
Deca koriste veštačku inteligenciju da prepisuju i rade domaće zadatke: Šta to znači za školstvo?
Mobilni telefoni još ne mogu da vaspitavaju decu, ali bi čet-botovi mogli da "prevaspitaju" obrazovanje.

Foto: Beta/AP
Ukoliko vaš školarac odjednom "izbacuje" cele domaće zadatke iz srpskog jezika kao nazive video-igara, možda to umesto njega radi čet-bot, piše RTS.
Bivši ministar prosvete Srđan Verbić kaže za RTS da nema opasnosti da će zbog čet-botova sistem obrazovanja biti promenjen na brzinu i da su mnogo veće šanse da školsko obrazovanje postane irelevantno ukoliko se ne bude menjalo.
Zašto očekivati od učenika da u školi ne koriste mobilne telefone, a koriste ih profesori prilikom rada, postavlja pitanje Bojana Jandrić, profesorka srpskog jezika u Računarskoj gimnaziji.
U Njujorku je zabranjeno korišćenje čet-botova u školama, zabranjuju ga univerziteti u Indiji i Evropi, "proteruju" ga najveće banke Volstrita. Nijedna zabrana, međutim, nije izolovano ostrvo.
Ukoliko čet-botovi postanu opšte prihvaćena "igračka", postavlja se pitanje u kom će pravcu ići obrazovanje u Srbiji i, možda više od toga, kakvo nam je obrazovanje potrebno.
Nekadašnji ministar prosvete, a sada profesor na FEFA, Srđan Verbić, koji je doktorirao na veštačkoj inteligenciji, kaže da bi čet-botovi mogli da pomognu, pre svega, pri učenju pisanja u raznim formama, učenju komunikacije na stranom jeziku i sagledavanju teksta iz različitih uglova.
"Ukoliko to nisu veštine koje se zaista razvijaju u školi, onda komunikacija sa čet-botom ne može mnogo da pomogne", ističe Verbić.
Verbić, međutim, naglašava da nema opasnosti da će sistem obrazovanja biti promenjen na brzinu i da su mnogo veće šanse da školsko obrazovanje postane irelevantno ukoliko se ne bude menjalo.
"Pravac je jasan, automatizacija svega što radimo. Ne kažem da je to baš ono što želimo, ali je svakako ono što se događa. Mi ne treba da se takmičimo sa mašinama u onome što rade bolje od nas, već treba da razvijamo kompetencije koje nas čine drugačijima od veštački inteligentnih mašina kao što su npr. kritičko mišljenje, svest o opštem dobru ili empatija. Razvijanje tih kompetencija je pravac u kom obrazovanje mora da ide", kaže Verbić.
Na pitanje mogu li čet-botovi da pomognu da učenje bude više saznajno nego reproduktivno, Verbić kaže da je vrlo važno da učenici budu na pravi način motivisani za korišćenje čet-botova i da je ključni element u promeni motivacije – način ocenjivanja.
"Ako je motivacija samo da ispune formu, da urade domaći i odgovore na pitanja, onda će ih samo tako i koristiti. Poenta je da tehnologiju koriste za učenje, da istraže temu i saznaju više. Ključni element u promeni motivacije je način ocenjivanja. Ne treba ocenom nagrađivati puko ispunjavanje forme i reprodukciju gradiva i ne treba ocenjivati domaće zadatke. Domaći zadaci postoje da bi se vežbale nove veštine i produbljivalo znanje, a ne da budu deo ocene", ističe Verbić.
Navodi primer kalkulatora, za koji kaže da je jedna od tih inovacija čija je upotreba decenijama zabranjivana u školama, iako je njena upotreba u poslu postala neizbežna.
"Slično će biti i sa čet-botovima. Videćemo verovatno kako ih programeri koriste da brzo naprave kostur traženog programa, književnici da razbiju kreativnu blokadu ili kopirajteri da naprave više verzija svog teksta. Za to vreme će verovatno u većini škola čet-botovi biti zabranjeni. Nadam se da grešim i da će mogućnosti učenja svima biti važnije od potrebe da se ocenjuje rutina", ukazuje Verbić.
"Čovečanstvo zasnovano na prepisivanju"
Bojana Janjić, profesorka srpskog jezika u Računarskoj gimnaziji, kaže da ako dopustimo đacima da koriste internet za pisanje sastava iz srpskog jezika, to ne mora nužno da znači da će đaci nekritički prepisivati.
"U krajnjoj liniji, čitav naš civilizacijski napredak zasnovan je na tome koliko smo dobro čuvali ono što znamo i koliko lako je bilo dostupno to isto znanje našem potomstvu. Čovečanstvo je zasnovano na prepisivanju. Mi čitamo radove naših predaka, obogaćujemo ih i pišemo svoje radove koje će naši potomci čitati i obogaćivati. Dakle, prepisujemo zato da ne bismo morali sve uvek da počinjemo iz početka i da ne bismo svi morali da budemo geniji poput Njutna, Ajnštajna ili Aristotela – oni su ogroman posao već uradili za nas", navodi Janjićeva.
Možemo, kaže, da budemo i daleko praktičniji i da kažemo da komunikacija sa čet-botom može da vežba naše jezičke veštine: od ljubaznosti do jasno, precizno i tematski postavljenog pitanja.
"Moje lično iskustvo je da mi treba desetak korekcija (dakle desetak korigovanih pitanja) da ja formulišem pitanje tako da čet-bot uspe da zadovolji moju prvobitnu ideju", objašnjava profesorka Janjić.
S druge strane, kaže, to je vrlo moćan alat za sintezu znanja raznoraznih oblasti.
"Na primer, ukoliko bismo želeli da učenici samostalno istražuju kontekst nekog književnog dela, mogli bismo ih uputiti da u svoje pretrage uključe i čet, jer njemu mogu da postave pitanja kao što bi postavljali nastavnicima", dodaje Janjićeva.
Namera u oku majstora
Janjić je, kaže, sklona da tehnologiju razmatra kao alat čija upotreba zavisi od namera onih koji je koriste.
"Ako želimo da koristimo veštačku inteligenciju kao saradnika, moramo se prema njoj odnositi odgovorno i sa punom svešću o tome u koje se svrhe ona koristi, koja su joj ograničenja, kako ona zapravo radi i koji su rizici. Moram da primetim da ovakva uputstva nikada nismo dobili kada su u pitanju društvene mreže, te da bi bilo dobro da sazrimo kao pojedinci i kao (globalno) društvo do odgovornijeg i ozbiljnijeg odnosa prema tehnologijama nego što je to bilo do sada", napominje ona.
"Kao najveći rizik vidi nemogućnost obuhvatanje celine i sposobnost da se uočavaju i produbljuju veze među pojmovima koji su već poznati – ako se oslonimo na veštačku inteligenciju da umesto nas tumači i analizira književnost, verovatno rizikujemo da ostanemo bez čitavog niza analitičkih sposobnosti", kaže ona.
Na pitanje da li bi čet-botovi mogli da ugroze poziciju nastavnika, Janjić kaže da čet-bot, mobilni telefon, računar, robot ili bilo koji alat ne može da zameni bilo koje ljudsko biće, pa ni nastavnika.
"To je kao da se pitamo može li čet-bot da zameni roditelja, mentora ili prijatelja – naprosto, ljudi su mnogo više od procesa razmišljanja i mnogo više od sume svog znanja i iskustva. Ne osećam se ugroženo ni kao nastavnik, ni kao profesionalac, ni kao autoritet zbog pojave čet-botova. Uloga nastavnika je da menja odnos prema tehnologiji, da je promisli, da pomogne svojim učenicima da i oni kritički promišljaju tehnologiju i sebe u odnosu na tehnologiju, svoje mesto u svetu i da budu sigurnije, samostalnije osobe", dodaje.
Sva lica traže pisca
Srđan Verbić kaže da će biti sve teže da utvrdimo da li je tekst pisao čovek ili ga je generisala veštačka inteligencija.
"Čet-botovi biraju 'tokene', odnosno elemente teksta sa određenom verovatnoćom i neće svaki put na isto pitanje odgovoriti na isti način. To znači da bi, uz male varijacije, čet-bot mogao da napiše različite pismene zadatke za sve učenike iz odeljenja", objašnjava Verbić.
Trud koji bi se uložio, dodaje Verbić, da se da utvrdi odakle potiču te rečenice bio bi preveliki.
"Sa učenicima u školi, odnosno decom kod kuće, mnogo ranije mora da se radi na razvijanju svesti o tome šta je fer, a šta nije. Ja bih rekao da je korišćenje čet-bota kao inspiratora ili korektora fer. Kopiranje celih rečenica nije, bez obzira na to da li su ih pisali ljudi ili mašine", ističe Verbić.
Izrael, maturski ispit i otvoreni internet
Bojana Janjić učestvovala je na velikoj međunarodnoj konferenciji o Pedagoškim inovacijama u organizaciji Izraelske organizacije MAŠAV u Jerusalimu.
Napominje da jedno ozbiljno radno telo u toj zemlji pokušava da reformiše maturski ispit tako da se učenicima dozvole uslovi takozvanog "otvorenog interneta" koji bi im omogućio da se koriste pretraživačima, veštačkom inteligencijom, pa i čet-botovima pri izradi maturskih zadataka.
"Možda najdirektniji primer upotrebe veštačke inteligencije u školskom uzrastu predstavlja samo učenje o veštačkoj inteligenciji, te učenicima, na primer, nije dozvoljeno da koriste čet-botove, ali im je dozvoljeno da razvijaju i programiraju veštačke inteligencije, ili da se upuste u simulacije treniranja veštačkih inteligencija kako bi bolje razumeli šta se zapravo krije iza tog pojma", ukazuje Janjićeva.
Snažna i vrlo utešna poruka stigla je, napominje, od predavača na toj konferenciji Gaja Levija koji je, inače, saradnik OECD-a na razvoju obrazovnih strategija, a to je: ljudska inteligencija je uvek iznad veštačke inteligencije.
"Sve zamerke koje stavljamo veštačkoj inteligenciji dolaze od nedostataka ljudske inteligencije – a ne iz nje same", zaključuje Janjić.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
NAJČITANIJE U POSLEDNJIH 72H
Ostalo iz kategorije Info - Nauka i tehnologija
VIDEO: Lansirana svemirska kapsula koja će prva leteti od jednog do drugog pola Zemlje
01.04.2025.•
0
Svemirska kapsula Crew Dragon, u vlasništvu kompanije SpaceX Ilona Maska, danas je lansirana u Zemljinu orbitu, gde će izvesti putovanje od jednog pola do drugog, što nikada ranije nije izvedeno.
VIDEO: Propao prvi pokušaj orbitalnog leta iz Evrope, raketa se srušila posle 40 sekundi
31.03.2025.•
1
Raketa za testiranje, koja je imala za cilj da se pokrenu satelitska lansiranja iz Evrope, srušila se juče na tlo i eksplodirala 40 sekundi nakon poletanja iz Norveškog svemirskog centra.
Toksična prašina na Marsu veoma opasna po astronaute: Mogla bi oštetiti svemirska odela
30.03.2025.•
2
Čovečanstvo je sve bliže slanju astronauta na Mars, ali naučnici skreću pažnju na često zanemarenu pretnju, a to je marsovska prašina.
Instagram omogućio ubrzavanje Reelsa
30.03.2025.•
1
Instagram je pripremio novu nadogradnju za Reels, koja će omogućiti korisnicima da ih brže pregledaju.
Plaćaju 5.000 evra za 10 dana ležanja na vodenom krevetu - da bi pomogli astronautima
30.03.2025.•
2
Evropska svemirska agencija (ESA) pokrenula je jedinstveni istraživački projekat koji nudi 5.000 evra volonterima koji žele da deset dana provedu ležeći na vodenom krevetu.
Bil Gejts: Samo tri zanimanja će preživeti dolazak veštačke inteligencije
30.03.2025.•
5
U slučaju da ste nekako propustili najnovije tehnološke napretke, sveprisutnost veštačke inteligencije (AI) izazvala je određenu dozu zabrinutosti među radnicima.
Otkrivena drevna galaksija nastala ubrzo nakon Velikog praska: Manja, ali znatno starija od naše
27.03.2025.•
0
Naučnici su pomoću teleskopa "Džejms Veb" otkrili drevnu galaksiju koja pruža dokaze da se prelazni period iz "mračnog doba" svemira, nedugo nakon Velikog praska, dogodio ranije nego što se mislilo.
FOTO: Na nebu primećena svetleća spirala - stručnjaci objasnili šta je u pitanju
25.03.2025.•
5
Svetleća spirala pojavila se na noćnom nebu širom Velike Britanije, Irske, ali i Hrvatske, BiH i drugih zemalja.
VIDEO: Pas robot švedske AI kompanije uči i prilagođava se slično ljudima
23.03.2025.•
0
Švedska startap kompanija za AI "IntuiCell" kreirala je psa robota Luna koji ima funkciju digitalnog nervnog sistema sposobnog za učenje i prilagođavanje, sličnog ljudskom i velikom broju životinja.
Sledeće nedelje na nebu: Eksplozija zvezde do koje dolazi jednom u 80 godina
23.03.2025.•
0
Manja zvezda u binarnom zvezdanom sistemu T Corona Borealis (TCrB) sledeće nedelje bi mogla da doživi dugo očekivanu "novu" i da zasija toliko da će biti vidljiva golim okom.
Google predviđa: Veštačka inteligencija će dostići ljudski nivo za pet do deset godina
23.03.2025.•
1
Veštačka inteligencija koja može da parira ljudima u bilo kom zadatku još je daleko, ali samo je pitanje vremena kada će postati stvarnost.
ChatGPT "halucinira": Rekao Norvežaninu da je ubio svoja dva sina i da je osuđen na zatvor
23.03.2025.•
2
Norvežanin Arve Hjalmar Holmen podneo je žalbu nakon što mu je sistem veštačke inteligencije ChatGPT lažno rekao da je ubio svoja dva maloletna sina i da je osuđen na 21 godinu zatvora.
Misteriozna tamna energija "evoluira": Novo razumevanje svemira pred naučnicima?
22.03.2025.•
0
Čini se da se tamna energija, misteriozna sila za koju se smatra da pokreće sve brže širenje univerzuma, vremenom evoluira, piše portal Science Alert.
Kako da otkrijete da li je vaš WhatsApp nalog ukraden: Ovo je osam znakova
21.03.2025.•
1
Kaspersky savetuje šta uraditi u slučaju hakovanja WhatsApp naloga i koji su koraci za njegovo vraćanje i zaštitu.
Sa Google Maps uklonjeno više od 10.000 lažnih profila
20.03.2025.•
0
Kompanija Google saopštila je da je pronašla više hiljada nelegitimnih unosa, uključujući lažne kompanije na svojoj aplikaciji Maps i najavila tužbe protiv onih koji stoje iza tih prevara.
VIDEO: Astronauti koji su devet meseci bili zaglavljeni u svemiru se konačno vratili kući
19.03.2025.•
2
Astronauti NASA astronauti Suni Viliams i Buč Vilmor, koji su privukli međunarodnu pažnju kada je njihov kratki boravak u svemiru prerastao u misiju od devet meseci, konačno su se vratili na Zemlju.
VIDEO: Astronauti koji su bili zaglavljeni na svemirskoj stanici konačno krenuli kući
18.03.2025.•
1
NASA-ini astronauti Bač Vilmor i Sunita Vilijam napustili su Međunarodnu svemirsku stanicu jutros u kapsuli SpaceX, krenuvši na dugoočekivano putovanje nazad na Zemlju nakon devetomesečnog boravka.
Nakon više decenija traganja: Otkriveni dokazi o egzoplanetama koje kruže oko Barnardove zvezde
18.03.2025.•
1
Nakon više decenija traganja, astronomi su otkrili jedan od najjačih dokaza dosad o egzoplanetama koje kruže oko Barnardove zvezde, najbližeg pojedinačnog zvezdanog sistema Zemlji.
Valcer "Na lepom plavom Dunavu" ide u svemir
17.03.2025.•
0
Povodom 200. rođendana Johana Štrausa mlađeg, Bečka turistička organizacija i Evropska svemirska agencija (ESA), kao deo rođendanske proslave, šalju čuveni valcer "Na lepom plavom Dunavu" u svemir.
Lebdeće, meko i beličasto kamenje otkriva prošlost planete Mars
16.03.2025.•
3
Jedinstveni kamen koji leži na površini Marsa čuva tajne o misterioznoj prošlosti Crvene planete.
Kapsula SpaceX stigla na Međunarodnu svemirsku stanicu: Astronauti konačno idu kući
16.03.2025.•
0
Svemirska kapsula SpaceX sa novom ljudskom posadom pristala je na Međunarodnu svemirsku stanicu (ISS).
Komentari 6
Joni
Maxa
1. Ukinuti ocenjivanje
Ova glupost samo povecava stres kod ucenika i ne sluzi realno nicemu.
Jer koliko znamo strebera iz nasih generacija koji su samo nabiflali gradivo za ocenu i sutradan sve zaboravili.
Jel cilj ocena ili da ucenicicima prenesemo znanje ?
2. Ukinuti domace zadatke kod kuce.
Skola je ta koja treba da radi domaci zadatak a ne roditelji da sede sa detetom i glume dodatnu nastavu jer je skolstvo podbacilo.
Sve sveske treba da stoje u skoli a ne da deca vugle onoliko knjiga i savijaju kicmu.
V
Zabrana chatbota je kao da terate decu da pretražuju papirne biblioteke pored googla i interneta. Alat je tu i može da skrati dolaženje do informacija i deca to i treba da koriste
Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.
Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.
Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.
Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.
Napiši komentar