Šta je u pozadini spora oko ATP "Vojvodina"
Piše: Živan Lazić
Podsetimo, ATP "Vojvodina", 82-odstotno vlasništvo preduzetnika Ilije Devića, sa gradom Novim Sadom je sredinom 2006. godine sklopila ugovor po kome bi prevoznik o svom trošku i na svom placu izgradila novu međumesnu autobusku stanicu, dok je obaveza grada bila izmeštanja saobraćaja na novo zdanje.
Nakon šest meseci, preduzetnik je svoju obavezu ispunio, grad svoju nije.
Krivica grada
Usled izostanka planiranih prihoda, ATP "Vojvodina", koje je Dević dve godine ranije kupio i revitalizovao, zapada u kašnjenje, potom i prekid otplate kredita. Poverioci reaguju i sud uvodi stečaj koji i danas traje.
Povodom ovog slučaja u novosadskim sudovima vodi se šest uporednih procesa, u jedinom okončanom (2013. godine) grad je proglašen krivim i Apelacioni privredni sud je Novom Sadu presudio da plati 13 miliona evra, na šta je trebalo dodati (u to vreme) četiri miliona evra kamata.
Banka nije htela izlazak iz stečaja
Stečajni postupak zavisi od ishoda ostalih sudskih sporova.
Upravo je donošenje izvršne presude bio trenutak da se spor okonča, banke naplate zaostale kreditne rate, ATP "Vojvodina" okonča stečaj i obnovi rad. Verovatno bi i svih 465 zaposlenih sačuvalo radna mesta.
Međutim, upravo najveći poverilac "Krediagrikol banka" nije želeo ovakav rasplet i onemogućava Nadzorni odbor ATP "Vojvodina" da napiše izvršni zahtev. Grad, uz podršku "Krediagrikol banke" zahteva reviziju, a Vrhovni kasacioni sud potvrđuje krivicu grada.
Međutim, obeštećenje snižava na samo 3,95 miliona evra tako je slučaj postao mnogo komplikovaniji. Usledili su i novi procesi.
Servis u očima advokata
Najzanimljivije je, pak, pitanje zašto pre pet sezona "Krediagrikol banka" nije htela naplatiti trinaest miliona evra potraživanja, pri čemi bi i stečaj bio okončan uz minimalne posledice po ATP "Vojvodina", a sada insistira da od grada naplati samo četiri miliona i preduzeće otera u bankrot?
Odgovor se može razumeti iz nastupa zastupnika banke na poslednjem ročištu stečajnog spora. Advokat je ukazao da je istekao rok važenja Plana izlaska iz stečaja, te napomenuo da njegov klijent više ne može da čeka, pa hoće da se naplati prodajom servis stečajnog dužnika.
Nije spominjao ni ATP "Vojvodina", ni novu stanicu. Pred očima je imao samo servis EvoBus, koji je Dević kao zastupnik "Mercedesa" i "Setre" izgradio u sklopu celog kompleksa radi tehničke kontrole autobusa vodećih marki iz dvadesetak zemalja.
Precizirao je da je poznata osiguravajuća kuća zainteresovana da kupi servis, mada nije jasno šta će finansijskoj kompaniji specijalizovana automehaničarska radionica.
Uknjižba nepostojećeg
Međutim, oko ovog servisa ima problema i pred Privrednim sudom u Novom Sadu vodi se spor. Problem je u uknjižavanju servisa kao hipoteke.
Naime, objekat je izgrađen znatno kasnije, nakon sklapanja ugovora, i nije ni mogao biti uvršćen kao hipoteka jer nije postojao.
Nakon što je pre godinu i po dana "Agrikol banka" u lokalnom mediju oglasila (neuspelu) prodaju servisa, Dević je od Privrednog suda zahtevao, usled nelegalnosti uknjižbe, uvođenje privremene mere zabrane otuđenja. Sudija je odbio zahtev, ali je Apelacioni privredni sud poništio presudu i prvostepenom sudu naložio nov postupak.
Novosadski sud ponovo odbija zahtev za donošenje privremene mere, a apelacija ponovo poništava i vraća na početak. Isti sudija i po treći put donosi istu odluku, apelacija opet poništava.
Frojdistički monolog
Na poslednjem ročištu, advokat "Krediagrikol" i pored spornog uknjiženja hipoteke, mrtav hladan petnaestak minuta neprekidno govori o prodaji servisa, potpuno ignorišući činjenicu da apelacioni sud vidi problem u uknjižbi, a ne spominjući ni autobusku stanicu, ni ATP "Vojvodina".
Frojd bi toliku usmerenost na samo jedan detalj iz celine slučaja objasnio psihoanalitički, kao potvrdu da je u pitanju, dugo maskiran, najvažniji cilj.
Sad, kad je došao u priliku da priča o onome što je ranije morao zaobilaziti, zastupnik nije škrtario na rečima. Ostalo ga nije zanimalo.
Krađa poslovne ideje
Drugim rečima, nije uzrok nevolje koja je zadesila ATP "Vojvodina" nova stanica.
Pravi motiv je preuzimanje EvoBus-a, glavnog izvor prihoda novosagrađenog kompleksa, o čemu je Ilija Dević na svom sajtu već javno govorio.
Kada se zna da u poslovnom planu, dostavljenom banci od strane klijenta pri sklapanju kreditnog ugovora, piše da se od servisa godišnje očekuje prihod dvadeset, uz najmanje osam miliona evra profita, nije teško shvatiti zašto su se mnogi polakomali i upustili u krađu poslovne ideje Ilije Devića, preduzetnika iz Krčedina.
Komentari 20
mile
Pera
Ta prica o finansiranju radikala je izmisljotina,
da je bilo tako,ne bi sada bilo ovako!
A za Devica ne brinem,jer mi dovoljno govori sto je tolika marva protiv njega!
Ilija samo napred,ni desno ni levo!
Balkanski špijun
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar