Saobraćajni krkljanac neprekidno usporava vožnju... i to svi osetite
Enormne gužve na saobraćajnicama u starijim kvartovima mogu da se umanje destimulacijom upotrebe automobila u gradskoj vožnji i kreiranjem ambijenta za jednostavnije i brže korišćenje javnog prevoza.
Foto: 021.rs
Nedavno se u Novom Sadu, u autobusu Gradskog javnog saobraćaja na liniji 12 (Centar-Telep), stariji čovek požalio da je gužva na gradskim saobraćajnicama sve veća, te da bi, ako se ništa ne preduzme, uskoro moglo doći do totalnog zakrčenja.
Posebno tokom takozvanih "špiceva", u vreme kada najviše putnika ide na posao ili se vraća kući. Mladić sa susednog sedišta reagovao je oštro, dobacivši da nije reč o zastoju, "već se starkelji, kako godine prolaze, sve čini ružnim i nekom vrstom tereta".
Godišnje 50.000 automobila više
Brojevi, ipak, daju za pravo čoveku sa iskustvom. Iz udruženja "Polovna vozila" su izneli podatak da je samo za prvih šest meseci tekuće godine u Srbiji prvi put registrovano čak 118.767 novih vozila, od čega je 92.968 putničkih automobila. To je 7,2 odsto više nego 2019, poslednje predpandemijske godine. Mada ni prodaja novih vozila nije loša, gro prvoregistrovanih automobila, čak 78.693, dolazi iz uvoza. U odnosu na prošlu sezonu uvećanje je 34 odsto.
Statistika "Polovnih vozila" pokazuje da građani Srbije sve masovnije kupuju vozila, pre svega oslanjajući se na uvoz. Već deceniju, broj prvoregistrovanih vozila u Srbiji godišnje za cirka 50.000 nadmašuje broj starih koje vlasnici prestaju da registruju. Tako je godine 2012. U Srbiji bilo 1.726.345, a krajem prošle godine 2,164.818 putničkih automobila i još oko 433.000 ostalih vozila.
Dvostruko skuplje, a jeftino
Dobro je da sve veći broj ovdašnjeg stanovništva može da priušti sebi da kupi vozilo, ali je problem što među novoregistrovanim preovlađuje starudija. Ne zna se šta je gore, da li broj prastarih vozila, više od 60 odsto je starije od deset, čak trećina i od šesnaest leta, ili činjenica da prosek godina uvezenih automobila nadmašuje dvanaest i po leta.
Zanimljivo je da na kupovinu automobila ne utiče ni nešto skuplje gorivo, ni osetno poskupeli delovi, popravke i održavanje, cena registracije, obuka vožnje, a ni strožiji ispiti provere znanja. Prosečna plata je premašila 530 evra i doprinosi da se širi broj porodica sa automobilom.
Brine, međutim, starost voznog parka u Srbiji. U proseku je 17,1 godinu, a čak 615.000 automobila je starije od dvadeset leta. Pravi matorci. Razlog zašto se u Srbiji mnogi kupci oslanjaju na islužena vozila je cena. Mada je poslednjih godina vrednost korišćenih vozila narasla gotovo dvostruko, još uvek je realno da se sa 5.000 ili 5.500 evra može kupiti auto koji se sasvim pristojno može voziti još najmanje deceniju.
Kako je unazad godinu i po dana narasla cena automobila svih proizvođača, nova kola je danas teško kupiti za manje od 15.000-16.000 evra, pa je jasno da su cene polovnjaka, premda osetno više nego pre dve-tri sezone, još uvek povoljne po nove vlasnike. Takođe, dolazeće generacije električnih vozila su dvostruko, pa i više, skuplje od odgovarajućih pandana iz klasične proizvodnje. Pred nama je vreme skupih vozila, pa običan narod koristi priliku da, još dok može, kupi četvoročkaša za relativno sitne pare.
Gazi po pešaku
U Zapadnoj Evropi ljudi se sve više orijentišu na električna vozila i stoga prodaju automobile sa motorom na unutrašnje sagorevanje, pogotovo ako je u pitanju "dizelaš". U Nemačkoj trenutno oko dva miliona polovnih automobila na posebnim prostorima čeka da bude prodato kupcima iz inostranstva. Za najmoćniju evropsku privrednu silu prodaja predstavlja, pre svega, rešenje pitanje otpada, a najčešći kupci su upravo žitelji sa područja takozvanog Zapadnog Balkana.
Silno ubrzana automobilizacija, ali i prestari vozni park, imaju i neke neugodne posledice. Raste broj nesreća, pogotovo onih u kojima stradaju ljudi, kakvih je u prvih šest meseci ove sezone bilo čak za 42 odsto više nego u istom periodu lane. Broj poginulih u saobraćajkama po gradovima je uvećan za 39,5 odsto, dok naročito zabrinjava naglo, čak za 78,3 odsto, uvećan broj povređenih pešaka.
Baš ovaj poslednji statistički podatak jasno ukazuje koliko je sa uvećanjem gužvi umanjena bezbednost u gradskom saobraćaju. I to ne samo korisnika vozila, već naročito onih koji idu peške ulicama.
Kvartovi iz starijih vremena
Milan Vujanić, penzionisani profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu, smatra da je svake godine uočljivo više dobrih i modernih puteva po Srbiji. Oni mogu da izdrže teret i još većeg saobraćaja, ali su problem gradske ulice, posebno u starijim kvartovima.
Arhitektonski su projektovane i građevinski uobličene u neka ranija vremena, kada se nije mogao pretpostaviti ni sadašnji rast urbanog življa, ni stepen njegovove motorizacije.
Za rešenje gužvi u saobraćaju po gradovima, profesor predlaže zidanje velikih garaža u blizini trgovačkih centara, koji su jedna od glavnih mesta za dolazak privatnim vozilom. Istovremeno bi valjalo da se ukine parking po trotoaru. Svuda bi mesta za parking trebalo da se transformišu u novu saobraćajnu trasu, kao što je učinjeno u Beogradu, u Ulici kralja Milana.
Javni prevoz i skuteri
Svakako da se valja upoznavati sa iskustvima drugih metropola, ali dobro je i uzimati u obzir i mišljenja lokalnog življa. Tokom javne rasprave o gradskom saobraćaju u Novom Sadu, sa Fakulteta tehničkih nauka su stizale poruke da je neophodno da se uvedu destimulativne mere za vožnju automobila u širem centru grada, uključujući i starije rejone.
Predlog je da cena registracije drugog porodičnog vozila bude deset, a trećeg sedamdeset puta skuplja u odnosu na prvo. Naknade za parking u širem centru bi trebalo da se uvećaju najmanje trostruko, a valjalo bi da se podrži i vožnja biciklom, rolerima, skuterima i ostalim novotarijama, pre svega izgradnjom odgovarajućih staza na najvažnijim gradskim relacijama.
Uporedo bi trebalo da se podstiče javni prevoz. Zanimljiv je predlog iz javnog preduzeća GSP da se po jedna kolovozna traka rezerviše samo za javni saobraćaj. Time bi ovaj vid prevoza dobio na ubrzanju, upravo na onome što je poslednjih sezona sve uočljivija slaba tačka lokalnog javnog saobraćaja. I iz GSP "Novi Sad" potvđuju da su sve veće gužve po novosadskim saobraćajnicama usporile i javni prevoz, pa je vožnja, na početku teksta spomenutoj, liniji 12 još samo pre tri-četiri godine trajala od petnaest do sedamnaest, a danas se u autobusu javne vožnje teško može preći za manje od devetnaest minuta.
Bez rezultata
Nesporno je da su gužve u saobraćaju Novog Sada ogromne i sve veće. Ono što je do sada preduzimala gradska vlast nije donelo rezultate. Očito da se mora osmisliti znatno potpuniji sklop mera kojim bi se istovremeno destimulisala upotreba vožnje u centru i po starijim varoškim kvartovima, ali kojima bi se i podsticala kako vožnja javnim prevozom, tako i upotreba bicikla, skutera, rolera, trotineta.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Mišljenja i intervjui
Zdravlja, ljubavi i blokada
10.01.2025.•
3
Zdravlja, ljubavi i blokada – najiskrenija je čestitka s kojom sam, svečano, uz čašu vina ušla u novu godinu.
Novosađani, želite besplatan javni prevoz? Može, idite u Beograd
08.01.2025.•
34
Vožnja gradskim saobraćajem je od 1. januara besplatna... u Beogradu.
Ko je pobednik u gasnom ratu?
06.01.2025.•
11
Posle nekoliko decenija izuzetno obimne isporuke došlo je do promene...
Pismo mladom novosadskom pesniku
02.01.2025.•
1
Portal 021.rs objavljuje odlomak iz romana "Pet debelih pesnika" Predraga Đurića koji je nedavno osvojio nagradu "Stevan Pešić" i koji se našao u širem izboru za NIN-ovu nagradu.
Kad su u Vojvodini počela da se prave lepa zdanja
01.01.2025.•
5
Dugo se u Vojvodini gradilo ponajviše od ćerpića, blata osušenog na suncu, koga u ovoj ravnici ima i previše.
INTERVJU Darko Bajić o očevim crtežima, Crnom bombarderu, studentima: Sivi dom se buni danas
31.12.2024.•
2
Režiser, scenarista, producent, profesor na Fakultetu dramskih umetnosti, Darko Bajić za 021.rs priča o novom filmu, izložbi radova njegovog oca Miloša, o svojim ostvarenjima i mnogim drugim temama.
Kada puknu naprednjačke laži
27.12.2024.•
38
Kakva je to država u kojoj i deca protestuju? To je država sa lošom vlašću.
Roditelji koji su ostali bez dece, ostali su i bez prava na završnu reč
25.12.2024.•
22
Završeno je suđenje za ubistvo devet učenika i njihovog čuvara u OŠ Vladislav Ribnikar.
Tako je, bre, studenti i studentkinje
23.12.2024.•
1
"Oko dve trećine ljudi iz 31 zemlje smatra da je 2024. bila loša godina za njihovu zemlju."
Pa, ne mogu da ih kupe
13.12.2024.•
47
Javnost je preplavljena vestima, blokadama, sjajnim dosetkama i još boljim transparentima studenata.
Hladni plamen koji je nadmudrio sistem
13.12.2024.•
22
Dok razni eksperti i samoprozvani tumači stvarnosti pokušavaju da uhvate suštinu trenutnih protesta kroz prizmu starih interpretativnih modela, stvarnost im izmiče kroz prste.
Mladi su najgori
06.12.2024.•
21
Ta neka simpatična mržnjica prema mladima dolazi, čuda li, s godinama.
Kakva je "Sloboda" Angele Merkel
02.12.2024.•
4
Pre nekoliko dana pod naslovom "Sloboda" širom sveta pojavili su se memoari Angele Merkel, do pre tri godine kancelarke Nemačke u rekordna četiri uzastopna mandata.
Dan koji još uvek traje
01.12.2024.•
13
"Nismo dobro", rekla je Jelena Stupljanin na protestu ispred novosadske Železničke stanice u nedelju, 17. novembra.
Srbija u tunelu i Srbija za tunel u Beogradu
27.11.2024.•
1
Nema šta, aktuelna vlast je baš nameračila da se poigrava sa žiteljima Srbije iz unutrašnjosti.
Piše Boris Dežulović: Novi Sad ili Nikad
25.11.2024.•
14
Ne, sad bez zajebancije: zašto Glavna železnička stanica u Novom Sadu ne bi bila veličanstveni neki stambeno-poslovno-hotelski kompleks?
Bolji život - da ga zgrabim
21.11.2024.•
4
Poslanici i odbornici prethodnih dana blokirali su ulaz u sud u Novom Sadu u nameri da ukaže na rad istražnih, kako se to kaže, organa.
Gde se vidite za pet godina?
15.11.2024.•
21
Na internetu je pravu buru pre nekog vremena izazvala objava jednog od brojnih "preduzetnika".
Da li je Tramp zaista pobedio?
13.11.2024.•
26
Nekoliko dana nakon predsedničkih izbora u SAD, sa druge strane Atlantika stižu neočekivani glasovi da kandidat Republikanske stranke Donald Tramp - nije pobednik.
Tuga i bes
05.11.2024.•
7
Neko je pametno napisao "Kad mnogo boli, ćutim". Nemanje reči, ostanak bez teksta, muk i tišina najčešće su tu kao deo one strašne ponavljajuće noćne more.
Poslednja dva ministra građevinarstva - Vesić i Toma Mona. To je sve što treba da znate
02.11.2024.•
76
Poslednja dva čoveka zadužena za resor građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture u Srbiji bili su Goran Vesić i Tomislav Momirović.
Komentari 73
002211
/
cuj, kampus, pa jos kolega. digitalni nomadi
vi ste tipican primer licemera.
Vule
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar