa neka ih onda oni i finansiraju! a i onaj koji kaze da treba ekonomisti da pregovaraju u ime umenika, pa da li ekonomisti uopste razumeju to sto ovi nazivaju umetnoscu?! jos jedan prazan skup za pranje para.sto za te pare niste iznajmili prostor pa pravili nesto sto valja?
Ivana
Prvi – sve i svasta je umetnost - svako ce ponudjeno doziveti na svoj nacin i napraviti selekciju, u tome je car.
Drugi – nezainteresovanost ljudi - ti, izgleda, dugo nisi bio u pozoristu ili na nekom koncertu. Retke su predstave koje nisu posecene.
Treci – umetnost je neproizvodna delatnost – samo neposredno, a posredno uzrokuje potrosnju nekijh drugih dobara.
Cetvrti – virtuelan svet iz fotelje – kao da i sam ne znas kolika je razlika izmedju dozivljenog u reali i vidjenog preko neta…
Milena
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar