Uređaji prate sve više naših aktivnosti, prate nas u stopu na radnom mestu, dok se bavimo sportom, pa čak i u spavaćoj sobi. Količina podataka porašće sa povećanjem broja povezanih uređaja, koji se oslanjaju na tehnologije veštačke inteligencije.
Tehnološkim kompanijama podaci su ključni kako bi mogle da nam ponude relevantna iskustva, ali i da poboljšaju proizvode i usluge. Međutim, podaci koje im dajete ili koje one traže od vas tek su mali deo ukupne količine podataka koji su na raspolaganju. Često se prikupljaju bez vašeg znanja i dozvole.
Evo pet načina na koje delite svoje podatke o kojima verovatno niste ni razmišljali.
Kad lajkujete na Facebooku
Svaki put kad kliknete na Like ili delite sadržaj iz raznih izvora na svom zidu ujedno otkrivate ogromnu količinu informacija o sebi. Da, čak i ako ste pažljivo namestili postavke za privatnost.
Istraživanje sprovedeno na Univerzitetu Kembridž pokazalo je da pristup digitalnim zapisima, poput lajkova na Facebooku može poslužiti za predviđanje niza osobina. Što više lajkujete, to je preciznost predviđanja veća. Čim prikupe dovoljno podataka, oglašivači i drugi zainteresovani mogu da naprave prilično veran psihološki profil.
Kako je reč o javno dostupnim podacima, malo je toga što možete preduzeti kako biste se zaštitili. Zato pazite šta lajkujete.
Kad instalirate aplikaciju na pametnom telefonu
Svidelo vam se to ili ne, više od 70 odsto aplikacija za smartfone šalje vaše privatne podatke firmama koje se bave raznim vrstama praćenja na internetu. Većina ljudi im to dopusti kad instaliraju aplikaciju za Android ili iOS.
Neke od tih dozvola su neophodne za normalno funkcionisanje aplikacija.
Kad koristite pametni uređaj
Istraživanje Norveškog potrošačkog veća pokazalo je da pametni satovi, namenjeni deci imaju značajan sigurnosni propust koji omogućava ne samo praćenje, već i prisluškivanje dece.
Kad se prikačite na besplatni Wi-fi
Ništana ovom svetu nije zaista besplatno, pa tako ni Wi-fi. Nije uvek tako, ali često se događa da su besplatne Wi-fi mreže postavljene upravo s namerom prikupljanja korisničkih podataka. A često mogu biti i meta hakera.
Kad podržite političare
Na ovim prostorima to još nije toliko izraženo, ali u Sjedinjenim Američkim Državama se od prošlih predsedničkih izbora raspravlja o ciljanom oglašavanju putem profila napravljenih prema podacima prikupljenim online, ali i zahvaljujući tome što su politički lideri prodali svoje baze podataka s adresama e-pošte ljudi koji su ih podržali.
Komentari 0
Nema komentara na izabrani dokument. Budite prvi koji će postaviti komentar.
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar