Deca koriste veštačku inteligenciju da prepisuju i rade domaće zadatke: Šta to znači za školstvo?
Mobilni telefoni još ne mogu da vaspitavaju decu, ali bi čet-botovi mogli da "prevaspitaju" obrazovanje.
Foto: Beta/AP
Ukoliko vaš školarac odjednom "izbacuje" cele domaće zadatke iz srpskog jezika kao nazive video-igara, možda to umesto njega radi čet-bot, piše RTS.
Bivši ministar prosvete Srđan Verbić kaže za RTS da nema opasnosti da će zbog čet-botova sistem obrazovanja biti promenjen na brzinu i da su mnogo veće šanse da školsko obrazovanje postane irelevantno ukoliko se ne bude menjalo.
Zašto očekivati od učenika da u školi ne koriste mobilne telefone, a koriste ih profesori prilikom rada, postavlja pitanje Bojana Jandrić, profesorka srpskog jezika u Računarskoj gimnaziji.
U Njujorku je zabranjeno korišćenje čet-botova u školama, zabranjuju ga univerziteti u Indiji i Evropi, "proteruju" ga najveće banke Volstrita. Nijedna zabrana, međutim, nije izolovano ostrvo.
Ukoliko čet-botovi postanu opšte prihvaćena "igračka", postavlja se pitanje u kom će pravcu ići obrazovanje u Srbiji i, možda više od toga, kakvo nam je obrazovanje potrebno.
Nekadašnji ministar prosvete, a sada profesor na FEFA, Srđan Verbić, koji je doktorirao na veštačkoj inteligenciji, kaže da bi čet-botovi mogli da pomognu, pre svega, pri učenju pisanja u raznim formama, učenju komunikacije na stranom jeziku i sagledavanju teksta iz različitih uglova.
"Ukoliko to nisu veštine koje se zaista razvijaju u školi, onda komunikacija sa čet-botom ne može mnogo da pomogne", ističe Verbić.
Verbić, međutim, naglašava da nema opasnosti da će sistem obrazovanja biti promenjen na brzinu i da su mnogo veće šanse da školsko obrazovanje postane irelevantno ukoliko se ne bude menjalo.
"Pravac je jasan, automatizacija svega što radimo. Ne kažem da je to baš ono što želimo, ali je svakako ono što se događa. Mi ne treba da se takmičimo sa mašinama u onome što rade bolje od nas, već treba da razvijamo kompetencije koje nas čine drugačijima od veštački inteligentnih mašina kao što su npr. kritičko mišljenje, svest o opštem dobru ili empatija. Razvijanje tih kompetencija je pravac u kom obrazovanje mora da ide", kaže Verbić.
Na pitanje mogu li čet-botovi da pomognu da učenje bude više saznajno nego reproduktivno, Verbić kaže da je vrlo važno da učenici budu na pravi način motivisani za korišćenje čet-botova i da je ključni element u promeni motivacije – način ocenjivanja.
"Ako je motivacija samo da ispune formu, da urade domaći i odgovore na pitanja, onda će ih samo tako i koristiti. Poenta je da tehnologiju koriste za učenje, da istraže temu i saznaju više. Ključni element u promeni motivacije je način ocenjivanja. Ne treba ocenom nagrađivati puko ispunjavanje forme i reprodukciju gradiva i ne treba ocenjivati domaće zadatke. Domaći zadaci postoje da bi se vežbale nove veštine i produbljivalo znanje, a ne da budu deo ocene", ističe Verbić.
Navodi primer kalkulatora, za koji kaže da je jedna od tih inovacija čija je upotreba decenijama zabranjivana u školama, iako je njena upotreba u poslu postala neizbežna.
"Slično će biti i sa čet-botovima. Videćemo verovatno kako ih programeri koriste da brzo naprave kostur traženog programa, književnici da razbiju kreativnu blokadu ili kopirajteri da naprave više verzija svog teksta. Za to vreme će verovatno u većini škola čet-botovi biti zabranjeni. Nadam se da grešim i da će mogućnosti učenja svima biti važnije od potrebe da se ocenjuje rutina", ukazuje Verbić.
"Čovečanstvo zasnovano na prepisivanju"
Bojana Janjić, profesorka srpskog jezika u Računarskoj gimnaziji, kaže da ako dopustimo đacima da koriste internet za pisanje sastava iz srpskog jezika, to ne mora nužno da znači da će đaci nekritički prepisivati.
