Traže da se hitno zabrani "programirano" kvarenje uređaja

Sud u Italiji nedavno je kaznio Samsung i Epl sa po pet miliona evra jer su planirano usporavali uređaje da bi korisnici kupovali nove modele. Povodom najnovije presude u Italiji, kojom su kažnjene kompanije praktično navodile potrošače da kupe novije modele, oglasili su se i zaštitnici potrošača na nivou EU.
Traže da se hitno zabrani "programirano" kvarenje uređaja
Foto: Pixabay
Hrvatska zastupnica u Odboru za unutrašnje tržište i zaštitu potrošača Biljana Borzan poslala je apel Evropskoj komisiji da se hitno zabrani "programirano" kvarenje uređaja u Evropskoj uniji.
 
"Mnogi od nas su doživeli da nam se uređaj pokvari odmah po isteku garancije, dok modeli naših roditelja još rade", rekla je Borzanova.
 
Slična praksa koju su Samsung i Epl koristili kod telefona, nije nepoznata u EU, ali kada su u pitanju drugačiji uređaji. Tako je u Francuskoj, na primer, zakonom zabranjeno "programirano" kvarenje uređaja. U Austriji postoji oznaka koja se dodeljuje uređajima koji duže traju i lakše se popravljaju, a u Švedskoj se potrošačima koji nose uređaje na popravku dodeljuje čak i mogućnost poreskih olakšica.
 
"Čak 92 odsto građana Francuske smatra da su proizvodi koje kupuju programirani da kraće traju, odnosno da se pokvare odmah posle isteka garancije", kaže Borzanova. 
 
Studije su pokazale, dodaje, da su mašine za veš programirane na određeni broj obrtaja, televizori na nekoliko hiljada radnih sati, a štampači na određeni broj kopija. 
 
"Posle toga se obavezno pokvare, a pošto rezervnih delova nema, primorani smo da kupujemo novi model", objasnila je Borzanova. 
 
Statistika pokazuje da čak 77 odsto građana EU više voli da popravi uređaj koji se pokvario, nego da kupuje novi model. Šteta od stalnog gomilanja otpada je ogromna i za životnu sredinu.
 
Evropski parlament je prošle godine usvojio izveštaj o produžavanju roka trajanja uređaja. Kako je objasnila, usvojeni su i njihovi predlozi o zabrani programiranog kvarenja i većoj dostupnosti rezervnih delova na tržištu i uvođenjem oznake o minimalnom roku trajanja uređaja. Komisija, nažalost, nije mnogo toga učinila do sada i države članice i dalje moraju samostalno da se bore s ovim problemom.
 
"Evropski potrošački centar" pre nekoliko godina je objavio da se bela tehnika ili elektronski uređaji namerno prave s kraćim rokom trajanja. U izveštaju "Programirana dotrajalost, produkt potrošačkog društva" navode se mnogobrojni primeri kako potrošači dobijaju krajnji proizvod kome se već unapred zna kada će mu doći kraj. Kako se navodi, jedan od slučajeva su nove mašine za veš koje su programirane tako da izdrže od 2.000 do 2.500 pranja. Slično je i s pojedinim novijim generacijama televizora koji su podešeni da rade do 20.000 sati.
 
"Bubanj se sve više pravi od plastike, a ne od inoksa, što automatski znači da će ceo mehanizam kraće trajati – navodi se u ovom istraživanju i ističe da je dotrajalost proizvoda u Evropi namerno planirana kako bi se potrošači primorali da češće odlaze u kupovinu. Najčešće se radi o 'funkcionalnoj grešci' nekog proizvoda. Kada samo jedan deo otkaže, prestaje da radi ceo uređaj. To se odnosi i na gotovo sve električne ili elektroničke proizvode", televizore, mobilne telefone, kompjutere...
 
Takozvana stručno uprogramirana greška postoji već godinama. Svaki proizvod se testira na izdržljivost, ako su u pitanju mehanički proizvodi na tačno određen broj radnih sati i koji mora da odgovara garantnom roku. Isto je i kod elektronike, gde se često softverski ubacuje greška kako bi sve bilo u najboljem redu tačno koliko proizvođač odgovara za njegovu popravku.
 
Prema pisanju stranih medija, posebna priča su mobilni telefoni koji, takođe, često pate od "funkcionalne greške". Dodatnu opremu je nakon nekog vremena gotovo nemoguće nabaviti jer se više i ne proizvodi, a za najnovije aplikacije vam treba i najnoviji model pametnog telefona. Zbog toga i serviseri u Srbiji kažu da se korisnici ređe odlučuju na popravku po isteku garantnog roka nego ranije. U svemu tome značajnu ulogu ima i veoma brz napredak tehnologije. Aparat koji je star svega dve godine, praktično je već tehnički zastareo.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Igi

    01.11.2018 20:35
    Nekad davno bilo je drugacije. Stara dobra firma Gorenje je proizvodila kvalitet. Evo moj frizider Gorenje radi odlicno brat bratu preko 30 godina i to bez vecih kvarova. Da kucnem u drvo.
  • Laloš

    01.11.2018 17:46
    Sve je ovo započeo Philips još početkom prošlog veka kada je napravio kartel proizvođača sijalica kojima je bilo zabranjena proizvodnja sijalica koje traju više od 2000 radnih sati. Ko želi može da pogleda dokumentarac o ovome na You Tubu "Light bulb conspiracy" .
  • Pavle

    01.11.2018 16:18
    Teško rešivo
    Rešenje bi bilo u kolektivnoj svesti i doslednom bojkotu, pod uslovom da uopšte bude postojao neko van kartela ko proizvodi bez destruktivne kvake.

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Region i svet