EU menja pravila o vozačkim dozvolama: Nova direktiva donosi brojne novine

Evropski parlament i Evropski savet usvojili su privremeni sporazum kojim bi trebalo da se modernizuju pravila o vozačkim dozvolama, a u sklopu reformi najavljeni su i brojni noviteti.
EU menja pravila o vozačkim dozvolama: Nova direktiva donosi brojne novine
Foto: Pixabay
Nova Direktiva o vozačkim dozvolama ima za cilj smanjenje broja nesreća na putevima EU kao i smanjenje administrativnih postupaka pre izdavanja dokumenata.
 
Prvo pravilo u sklopu reformi jeste ono koje se odnosi na uvođenje digitalne vozačke dozvole. Digitalna vozačka dozvola biće dostupna na mobilnom telefonu ili drugom digitalnom uređaju i biće deo digitalnog identiteta EU.
 
"Nakon kratkog prelaznog perioda, digitalne vozačke dozvole će se standardno izdavati u svim državama članicama. Međutim, fizičke vozačke dozvole ostaju dostupne na zahtev, posebno za one koji ne poseduju pametni telefon ili preferiraju ili im je potreban fizički dokument (npr. kada putuju u treće zemlje koje ne priznaju digitalne dozvole)", navode iz Evropske komisije.
Pravila se menjaju i za vozače koji imaju 17 godina uvođenjem tzv. šeme vožnje u pratnji širom Evrope.
 
"Države članice imaće mogućnost da pod određenim uslovima uvedu takvu šemu i za 17-godišnje vozače kamiona (kategorije C1, C1E i C), uz obostrano priznavanje takvih shema među državama članicama koje ga primenjuju", pojašnjavaju, a prenosi Klix.ba.
Novim pravilima biće uveden i probni period od dve godine za vozače početnike.
 
"Tokom ovog perioda, vozači će biti podvrgnuti strožim pravilima i sankcijama u celoj EU", ističe se.
 
Uvode se i sistematičnije provere sposobnosti za vožnju.
 
"Ubuduće će se sistematičnije proveravati sposobnost vozača za vožnju. Nova Direktiva sadrži nekoliko odredbi koje za cilj imaju utvrđivanje da li je vozač još (fizički i psihički) sposoban za vožnju. Kao minimum, od vozača će biti zatraženo da popune samoprocenu pre nego što im se izda dozvola i pri svakom obnavljanju dozvole ili da se pridržavaju drugih sistema ocenjivanja osmišljenih na nacionalnom nivou", ističe se u saopštenju Evropske komisije.
 
Kako bi bolje zaštitili ranjive učesnike u saobraćaju kao što su pešaci, biciklisti i korisnici električnih trotineta i drugih sredstava za mikromobilnost, nova pravila prilagođavaju zahteve za obuku i testiranje kako bi se stavio veći naglasak na sigurnost ovih grupa. 
 
"Kako bi se pravila o izdavanju vozačkih dozvola uskladila sa tehničkim napretkom vozila i prelaskom na vozila sa nultom emisijom štetnih gasova, novi zahtevi za testiranje će, na primer, proceniti znanje i veštine povezane s naprednim sistemima pomoći u vožnji i drugim automatizovanim tehnologijama", pojašnjava se.
 
Deo novih direktiva odnosi se i na priznavanje vozačkih dozvola EU izdatih u zamenu za dozvole iz određenih trećih zemalja.
 
"Nova Direktiva predviđa priznavanje licenci EU koje se izdaju na nivou cele EU u zamenu za licence određenih trećih zemalja koje imaju okvir sigurnosti na putevima sličan EU. Zajedno sa državama članicama, Komisija će proceniti i odlučiti od zemlje do zemlje koje treće zemlje imaju koristi od takvog tretmana", objašnjavaju.
 
Nova pravila odnosiće se i na važenje vozačkih dozvola.
 
"Pregovarači su se složili da vozačke dozvole treba da važe 15 godina za motocikle i automobile. Zemlje EU mogu taj period da smanje na 10 godina ako se dozvola može koristiti kao nacionalna lična karta, dok će dozvole za kamione i autobuse morati da se obnavljaju svakih pet godina. Zemlje EU mogu skratiti važenje vozačkih dozvola starijim vozačima (65 i više godina). Pre nego što im se izda prva dozvola, vozač mora da prođe lekarski pregled, uključujući vid i kardiovaskularno stanje. Međutim, za vozače automobila ili motocikle zemlje EU mogu se odlučiti da zdravstveni pregled zamene obrascima za samoprocenu ili, u slučaju obnavljanja vozačke dozvole, drugim alternativnim merama", pojašnjava se.
Na kraju, objašnjeno je kako se novom Direktivom menjaju i pravila za profesionalne vozače.
 
"Kako bi se smanjio nedostatak profesionalnih vozača, minimalno starosno doba za dobijanje dozvole za kamion biće smanjena sa 21 na 18 godina, a za vozačku dozvolu autobusa sa 24 na 21 godinu, pod uslovom da podnosilac zahteva poseduje uverenje o stručnoj osposobljenosti. Zemlje EU mogu dozvoliti 17-godišnjacima da voze kamion ili kombi na svojoj teritoriji samo u pratnji iskusnog vozača", saopšteno je.
 
Evropski parlament i savet sada će formalno usvojiti novu Direktivu, koja će stupiti na snagu 20 dana nakon objavljivanja u Službenom listu EU. Države članice će imati četiri godine da prenesu Direktivu u nacionalno zakonodavstvo.
OBRATI PAŽNJU! Osvežili smo platformu sa muzičkim kanalima, a preko koje možete slušati i Radio 021. Preporučujemo vam novu kategoriju - LOUNGE, za baš dobar užitak i relax tokom dana. Vaš 021!
  • Miodrag

    28.03.2025 10:03
    Gluposti
    Kakvim se sve glupostima bave razna tela EU. posle plastičnih poklopaca vezanih za flašu, i sl. dokazuje nezaposlena birokratija da je neophodna.
  • /

    27.03.2025 11:55
    /
    ko vam je kriv kada necete u eu
  • Map

    27.03.2025 09:19
    I sad ovi nasi mudraci jednostavno da to prepisu i primene kod nas, a NE oni ce opet da izmisljaju toplu vodu

Komentari čitalaca na objavljene vesti nisu stavovi redakcije portala 021 i predstavljaju privatno mišljenje anonimnog autora.

Redakcija 021 zadržava pravo izbora i modifikacije pristiglih komentara i nema nikakvu obavezu obrazlaganja svojih odluka.

Ukoliko je vaše mišljenje napisano bez gramatičkih i pravopisnih grešaka imaće veće šanse da bude objavljeno. Komentare pisane velikim slovima u većini slučajeva ne objavljujemo.

Pisanje komentara je ograničeno na 1.500 karaktera.

Napiši komentar


Preostalo 1500 karaktera

* Ova polja su obavezna

Ostalo iz kategorije Info - Region i svet