"U krajnjoj liniji, čitav naš civilizacijski napredak zasnovan je na tome koliko smo dobro čuvali ono što znamo i koliko lako je bilo dostupno to isto znanje našem potomstvu. Čovečanstvo je zasnovano na prepisivanju. Mi čitamo radove naših predaka, obogaćujemo ih i pišemo svoje radove koje će naši potomci čitati i obogaćivati. Dakle, prepisujemo zato da ne bismo morali sve uvek da počinjemo iz početka i da ne bismo svi morali da budemo geniji poput Njutna, Ajnštajna ili Aristotela – oni su ogroman posao već uradili za nas", navodi Janjićeva.
Možemo, kaže, da budemo i daleko praktičniji i da kažemo da komunikacija sa čet-botom može da vežba naše jezičke veštine: od ljubaznosti do jasno, precizno i tematski postavljenog pitanja.
"Moje lično iskustvo je da mi treba desetak korekcija (dakle desetak korigovanih pitanja) da ja formulišem pitanje tako da čet-bot uspe da zadovolji moju prvobitnu ideju", objašnjava profesorka Janjić.
S druge strane, kaže, to je vrlo moćan alat za sintezu znanja raznoraznih oblasti.
"Na primer, ukoliko bismo želeli da učenici samostalno istražuju kontekst nekog književnog dela, mogli bismo ih uputiti da u svoje pretrage uključe i čet, jer njemu mogu da postave pitanja kao što bi postavljali nastavnicima", dodaje Janjićeva.
Namera u oku majstora
Janjić je, kaže, sklona da tehnologiju razmatra kao alat čija upotreba zavisi od namera onih koji je koriste.
"Ako želimo da koristimo veštačku inteligenciju kao saradnika, moramo se prema njoj odnositi odgovorno i sa punom svešću o tome u koje se svrhe ona koristi, koja su joj ograničenja, kako ona zapravo radi i koji su rizici. Moram da primetim da ovakva uputstva nikada nismo dobili kada su u pitanju društvene mreže, te da bi bilo dobro da sazrimo kao pojedinci i kao (globalno) društvo do odgovornijeg i ozbiljnijeg odnosa prema tehnologijama nego što je to bilo do sada", napominje ona.
"Kao najveći rizik vidi nemogućnost obuhvatanje celine i sposobnost da se uočavaju i produbljuju veze među pojmovima koji su već poznati – ako se oslonimo na veštačku inteligenciju da umesto nas tumači i analizira književnost, verovatno rizikujemo da ostanemo bez čitavog niza analitičkih sposobnosti", kaže ona.
Na pitanje da li bi čet-botovi mogli da ugroze poziciju nastavnika, Janjić kaže da čet-bot, mobilni telefon, računar, robot ili bilo koji alat ne može da zameni bilo koje ljudsko biće, pa ni nastavnika.
"To je kao da se pitamo može li čet-bot da zameni roditelja, mentora ili prijatelja – naprosto, ljudi su mnogo više od procesa razmišljanja i mnogo više od sume svog znanja i iskustva. Ne osećam se ugroženo ni kao nastavnik, ni kao profesionalac, ni kao autoritet zbog pojave čet-botova. Uloga nastavnika je da menja odnos prema tehnologiji, da je promisli, da pomogne svojim učenicima da i oni kritički promišljaju tehnologiju i sebe u odnosu na tehnologiju, svoje mesto u svetu i da budu sigurnije, samostalnije osobe", dodaje.
Sva lica traže pisca
Srđan Verbić kaže da će biti sve teže da utvrdimo da li je tekst pisao čovek ili ga je generisala veštačka inteligencija.
"Čet-botovi biraju 'tokene', odnosno elemente teksta sa određenom verovatnoćom i neće svaki put na isto pitanje odgovoriti na isti način. To znači da bi, uz male varijacije, čet-bot mogao da napiše različite pismene zadatke za sve učenike iz odeljenja", objašnjava Verbić.
Trud koji bi se uložio, dodaje Verbić, da se da utvrdi odakle potiču te rečenice bio bi preveliki.
"Sa učenicima u školi, odnosno decom kod kuće, mnogo ranije mora da se radi na razvijanju svesti o tome šta je fer, a šta nije. Ja bih rekao da je korišćenje čet-bota kao inspiratora ili korektora fer. Kopiranje celih rečenica nije, bez obzira na to da li su ih pisali ljudi ili mašine", ističe Verbić.
Izrael, maturski ispit i otvoreni internet
Bojana Janjić učestvovala je na velikoj međunarodnoj konferenciji o Pedagoškim inovacijama u organizaciji Izraelske organizacije MAŠAV u Jerusalimu.
Napominje da jedno ozbiljno radno telo u toj zemlji pokušava da reformiše maturski ispit tako da se učenicima dozvole uslovi takozvanog "otvorenog interneta" koji bi im omogućio da se koriste pretraživačima, veštačkom inteligencijom, pa i čet-botovima pri izradi maturskih zadataka.
"Možda najdirektniji primer upotrebe veštačke inteligencije u školskom uzrastu predstavlja samo učenje o veštačkoj inteligenciji, te učenicima, na primer, nije dozvoljeno da koriste čet-botove, ali im je dozvoljeno da razvijaju i programiraju veštačke inteligencije, ili da se upuste u simulacije treniranja veštačkih inteligencija kako bi bolje razumeli šta se zapravo krije iza tog pojma", ukazuje Janjićeva.
Snažna i vrlo utešna poruka stigla je, napominje, od predavača na toj konferenciji Gaja Levija koji je, inače, saradnik OECD-a na razvoju obrazovnih strategija, a to je: ljudska inteligencija je uvek iznad veštačke inteligencije.
"Sve zamerke koje stavljamo veštačkoj inteligenciji dolaze od nedostataka ljudske inteligencije – a ne iz nje same", zaključuje Janjić.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Nauka i tehnologija
Neobično važan fenomen: Metalne kvrge koje na morskom dnu proizvode kiseonik u fokusu naučnika
19.01.2025.•
1
Naučnici koji su nedavno otkrili da metalne kvrge na morskom dnu proizvode kiseonik, najavili su planove za istraživanje najdubljih delova svetskih okeana kako bi proučili taj neobični fenomen.
Tiktok prestao sa radom u SAD
19.01.2025.•
1
Tiktok je prestao da radi u SAD i nestao je iz prodavnica aplikacija Apple i Google uoči zakona koji stupa na snagu danas i zahteva gašenje aplikacije koju koristi 170 miliona Amerikanaca.
Mesec stavljen na spisak ugroženih lokaliteta
19.01.2025.•
0
Mesec je prvi put stavljen na spisak ugroženih lokaliteta Svetskog fonda za spomenike (WMF).
Sajber kriminalci sve više koriste veštačku inteligenciju: Ne otvarati sumnjive sms poruke
17.01.2025.•
0
Major policije Nenad Bogunović ističe da je policija samo u prošloj godini imala preko hiljadu predmeta iz oblasti sajber kriminala pa savetuje građanima da ne otvaraju sumnjive poruke na telefonu.
VIDEO: Pogledajte kako se raspršila Maskova raketa nakon eksplozije
17.01.2025.•
4
Spejs Iks je uspešno lansirao raketu Staršip, ali se njen jedan deo raspao u eksploziji nekoliko minuta kasnije.
VIDEO: Kompanija Džefa Bezosa uspešno lansirala raketu
16.01.2025.•
1
Američka svemirska kompanija Blue Origin uspešno je lansirala raketu New Glenn.
Tiktok u nedelju prestaje sa radom u SAD
16.01.2025.•
6
Vlasnik Tiktoka namerava da ukine tu aplikaciju za korisnike u SAD od nedelje, 19. januara, kada bi njena zabrana trebalo da stupi na snagu.
VIDEO: Ka Mesecu lansirane dve sonde - japanska i američka
15.01.2025.•
0
Raketom kompanije SpaceX danas su ka Mesecu poletele sonde dve privatne firme, američke i japanske, u novom slučaju rastućeg učešća privatnih kompanija u istraživanje svemira.
Hakeri došli do podataka sa Tindera i Spotifaja
12.01.2025.•
0
Lokacije miliona korisnika aplikacija kao što su Tinder, Spotifaj i Sitimaper procurile su u hakerskom napadu, saopšteno je iz bezbednosnih izvora.
Facebook i Instagram sada dopuštaju korisnicima da kažu da su gej i trans osobe mentalno bolesne
12.01.2025.•
0
Meta je najavila niz značajnih izmena u moderiranju sadržaja, uključujući ukidanje provere činjenica i uklanjanje ograničenja govora o temama poput imigracije, rodnog identiteta i roda.
