Počinje naplata na auto-putu u Crnoj Gori: Zašto se vozila na njemu zapale i kako to izbeći?

Vožnja novim auto-putem u Crnoj Gori od danas se naplaćuje tri i po evra za automobile.
Podsećanja radi, novi auto-put je otvoren 13. jula na deonici Smokovac kod Podgorice - Mateševo u blizini Kolašina, a prvih sedam dana saobraćaj na ovom kolovozu je bio besplatan.
 
Prvi crnogorski auto-put značajan je jer predstavlja alternativu ozloglašenom kanjonu Morača koji je najcrnja saobraćajna tačka u Crnoj Gori. Deonica je dugačka 41 kilometar, ograničenje brzine je 100 kilometara na sat, a prelazi se za oko 25 minuta.
Ukoliko izaberete pogrešnu traku, ili promašite prvo isključenje za more nema potrebe za panikom, jer postoji i drugo. Auto-put je pokriven kamerama i sve što se dešava na njemu prate nadležne službe koje će regovati u svim kriznim situacijama.
U slučaju bilo kakvog problema, iz komandnog centra aktiviraju se sve nadležne službe policija, vatrogasci, ali i oni koji održavaju i nadziru auto-put.
 
U prvih nedelju dana bilo je na desetine problema i to ne sa auto-putem nego sa automobilima. Naime, četiri vozila se zapalilo, a više od 40 je prokuvalo. 
 
"Spasavao sam dvojicu vozača na novom auto-putu. Jednom je izgoreo automobil dok je drugom prokuvao motor. Obojica su bili u potpunom šoku, ali na sreću niko nije povređen. Zanimljvo, obojica su vozili francuske automobile i obojici je uzrok incidenta partikularni filter koji je bio začepljen, jer se kod nas, i u Crnoj Gori i Srbiji, praktično ne servisira taj deo", kaže za "Blic" Miško Dragić, vozač šlep službe iz Podgorice.
 
Tek otvoreni auto-put u Crnoj Gori novina je za sve vozače zato što se na tom kolovozu vozi uzbrdo skoro 40 kilometara. 
 
Partikularni filter glavni uzrok incidenata
 
"Odmah da vam kažem uzrok havarija nije novi auto-put nego neispravna vozila. Uglavnom su to francuski automobili kojima je, inače, boljka partikularni filter za izduvne gasove. Naši vozači mahom nisu navikli da voze auto-putem na usponu, nego međugradskim putem i zbog toga je većini taj partikularni filter začepljen. Kada je tako, stvara se velika temperatura, zagreva se izolacija i gori, pogotovo ako automobil pušta i malo ulja", objašnjava Dragić.
 
"Ni vatrogasna brigada mu ne bi bila od pomoći"
 
"'Pežo 207' beogradskih registracija star 13-14 godina je potpuno izgoreo. Vozač je napravio veliku grešku kad je automobil počeo da mu kuva pošto je podigao haubu, a tada se pod udarom vazduha plamen toliko rasplamsao da mu nije mogla pomoći ni vatrogasna brigada da je bila pored njega. Naravno, kao i mnogi drugi vozači, nije imao protivpožarni aparat. Bio je potpuno van sebe. Krenete na more i automobil vam završi u plamenu", kaže za "Blic" Dragić.
 
Drugi automobil koji je spasavao isti sagovornik bio je "reno senik" 2005. godište crnogorskih tablica.
 
"Problem kod francuskih automobila je to što instrument tabla ne prepoznaje zagrevanje partikularnog filtera, pa vozači ne mogu da vide da temperatura vozila skače. S druge strane, ne dolazi do prokuvavanja vozila u 20 metara, nego nekoliko kilometara. Vozač može da oseti da automobil gubi vuču, ali nažalost, naši ljudi tada još više dodaju gas i forsiraju dok se ne pojavi dim", opisuje Dragić.
 
Kako dodaje, problem je što mnogi vozači pokušavaju uspon od 40 do 1.040 metara nadmoreske visine da savladaju tako što voze 140, 150 ili 160 na sat u 20 minuta, a to nije moguće na starijim, nedovoljno ispravnim automobilima.
 
Saveti za savladavanje uspona na novom auto-putu:
 
- Uradite kompletan servis automobila pre nego što krenete na put, naročito ako vam je vozilo starije proizvodnje;
- Vozite na oko 2.000 obrtaja u petoj ili šestoj brzini;
- Proverite ispravnost partikularnog filtera;
- Povremeno vozite sa isključenom klimom;
- Očistite hladnjak;
- Proverite ispravnost ventilatora.
  • Toma

    22.07.2022 11:20
    Da ne tetajte sprdnju
    Auto-put je loše projektovan, do sada su se zapalila 14 automobila i 105 ih je prokuvalo, od puštanja.
    Toliko o tome...
  • Rajko

    21.07.2022 09:03
    Ne znaš kada će DPF da aktivira samočišćenje.
    Treba imati ispravno vozilo i znati voziti uz gledanje u komandnu tablu.

    Da je neko zeznuo autoput, zeznuo je.
    40km uspona je loše projektovan uspon.
    Pa ne idem na Kilimnadžaro pobogu.
  • Zivkovic

    21.07.2022 08:51
    Neverovatna količina generakosanja. Te nas covek ne zna da vozi, te francuski automobili ne valjaju, ali autoput je odličan. Ni matematika mu ne ide. 40km za 20 min 150 na sat...

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Region i svet

Ruski patrijarh odlikovao ministra Nenada Popovića

Ministru bez portfelja zaduženom za međunarodnu ekonomsku saradnju i oblast društvenog položaja crkve u zemlji i inostranstvu Nenadu Popoviću uručen je orden Prepodobnog Andreja Rubljova Ikonopisca.