
Deca koriste veštačku inteligenciju da prepisuju i rade domaće zadatke: Šta to znači za školstvo?
Mobilni telefoni još ne mogu da vaspitavaju decu, ali bi čet-botovi mogli da "prevaspitaju" obrazovanje.

Foto: Beta/AP
Ukoliko vaš školarac odjednom "izbacuje" cele domaće zadatke iz srpskog jezika kao nazive video-igara, možda to umesto njega radi čet-bot, piše RTS.
Bivši ministar prosvete Srđan Verbić kaže za RTS da nema opasnosti da će zbog čet-botova sistem obrazovanja biti promenjen na brzinu i da su mnogo veće šanse da školsko obrazovanje postane irelevantno ukoliko se ne bude menjalo.
Zašto očekivati od učenika da u školi ne koriste mobilne telefone, a koriste ih profesori prilikom rada, postavlja pitanje Bojana Jandrić, profesorka srpskog jezika u Računarskoj gimnaziji.
U Njujorku je zabranjeno korišćenje čet-botova u školama, zabranjuju ga univerziteti u Indiji i Evropi, "proteruju" ga najveće banke Volstrita. Nijedna zabrana, međutim, nije izolovano ostrvo.
Ukoliko čet-botovi postanu opšte prihvaćena "igračka", postavlja se pitanje u kom će pravcu ići obrazovanje u Srbiji i, možda više od toga, kakvo nam je obrazovanje potrebno.
Nekadašnji ministar prosvete, a sada profesor na FEFA, Srđan Verbić, koji je doktorirao na veštačkoj inteligenciji, kaže da bi čet-botovi mogli da pomognu, pre svega, pri učenju pisanja u raznim formama, učenju komunikacije na stranom jeziku i sagledavanju teksta iz različitih uglova.
"Ukoliko to nisu veštine koje se zaista razvijaju u školi, onda komunikacija sa čet-botom ne može mnogo da pomogne", ističe Verbić.
Verbić, međutim, naglašava da nema opasnosti da će sistem obrazovanja biti promenjen na brzinu i da su mnogo veće šanse da školsko obrazovanje postane irelevantno ukoliko se ne bude menjalo.
"Pravac je jasan, automatizacija svega što radimo. Ne kažem da je to baš ono što želimo, ali je svakako ono što se događa. Mi ne treba da se takmičimo sa mašinama u onome što rade bolje od nas, već treba da razvijamo kompetencije koje nas čine drugačijima od veštački inteligentnih mašina kao što su npr. kritičko mišljenje, svest o opštem dobru ili empatija. Razvijanje tih kompetencija je pravac u kom obrazovanje mora da ide", kaže Verbić.
Na pitanje mogu li čet-botovi da pomognu da učenje bude više saznajno nego reproduktivno, Verbić kaže da je vrlo važno da učenici budu na pravi način motivisani za korišćenje čet-botova i da je ključni element u promeni motivacije – način ocenjivanja.
"Ako je motivacija samo da ispune formu, da urade domaći i odgovore na pitanja, onda će ih samo tako i koristiti. Poenta je da tehnologiju koriste za učenje, da istraže temu i saznaju više. Ključni element u promeni motivacije je način ocenjivanja. Ne treba ocenom nagrađivati puko ispunjavanje forme i reprodukciju gradiva i ne treba ocenjivati domaće zadatke. Domaći zadaci postoje da bi se vežbale nove veštine i produbljivalo znanje, a ne da budu deo ocene", ističe Verbić.
Navodi primer kalkulatora, za koji kaže da je jedna od tih inovacija čija je upotreba decenijama zabranjivana u školama, iako je njena upotreba u poslu postala neizbežna.
"Slično će biti i sa čet-botovima. Videćemo verovatno kako ih programeri koriste da brzo naprave kostur traženog programa, književnici da razbiju kreativnu blokadu ili kopirajteri da naprave više verzija svog teksta. Za to vreme će verovatno u većini škola čet-botovi biti zabranjeni. Nadam se da grešim i da će mogućnosti učenja svima biti važnije od potrebe da se ocenjuje rutina", ukazuje Verbić.
"Čovečanstvo zasnovano na prepisivanju"
Bojana Janjić, profesorka srpskog jezika u Računarskoj gimnaziji, kaže da ako dopustimo đacima da koriste internet za pisanje sastava iz srpskog jezika, to ne mora nužno da znači da će đaci nekritički prepisivati.