Trećoj osobi u mozak ugrađen čip Ilona Maska: Ove godine u planu bar još 20 "instalacija"
12.01.2025.•
1
Čip kompanije Neuralink američkog milijardera Ilona Maska ugrađen je u mozak trećem pacijentu, prenosi američka agencija Blumberg.
Tiktok pokušava da zaobiđe verovatnu zabranu u SAD-u, korisnike "šalje" na sestrinsku platformu
12.01.2025.•
0
Aplikacija Tiktok će, kako sada stvari stoje, biti uskoro zabranjena u SAD-u, a plan koji je razvila firma ByteDance za ovakav scenario je već počeo da se primenjuje.
Do kraja februara dva retka poravnanja planeta na noćnom nebu
12.01.2025.•
0
Do kraja februara na noćnom nebu biće vidljiva dva velika poravnanja planeta, kada će u prvom biti vidljivo šest planeta u nizu, a u drugom - svih sedam planeta koje su vidljive sa Zemlje.
Zagađenje vazduha olovom u Rimskom carstvu: Smanjilo koeficijent inteligencije Evropljana?
11.01.2025.•
2
Razvoj Rimskog carstva preko kopna, mora i neba tokom zlatnog doba, uticao je i na kvalitet vazduha pa istraživači sumnjaju da je zagađenje izazvalo ozbiljna neurološka oštećenja populacije u Evropi.
"Dipfejk" slike će u Britaniji postati krivično delo: Kazna do dve godine zatvora
07.01.2025.•
0
Kreiranje i deljenje seksualno eksplicitnih slika "dipfejk" (deepfake) postaće krivično delo u Britaniji, saopštila je vlada.
Apple će platiti 95 miliona dolara ljudima koje je špijunirao preko Siri
07.01.2025.•
1
Američka tehnološka kompanija Apple je pristala na nagodbu sa korisnicima koje je špijunirao njen glasovni asistent Siri.
Statistika pretraga aplikacija: Ljudi i dalje traže Tviter, a ne Iks
04.01.2025.•
0
Jutjub (YouTube) je i dalje na prvom mestu liste aplikacija koje su korisnici upisivali u pretraživač Gugl (Google) tokom prethodne godine, objavio je portal World Statistic.
Youtube testira plutajuće dugme "Play Something"
02.01.2025.•
0
Youtube testira novo plutajuće dugme pod nazivom "Play Something", koje će "odabrati" video za korisnika.
Kum veštačke inteligencije prognozira: 10 do 20 odsto šansi da tehnologija uništi čovečanstvo
02.01.2025.•
1
Kompjuterski stručnjak i čovek kog često nazivaju "kumom veštačke inteligencije" Džefri Hinton povećao je šanse u svojim predviđanjima da napredna tehnologija dovede do izumiranja čovečanstva.
Sedam naučnih želja za 2025. godinu: Pristupačna medicina
01.01.2025.•
0
Tehnološki napredak i veštačka inteligencija rešiće neke od važnih izazova našeg vremena, dok će istovremeno otvoriti nova etička pitanja.
Redak astronomski fenomen: Na noćnom nebu ćemo videti Crni Mesec
31.12.2024.•
0
Ove godine na noćnom nebu će se desiti još jedan redak astronomski fenomen gde ćemo gledati Crni Mesec i odlazeću 2024. godinu.
Komentari 6
Joni
Maxa
1. Ukinuti ocenjivanje
Ova glupost samo povecava stres kod ucenika i ne sluzi realno nicemu.
Jer koliko znamo strebera iz nasih generacija koji su samo nabiflali gradivo za ocenu i sutradan sve zaboravili.
Jel cilj ocena ili da ucenicicima prenesemo znanje ?
2. Ukinuti domace zadatke kod kuce.
Skola je ta koja treba da radi domaci zadatak a ne roditelji da sede sa detetom i glume dodatnu nastavu jer je skolstvo podbacilo.
Sve sveske treba da stoje u skoli a ne da deca vugle onoliko knjiga i savijaju kicmu.
V
Zabrana chatbota je kao da terate decu da pretražuju papirne biblioteke pored googla i interneta. Alat je tu i može da skrati dolaženje do informacija i deca to i treba da koriste
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar