Astronomi traže da se promeni definicija planeta

Aktuelnu definiciju planeta treba promeniti jer, uz brojne manjkavosti, ne uključuje i egzoplanete.
Astronomi traže da se promeni definicija planeta
To tvrdi grupa astronoma koji će svoj predlog promene opisa tih nebeskih tela predložiti Generalnoj skupštini Međunarodnog astronomskog saveza (IAU) koji zaseda polovinom avgusta u Kejptaunu, javlja "Planetary Science journal".

Naučnici sa univerziteta u Kaliforniji i Britanskoj Kolumbiji smatraju da se, prema sadašnjem opisu koji je prihvaćen u astronomskoj zajednici, planete isključivo smatraju nebeskim telima koja kruže oko Sunca, te da je potrebno u opis uneti i činjenicu da se planete mogu kretati u orbiti drugih zvezda pa čak i oko dve ili više u isto vreme.
Takođe, planete se mogu kretati i oko takozvanih patuljastih braon zvezda, zvezdanih ostataka nakon velike svemirske eksplozije, pa je potrebno odrediti granice mase tela koje se mogu svrstati u planete.

Sadašnja definicija, kaže jedan od inicijatora predloga, planetolog dr Žan-Luk Margo, "pominje Sunce kao specifičnu lokaciju oko koje se kreću planete, iako odavno znamo da takvih tela ima svuda u svemiru".
Novopredložena definicija, dodaje on, sugeriše da planete mogu biti zarobljene gravitacijom mnogih i različitih vrsta zvezda širom svemirskih prostranstava. Predloženo je da se planetom mogu označiti samo tela čija je masa veća od neshvatljivih 10 na 23, odnosno 10 (sa 17 nula) kilotona, ali i da telo, da bi se smatralo planetom, mora da ima limit u masi koji je manji od ukupone mase 13 Jupitera.

Tu granicu je neophodno definisati jer je ustanovljeno da se na nekim gasovitim gigantima, zbog njihove enormne veličine, odigravaju termonuklearne fuzije deuterijuma i da ih takvi procesi stavljaju u kategoriju podzvezda, odnosno, takozvanih zvezda braon patuljaka.

Takvi termonuklearni procesi, ustanovljeno je, dešavaju se na objektima koji su 13 ili više puta veći od gasovitog džina Jupitera i ovakva tela se ne mogu smatrati planetama.

Istovremeno, novi predlog podrazumeva da nebesko telo mora da ima dovoljno jaku gravitacionu moć kojom, tokom svog kretanja kroz prostor, privlači ili izbacuje sa putanje druga, manja svemirska tela.

Žan-Luk Margo ističe da planete moraju imati ovakvu gravitacionu "dinamičku dominantnost", kao i da sve planete u našem solarnom sistemu pokazuju tu osobinu.
Manja tela, poput asterioda, satelita ili patuljastog Plutona, nemaju takva svojstva, dodaje on. Sadašnja definicija planete takođe podrazumeva da telo mora da bude sferično.

Predlagači izmena napominju da, iako je većina poznatih planeta okrugla, to ne mora uvek da bude slučaj, kao i da je zahtev da planeta mora da bude određenog oblika - problematičan i nepotreban.