Prirodna žena

Kada sam prešla četrdesetu, pojavile su se prve "staračke mrlje" na rukama.
Prirodna žena
Foto: Pexels (Miriam Espacio)
Koža je neuporedivo manje prhka i meka, na licu mi se bez greške vidi da sam plakala, da sam loše spavala, ili da sam prosto spavala. Sede vlasi prate i razne druge sede dlake, a grudi su, što od posledica dojenja, što od posledica beskonačnih sati sedenja u poluiskrivljenom položaju – nešto drugo. 
 
To se vidi, a toliko je toga što se ne vidi: bolovi u delovima tela kojih donedavno nisam bila svesna ni da postoje, kojima svakako nisam znala ime, uzrokovani nekim najobičnijim dnevnim aktivnostima, umnožavaju se mimo moje volje, podsećajući na krhkost tela o kojoj sam donedavno mislila samo iznimno, u drugom stanju ili onda kada sam ga nečim neštedimice mučila. Na pragu menopauze, shvatam da ne znam gotovo ništa o tom telesnom događaju jer se u našoj kulturi o tome malo govori. Prava prirodna žena.
 
Svi su ljudi u jednom jednaki, svi će umreti. Ogromna većina nas će pre toga proći kroz proces u kojem nas telo poziva i opominje, nekad vrlo jednostavno govoreći: ovo više ne mogu. Starimo svi, ali se u patrijarhalnoj kulturi starenje posebno vidi na ženama. Razlog je jednostavan. Najveća društvena vrednost žene meri se njenim izgledom. Premda su se kroz istoriju standardi lepote menjali pa su nekad lepe bile punačke, "zdrave" žene, a danas je lepota mršava, žene su bile lepe samo dok su mlade. 
 
Nije tu reč samo o kultu mladosti, velikom izumu 20. veka podsticanom raznim lukrativnim industrijama lepote, već o društvenoj ulozi koja je ženama namenjena otkako je sveta i veka. Lepota je takoreći bila besplatna ulaznica, zgodno preimućstvo koje ženama u jednom nedugom periodu pomaže da lakše postanu supruge i majke. 
 
I lepota i društvena potreba za njom su zato kratkoveke. Osvrnemo li se na istoriju, ko još pamti neku pedesetogodišnjakinju, majku sedmoro dece, koja je u svojoj pedesetoj blistala i posle sedam porođaja slovila za lepoticu? Ako je društvo namenilo ženi da ima društvenu vrednost samo dok se ne uda, onda za nju posle toga nastupa društvena smrt – nevidljivost, nevažnost, zapuštenost.
 
Moglo bi se reći, dobro, to je tako bilo pre, dok žene nisu ušle u javni prostor, postavši kao i muškarci snabdevači, govornici, zaštitnici, donosioci odluka. Ili, to je bilo tako dok kapitalistička mašinerija nije izbacila i "novog muškarca" koji jednako želi da bude i ostane lep. Ili, to je bilo tako dok društvo nije počelo da vrednuje žene prema onom što čine, a ne prema obimu struka i kukova.
 
U zbilji, međutim, živimo u svetu koji od najranijih dana generiše mržnju prema telu, konstantno nezadovoljstvo i stremljenje neostvarivom idealu koji se svima plasira kao obaveza, kao nešto što možemo kupiti, izvajati, (ne) pojesti. I premda se to odnosi i na žene i na muškarce, živimo u svetu u kojem tabloidi neće slavodobitno deliti fotografije s letovanja kojima ismevaju muškarca jer "više nije lep" (a javna je ličnost pa ne sme da mu se dogodi da posustane u „izgledanju“; ili je dovoljno bogat da sebi može da priušti da se "ne zapusti"). 
 
Živimo u svetu u kojem se čudimo hrabrosti holivudskih diva koje ne skrivaju srebrne vlasi i bore, iako nas baš ništa i nikad ne čudi kad vidimo njihove jednako osedele i izborane vršnjake. To je onaj isti svet koji lepotu definiše kao mladu, zarobljenu u jednom trenutku u vremenu koji se onda na razne artificijelne načine produžava u beskraj. To produžavanje nesrazmerno češće izvode žene, jer se od žena očekuje da budu lepe, dok muškarci mogu da budu prirodni. 
 
Standarde lepote nisu izmislile pojedinke: društvo nam ih je, kao neželjeni dar, darovalo, kao i poruku da je starenje ružno, da je za skrivanje ako nemaš para da ga "unaprediš". Šta god radile, mere nam se kukovi: pre nego što smo rodile, a i pošto smo rodile, samo se izvlači drugačija mera. Strah od starenja i njegovo trajno odlaganje prestaje da bude strah od opomene tela da više ne može, postavši način da se, bar još malo, bar još zakratko zadrži vrednost u društvu koje žene škartira pošto se ta vrednost i dalje, uprkos svemu što (znamo da) radimo, meri nepostojanim merilom lepote. Merilom kojim se kupuje dostojanstvo. Naravno, ko može da plati.
 
Nema neprirodnih žena. Neprirodna su samo društvena očekivanja od nas da nam lepota bude večna besplatna ulaznica, koju ćemo skupo plaćati raznim korekcijama tela koje nikada nismo ni naučile da volimo. Neprirodno je prezirati spontanost, odbacivati prolaznost, ne biti dobro u svom telu, jedinom koje imamo na ovoj planeti. Nije lepota prirodna ili neprirodna, ružan je svet koji lepotu dodeljuje, propisuje i zakida.
 
Adriana Zaharijević je viša naučna saradnica Instituta za filozofiju i društvenu teoriju Univerziteta u Beogradu. Tekst "Prirodna žena" je prvobitno objavljen na sajtu Peščanika
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Iskreno

    27.07.2021 17:08
    Realno
    Geni..od cega smo takvi smo. Nema te plastike koja moze pomoci vestak je vestak i ne moze sve kamuflirati. Lepota, pamet, karakter se dobijaju genima.
  • Bela

    20.07.2021 00:12
    Za razmisljanje ...
    Odlican Tekst Adriana !
    Lep je Zivot samo kratko traje a Mlad mozes biti i u poznim godinama ! Stvar odnosa prema svojoj okolini i Sebi. Nije tesko.
  • Iz muškog ugla

    19.07.2021 19:52
    Spoljašnji izgled je bitan površnim ljudima, onima koji ne vide dalje od nosa, i onima koji sem izgleda nemaju šta drugo ponuditi. I prodavcima magle. Moraju biti lepi da nas ubede da kupimo glupost koja nam ne treba. Nama ostalima, sede i bore su samo podsetnik na doživljaje koje proživesmo.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Mišljenja i intervjui

Pa, ne mogu da ih kupe

Javnost je preplavljena vestima, blokadama, sjajnim dosetkama i još boljim transparentima studenata.

Hladni plamen koji je nadmudrio sistem

Dok razni eksperti i samoprozvani tumači stvarnosti pokušavaju da uhvate suštinu trenutnih protesta kroz prizmu starih interpretativnih modela, stvarnost im izmiče kroz prste.

Mladi su najgori

Ta neka simpatična mržnjica prema mladima dolazi, čuda li, s godinama.

Kakva je "Sloboda" Angele Merkel

Pre nekoliko dana pod naslovom "Sloboda" širom sveta pojavili su se memoari Angele Merkel, do pre tri godine kancelarke Nemačke u rekordna četiri uzastopna mandata.

Dan koji još uvek traje

"Nismo dobro", rekla je Jelena Stupljanin na protestu ispred novosadske Železničke stanice u nedelju, 17. novembra.

Bolji život - da ga zgrabim

Poslanici i odbornici prethodnih dana blokirali su ulaz u sud u Novom Sadu u nameri da ukaže na rad istražnih, kako se to kaže, organa.

Da li je Tramp zaista pobedio?

Nekoliko dana nakon predsedničkih izbora u SAD, sa druge strane Atlantika stižu neočekivani glasovi da kandidat Republikanske stranke Donald Tramp - nije pobednik.

Tuga i bes

Neko je pametno napisao "Kad mnogo boli, ćutim". Nemanje reči, ostanak bez teksta, muk i tišina najčešće su tu kao deo one strašne ponavljajuće noćne more.

Terorizam optimizmom

Tokom prošle nedelje smejali smo se na internetu jednom videu: žena je na pijaci u zanosu neke sreće rekla kako voli da dođe tu i priča, kako kaže, o tako običnim i jednostavnim stvarima.

Vek Čkalje: Ne postoji lek za smeh

"Poseban aspekt Čkaljine komedije bio je njena asocijativnost: svaki put kada bi se njegovo lice pojavilo, pokrenulo bi se sećanje na sve njegove likove..."

Stotka

Konzolom u našim glavama u detinjstvu upravlja radost. To znamo i sami, a i videli smo u čuvenom Diznijevom crtaću.