Dobitnik Sterijine nagrade Dimitrije Kokanov: Pozorište na udaru svuda u svetu, primat se daje delatnostima koje obrću profit

Autor teksta "Kretanje" i koautor projekta "Lonelly Plllanet" za 021.rs govori o usamljenosti kao novoj normalnosti i potrebi za kretanjem koje tematizuje njegov nagrađeni tekst.
Dramaturg, pisac i scenarista, stalni dramaturg Ateljea 212, dobitnik nekoliko nagrada za pisanje, jedan od scenarista serije "Jutro će promeniti sve" Dimitrije Kokanov, ove godine stigao je na Sterijino pozorje kao koautor projekta "Lonelly Plllanet" i autor teksta "Kretanje" za koji je dobio Sterijinu nagradu sinoć završenog 65. Sterijinog pozorja, najvažniju nagradu ovog festivala koji slavi savremeno domaće dramsko pisanje. 
 
U razgovoru za 021.rs govorio je o usamljenosti kao novoj normalnosti, strahovima, kompleksnosti kretanja, kao i o tekstu koji ima svoje telo, koje ga zanima koliko i telo onoga ko čita telo njegovog teksta. 
 
021: Usamljenost je vrhovni strah današnjice, bio je i pre epidemije popriličan, a distancirana stvarnost podigla je taj strah na dodatno opasan nivo. Strahove moramo da razbijamo, osujećujemo jer slobode, ni života nema sa njima. Ima li pozorište potencijala da demontira te strahove?
 
Govoriti o usamljenosti podrazumeva takođe kontekst iz koga se govori. Sasvim je drugačije kada o usamljenosti govorimo iz konteksta romantičarske književnosti, psihoanalitičkog konteksta, diskriminatornih politika, distopijskih narativa itd. Naravno, posebno je zanimljivo govoriti o fenomenima izolacije, "socijalne distance" ili telesne distanciranosti u kontekstu pandemije korona virusa, jer taj je oblik usamljenosti najsvežije iskustvo za sve nas.
 
Kako pozorište može da interveniše u pojedinačna osećanja samoće i usamljenosti, to je zaista široka tema, sigurno da može, ali verujem da može i da produbljuje ovo osećanje kao i svaki drugi društveni okvir. Nesolidarnost, nerazumevanje, diskriminacija… Postoje različite manifestacije međuljudskog ponašanja koje izazivaju i održavaju osećanje usamljenosti kod pojedinaca, kod svih nas na različite načine, i izvan pandemijskih i pozorišnih okvira. 
 
Pozorište ima snagu da komunicira sa određenom grupom ljudi. U tom smislu sigurno može da, kako to kažete - demontira određene strahove. Takođe, pozorište može da montira, možda ne baš strahove, ali svakako može da montira nezadovoljstvo.
 
Uostalom, pozorište je prostor javnog govora, te bi trebalo da podrazumeva preuzimanje odgovornosti za korišćenje te mogućnosti komunikacije. Potencijal, naravno, postoji. Mnogo je sposobnih, pametnih, kreativnih, obrazovanih i vitalnih autora koji se bave izvođačkim umetničkim praksama.
 
 
021: Zašto je pozorište toliko stradalo u epidemiji? Ima li tu mesta "teoriji zavere" u vidu teorije da je najpre stradalo mesto gde se neguje "sloboda misli" – iako se čini da je to ozbljno propala fraza, ili je razlog mnogo prozaičniji: pozorište, za razliku od kockarnica ne mobiliše "nosioce majica sa Sokratovim mislima", niti doprinosi "finansijskoj stabilnosti zemlje"?
 
Nisam siguran da je prošlo dovoljno vremena da bismo rekli da je određena umetnička praksa već stradala. Pozorište je na udaru svuda u svetu jer je ugušeno kapitalističkim sistemima procenjivanja značaja bilo koje delatnosti. Primat se daje delatnostima kroz koje se obrće profit. 
 
Mene daleko više zanima na koji način svi mi mislimo o pozorištu tokom trajanja pandemije. Da li stvarno priželjkujemo i odlučujemo da se pravimo ludi i da se nadamo da će sve da prođe, pa da se ponašamo kao da stečeno iskustvo ne postoji. 
 
Pozorište kao i svaka druga umetnička praksa nije, i ne može da bude suvišna, jer je sposobno da promišlja sebe u različitim okvirima i situacijama. Nije pozorište samo scena kutija, kokteli na premijerama itd, jeste i to naravno, ali to je već duga tradicija pozorišta i vrlo verovatno da će se ono u jednom trenutku vratiti u taj vid postojanja. Ali dok se to ne dogodi ne treba samo da žalimo za tim nego da iznalazimo druge moguće modele pozorišta. Pozorište živi, kao što čovek živi. 
 
021: Razmišljanje o kretanju zapravo je razmišljanje o slobodi, o zbacivanju okova koje nam donose razna ograničenja i pravila. Kretanje može biti bukvalno, intimno, lično, kolektivno, prinudno poput migracija, može biti kretanje misli, ideja, društva, čovečanstva, u kojem - vi kao umetnik - jeste važno da dobro plivate, i mogu li se ona uopšte razdvojiti?
 
Nema potrebe za razdvajanjima. Diskurs razdvajanja, separacije, klasifikacije i hijerarhizacije jeste sprovođenje moći, kontrole i nadzora, a to je ono što mene lično ne zanima, čemu se suprotstavljam i tekstom "Kretanje".  I nesloboda i - naizgled mirovanje - takođe jeste neka vrsta kretanja. 
 
Mene je kretanje zanimalo kao pojam, kao praksa tela i misli, pre svega kao praksa govora. U tekstu "Kretanje" bavim se govorom, pozicijama govornih subjekata koji se kreću u govoru o osećanjima, sećanjima pre svega, strahovima, govorom podstičući svoja osećanja i sećanja. 
 
Takođe, reč je o kretanju samog straha. Kretanje koristim i kao bukvalnu praksu fizičkog pomeranja i određivanje šta sve jeste telo, a shodno određenju neke telenosti šta sve može biti kretanje tog tela. Na kraju zaključim da i sam tekst ima svoje telo, pa me zanima i telo onoga koji čita telo mog tekst.
 
021: Imaš vreme, nemaš vremena, s vremena na vreme, ubrzano vreme, vreme koje leti. Nedelja se, čovek ima utisak, nekako skraćuje. Kako se može stvarati umetnost u tako skučenim prostorima?
 
Umetnost se može i uvek se stvara u nekim, svakako različitim prostorima. I, uvek u nekakvim, različitim vremenskim okvirima. Dakle, u različitim kontekstima. Umetnost će na te paramentre, na te kontekste i odgovoriti.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!

Komentari 0

    Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Mišljenja i intervjui

Sudije, i vi ste vlast

Kao odgovor na poziv Advokatske komore Srbije upućen u nedelju 02.02.2024. godine da se podrže zahtevi studenata, Društvo sudija Srbije je istog dana na svom sajtu objavilo saopštenje.

Auto-put Teofila Pančića

"Za aktivno delovanje u kulturi, osim znanja, potrebna je i hrabrost da se iskaže stav u sferi društvenog života", piše o Teofilu Pančiću novosadski pisac Siniša Tucić.

Država protiv društva

Kriza u Srbiji traje već puna tri meseca. Ona ne dolazi iz sukoba između političkih stranaka, koalicija, ili struja. Ona dolazi iz sukoba između države i društva.

Ima li razrešenja političkoj krizi u Srbiji?

Život se u Srbiji žestoko uzburkao, blokada sva tri mosta preko Dunava u Novom Sadu pokazalo je da je neraspoloženje ne malog sloja građana spram aktuelne vlasti dostiglo ogromne razmere.

Pritisak, pritisak, pritisak...

Pritisak se u opštem smislu definiše kao sila koja deluje na određenu površinu. Meri se u Paskalima, a razlikujemo atmosferski, hidrostatički, dinamički i mehanički.

Generalni štrajk

Iako je pravo na štrajk jasno definisano međunarodno pravo, i sastavni deo ljudskog prava na rad, u Srbiji se ono kontinuirano gazi decenijama unazad.

Zdravlja, ljubavi i blokada

Zdravlja, ljubavi i blokada – najiskrenija je čestitka s kojom sam, svečano, uz čašu vina ušla u novu godinu.

Pismo mladom novosadskom pesniku

Portal 021.rs objavljuje odlomak iz romana "Pet debelih pesnika" Predraga Đurića koji je nedavno osvojio nagradu "Stevan Pešić" i koji se našao u širem izboru za NIN-ovu nagradu.