"U krajnjoj liniji, čitav naš civilizacijski napredak zasnovan je na tome koliko smo dobro čuvali ono što znamo i koliko lako je bilo dostupno to isto znanje našem potomstvu. Čovečanstvo je zasnovano na prepisivanju. Mi čitamo radove naših predaka, obogaćujemo ih i pišemo svoje radove koje će naši potomci čitati i obogaćivati. Dakle, prepisujemo zato da ne bismo morali sve uvek da počinjemo iz početka i da ne bismo svi morali da budemo geniji poput Njutna, Ajnštajna ili Aristotela – oni su ogroman posao već uradili za nas", navodi Janjićeva.
Možemo, kaže, da budemo i daleko praktičniji i da kažemo da komunikacija sa čet-botom može da vežba naše jezičke veštine: od ljubaznosti do jasno, precizno i tematski postavljenog pitanja.
"Moje lično iskustvo je da mi treba desetak korekcija (dakle desetak korigovanih pitanja) da ja formulišem pitanje tako da čet-bot uspe da zadovolji moju prvobitnu ideju", objašnjava profesorka Janjić.
S druge strane, kaže, to je vrlo moćan alat za sintezu znanja raznoraznih oblasti.
"Na primer, ukoliko bismo želeli da učenici samostalno istražuju kontekst nekog književnog dela, mogli bismo ih uputiti da u svoje pretrage uključe i čet, jer njemu mogu da postave pitanja kao što bi postavljali nastavnicima", dodaje Janjićeva.
Namera u oku majstora
Janjić je, kaže, sklona da tehnologiju razmatra kao alat čija upotreba zavisi od namera onih koji je koriste.
"Ako želimo da koristimo veštačku inteligenciju kao saradnika, moramo se prema njoj odnositi odgovorno i sa punom svešću o tome u koje se svrhe ona koristi, koja su joj ograničenja, kako ona zapravo radi i koji su rizici. Moram da primetim da ovakva uputstva nikada nismo dobili kada su u pitanju društvene mreže, te da bi bilo dobro da sazrimo kao pojedinci i kao (globalno) društvo do odgovornijeg i ozbiljnijeg odnosa prema tehnologijama nego što je to bilo do sada", napominje ona.
"Kao najveći rizik vidi nemogućnost obuhvatanje celine i sposobnost da se uočavaju i produbljuju veze među pojmovima koji su već poznati – ako se oslonimo na veštačku inteligenciju da umesto nas tumači i analizira književnost, verovatno rizikujemo da ostanemo bez čitavog niza analitičkih sposobnosti", kaže ona.
Na pitanje da li bi čet-botovi mogli da ugroze poziciju nastavnika, Janjić kaže da čet-bot, mobilni telefon, računar, robot ili bilo koji alat ne može da zameni bilo koje ljudsko biće, pa ni nastavnika.
"To je kao da se pitamo može li čet-bot da zameni roditelja, mentora ili prijatelja – naprosto, ljudi su mnogo više od procesa razmišljanja i mnogo više od sume svog znanja i iskustva. Ne osećam se ugroženo ni kao nastavnik, ni kao profesionalac, ni kao autoritet zbog pojave čet-botova. Uloga nastavnika je da menja odnos prema tehnologiji, da je promisli, da pomogne svojim učenicima da i oni kritički promišljaju tehnologiju i sebe u odnosu na tehnologiju, svoje mesto u svetu i da budu sigurnije, samostalnije osobe", dodaje.
Sva lica traže pisca
Srđan Verbić kaže da će biti sve teže da utvrdimo da li je tekst pisao čovek ili ga je generisala veštačka inteligencija.
"Čet-botovi biraju 'tokene', odnosno elemente teksta sa određenom verovatnoćom i neće svaki put na isto pitanje odgovoriti na isti način. To znači da bi, uz male varijacije, čet-bot mogao da napiše različite pismene zadatke za sve učenike iz odeljenja", objašnjava Verbić.
Trud koji bi se uložio, dodaje Verbić, da se da utvrdi odakle potiču te rečenice bio bi preveliki.
"Sa učenicima u školi, odnosno decom kod kuće, mnogo ranije mora da se radi na razvijanju svesti o tome šta je fer, a šta nije. Ja bih rekao da je korišćenje čet-bota kao inspiratora ili korektora fer. Kopiranje celih rečenica nije, bez obzira na to da li su ih pisali ljudi ili mašine", ističe Verbić.
Izrael, maturski ispit i otvoreni internet
Bojana Janjić učestvovala je na velikoj međunarodnoj konferenciji o Pedagoškim inovacijama u organizaciji Izraelske organizacije MAŠAV u Jerusalimu.
Napominje da jedno ozbiljno radno telo u toj zemlji pokušava da reformiše maturski ispit tako da se učenicima dozvole uslovi takozvanog "otvorenog interneta" koji bi im omogućio da se koriste pretraživačima, veštačkom inteligencijom, pa i čet-botovima pri izradi maturskih zadataka.
"Možda najdirektniji primer upotrebe veštačke inteligencije u školskom uzrastu predstavlja samo učenje o veštačkoj inteligenciji, te učenicima, na primer, nije dozvoljeno da koriste čet-botove, ali im je dozvoljeno da razvijaju i programiraju veštačke inteligencije, ili da se upuste u simulacije treniranja veštačkih inteligencija kako bi bolje razumeli šta se zapravo krije iza tog pojma", ukazuje Janjićeva.
Snažna i vrlo utešna poruka stigla je, napominje, od predavača na toj konferenciji Gaja Levija koji je, inače, saradnik OECD-a na razvoju obrazovnih strategija, a to je: ljudska inteligencija je uvek iznad veštačke inteligencije.
"Sve zamerke koje stavljamo veštačkoj inteligenciji dolaze od nedostataka ljudske inteligencije – a ne iz nje same", zaključuje Janjić.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Nauka i tehnologija
Kineski univerziteti uveli časove veštačke inteligencije zasnovane na DeepSeek-u
23.02.2025.•
0
Univerziteti širom Kine uveli su časove veštačke inteligencije (AI) zasnovane na tehnologiji kineske AI aplikacije DeepSeek.
Instagram uvodi prevode poruka na 99 jezika i mogućnost slanja u određeno vreme
23.02.2025.•
0
Instagram uvodi novine kao što su mogućnost prevoda poruka na 99 jezika, opcija slanja poruka u određeno vreme do 29 dana unapred...
Šanse da se asteroid sudari sa Zemljom pale na 1,5 odsto
23.02.2025.•
0
Asteroid IR4, koji su nedavno otkrili astronomi, sada ima samo 1,5 odsto šanse da udari u Zemlju 2032. godine, procenila je NASA, smanjujući tu verovatnoću nakon rekordnih 3,1 odsto.
Povećava se šansa da asteroid udari u Zemlju 2032. godine
19.02.2025.•
2
Procenat verovatnoće da asteroid YR4 udari u Zemlju 2032. sada iznosi 3,1 odsto.
Ilon Mask najavio Grok 3: Tvrdi da je to "najpametnija veštačka inteligencija na svetu"
17.02.2025.•
0
Američki milijarder Ilon Mask je na svojoj društvenoj mreži Iks najavio predstavljanje najnovijeg AI modela Grok 3 za koji kaže da je "najpametnija veštačka inteligencija na svetu".
VIDEO Google će uskoro znati da li lažete o godinama: Pregledaće istoriju pretrage
16.02.2025.•
1
Ako ste kao tinejdžeri kliktali "da, imam 18" na nedozvoljenim stranicama, čini se da je takvoj praksi odzvonilo.
Naučnici otkrili kosmičku česticu 30 puta veće energije: Moćna i lako provodljiva
15.02.2025.•
0
Naučnici su otkrili česticu, vrste neutrina, koja je stigla je na Zemlju skoro brzinom svetlosti i sa 30 puta većom energijom od ikada otkrivenog neutrina.
Viber uveo funkciju za dejting
13.02.2025.•
0
Aplikacija Viber od danas postepeno uvodi novu dejting funkciju unutar aplikacije, koja će korisnicima omogućiti da upoznaju nove ljude.
Teleskop Euklid snimio redak fenomen nazvan Ajnštajnov prsten
11.02.2025.•
0
Teleskop Euklid Evropske svemirske agencije (ESA) snimio je redak fenomen nazvan Ajnštajnov prsten.
Otpad od raketnih tela koja orbitiraju oko Zemlje pretnja su avionima
10.02.2025.•
0
Otpad iz svemira koji potiče od raketnih tela koja orbitiraju oko Zemlje predstavlja sve veću pretnju za avione dok pada iz svemira, pokazalo je istraživanje objavljeno u časopisu "Scientific reports"
Potvrđeno postojanje "super-Zemlje" na kojoj bi život bio moguć
09.02.2025.•
0
Istraživači sa Instituta za astrofiziku Kanarskih ostrva (IAC) i Univerziteta La Laguna (ULL) potvrdili su postojanje takozvane Superzemlje u nastanjivoj zoni zvezde HD 20794 koja je slična Suncu.
Mask tvrdi da nije zainteresovan za kupovinu Tiktoka
09.02.2025.•
0
Američki milijarder Ilon Mask izjavio je za nemački nedeljnik "Velt" da nije zainteresovan da kupi društvenu mrežu Tiktok.
Nuklearno oružje moglo bi da se koristi za odbranu Zemlje od asteroida 2032. godine
09.02.2025.•
0
Postoji mogućnost da bi nuklearno oružje moglo da se koristi za odbranu Zemlje od asteroida 2024 IR4, za koji se očekuje da će preći orbitu Zemlje u decembru 2032. godine.
Mesec za deset minuta dobio dva kratera veličine Velikog kanjona - evo kako
06.02.2025.•
0
Veliki kanjon u Arizoni jedno je od čuda prirode koje je nastalo rečnom erozijom tokom više miliona godina, a blizu Mesečevog južnog pola su dva kanjona slične veličine, ali nastala potpuno drugačije.
Google ne isključuje mogućnost korišćenja veštačke inteligencije za razvoj oružja
05.02.2025.•
0
Kompanija Google više ne isključuje mogućnost korišćenja veštačke inteligencije (AI) za razvoj oružja i nadzornih sistema, saopštila je njena matična kompanija Alphabet.
Evropskim poslodavcima zabranjeno da koriste AI za praćenje emocija zaposlenih
05.02.2025.•
0
Evropskim poslodavcima će biti zabranjeno da koriste veštačku inteligenciju (AI) za praćenje emocija zaposlenih.
VIDEO: Napravljena video igra pomoću koje se određuje da li dete ima autizam ili ADHD
03.02.2025.•
0
Napravljena je video igra na osnovu se koje može tačno razlikovati deca sa autizmom od dece sa hiperaktivnim poremećajem (ADHD) ili sa neurotipskim razvojem.
VIDEO: Astronomi od automobila u svemiru mislili da je asteroid
02.02.2025.•
2
Tesla Roadster, automobil koji je lansiran u svemir pre nekoliko godina, greškom je identifikovan kao asteroid.
Asteroid koji ima 1,3 odsto šanse da udari u Zemlju: Prvi put pokrenute odbrambene procedure
02.02.2025.•
0
Zbog asteroida širokog 100 metara, koji ima 1,3 odsto šanse da udari u Zemlju, prvi put su pokrenute globalne odbrambene procedure, preneo je Gardijan.
NASA potvrdila: Dvoje astronauta zaglavljenih na Svemirskoj stanici vraća se kapsulom SpaceX
30.01.2025.•
0
NASA je potvrdila da će sarađivati sa kompanijom SpaceX Ilona Maska na povratku dvoje njenih astronauta sa Međunarodne svemirske stanice na zemlju, ističući da će to biti učinjeno što je pre moguće.
Naučnici razvili biogorivo od starog jestivog ulja: Efikasno kao dizel
27.01.2025.•
2
Tim naučnika sa Kraljevskog koledža u Londonu i Brazilske nacionalne laboratorije za bioobnovljive izvore energije razvio je metodu proizvodnje biogoriva iz otpada od hrane, odnosno, ulja za kuvanje.
Komentari 6
Joni
Maxa
1. Ukinuti ocenjivanje
Ova glupost samo povecava stres kod ucenika i ne sluzi realno nicemu.
Jer koliko znamo strebera iz nasih generacija koji su samo nabiflali gradivo za ocenu i sutradan sve zaboravili.
Jel cilj ocena ili da ucenicicima prenesemo znanje ?
2. Ukinuti domace zadatke kod kuce.
Skola je ta koja treba da radi domaci zadatak a ne roditelji da sede sa detetom i glume dodatnu nastavu jer je skolstvo podbacilo.
Sve sveske treba da stoje u skoli a ne da deca vugle onoliko knjiga i savijaju kicmu.
V
Zabrana chatbota je kao da terate decu da pretražuju papirne biblioteke pored googla i interneta. Alat je tu i može da skrati dolaženje do informacija i deca to i treba da koriste
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar